Regga iller
Nu vet jag nämnligen lite mer om groggie efterosm jag fått hans stamtavla, så vart är det ni vill att jag reggar han och skrollan? Förut var det en sida på engelska? Men jag funderade på svenska illervänner?
Sedan har jag för mig att någon här inne, anders kanske (?) kunde göra stamtavlot för en lapp, eller?
Behöver all hjälp jag kan få.
Ingen utav dem är chippade.
stamtavla kan du själv lägga in på www.feritage.no
sen kan du beställa stamtavlor från både stif och siv.
vad är det för regg nummer som finns på alla kullsyskonen på groggies farbrors stamtavla?
Okej, stif har ingen hemsida jag kan hitta. Men siv är det svenska tamillerföreningen eller? Ska man regga in dem på både siv och feritage?
en fråga till, är illern en asätare?
sarae vart är du :)?
#2 ett regg nummer får man automatiskt när man reggar en iller. det finns ett nummer hos svenska illervänner (siv) och hos svenska tamillerföreningen (stif). Men utan chipnummer så har man inte så mkt nytta av det egetligen, om man inte avlar möjligtvis.
Feritage är ingen förening utan bara en stamtavledatabas, och där lägger man in stamtavlan om man vill. Och det gör man själv.
#4 en iller kan äta as, men betecknas väl inte som en asätare i egentlig mening
Okej, tack :)
Kanske vi ska ta och fundera över att chippa dem, men polisen tar fortfarande inte emot att chippnummer? Vem gör det? :)

Vissa polisstationer kan kolla chip. Har du ditt chipnummer hemma kan du bevisa att det är dina illrar och således få tillbaka dom. Inte dumt va=)
# 7 Jag tror att dom flesta polissttioner kan kolla chipmarkningen det som felar är oftast att dom inte vet vart dom ska vända sig för att hitta ägaren. Det bästa när du reggar illern är att kolla den förening som funkar bäst på att snabbt leta upp sina reggade illrar
Mvh
Liselott
tänkte använda mig av siv såna fall, eftersom stifs hemsida inte funkar nu på ett bra tag väl?

#9 nej dom vet inte var dom ska vända sig men jag ringer ialla fall alla polisstationer som finns inom en stor räckvidd om en iller försvinner och då vet dom var dom ska vända sig…
#11 smart, man gör ju alltid en anmälan om ett djur försvinner. Vad kostar det att chippa? Vart gör man det? Vanlig vetrinär?

Jag åller på och bearbetar SKK om ett chip register. Så sent som förra veckan skickade jag mail om detta. Får se vad som händer. Snart kanske de ledsnar på mitt tjatande om inte annat :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 veterinären/djurvårdare/djursjukvårdare alt nån som gått denna kurs/utbildning kan även chipmärka, vanligtvis beställer man tid hos veterinären o låter dem chipa där. kostar från 100:- och uppåt beroende på veterinär och ort.
# 13 Det är ett sådant register som Skills håller på att arbeta upp nu. SKK har hittils vägrat och det behövs verkligen ett sådant register.
Sara
# 15. Hur ska det funka?
Tänkte att illerregister är redan så uppdelat.

#15: Ett sådant register som SKK har där veterinärerna själva sänder in korten bland annat det lär inte Skills fixa tror jag. Tyvärr. Så jag fortsätter tjata på SKK.
Audiatur et altera pars
# 16 Jag puttar upp tråden åt dig.
# 17 När vi har chippat katt och hund, har vi själva fått blanketten och skicka in till SKK.
Sara

#18: Det har varit lite olika här hemma vid faktiskt. Beroende på vilken veterinär man varit till. Beror på vilken service de ger :-)
Audiatur et altera pars
hittills har jag alltid fått blankett för att skicka in till skk.. även för iller.. suck.
med schess fick vi en blankett att skicka in till dem och då betala en ca hundralapp när vi tatuerade schess.
# 18. Jag är bara rädd för att registret blir ännu mer uppdelat än vad det är nu, är det inte bättre att sträva efter ett gemensamt och förenings oberoende register?
#22 Håller med dig till fullo.. Tyvärr tror jag ofta det blir så att desto fler kockar gör en sämre soppa.. Ett enda register att leta i vore ju det absolut enklaste för alla.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
# 22 Fast det vi är ute efter är inte att vara ett sådant register som Stif och SIV är med stamtavlor osv, utan vi vill ena alla chipnr i ett enda register.
Sara
# 24. Jag tror ju ändå att folk kommer att välja efter föreningstillhörighet och kanske att man får en "stamtavla" från dom andra föreningarna. Detta är bara som jag tror.
# 25 Ja det är naturligtvis upp till var och en. 
Sara
# 26 Men är det inte då onödigt med ytterligare ett register som delar upp illrarna för polisen måste fortfarande kontakta alla 3 som fiins.
Jag tror att det som krävs är en ganska anonymperson utan förenings eller grupp tillhörighet som kan hålla ett register, vi illerägare är tyvärr för uppdelade.
# 27 Vi vill åstadkomma ett chipregister för alla liknande SKKs.
De två som redan finns har sagts inte vilja sammarbeta av olika anledningar, så det verkar inte gå att enas om ett av de befintliga registren med stamtavlor odyl.
Sara

Är väl bara att konstatera att det är en fin tanke men ingen förening vill sammarbeta med någon annan och många illerägare vill inte ens ha med en förening att göra så det är nog som #27 säger ett register utan föreningstilhörighet som är bäst.
#30: Ja det vore ju inte fel. =))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.