Öronskölj?
Hej :)
Är det fel att använda öronsköljmedel på sina illrar?
Jag fick nyligen höra av en att det kanske inte var det..
Så jag blev lite orolig då jag brukar använda det på mina.
/Anne-Lie
Jag använder ett medel som jag köper hos veterinären (kommer inte ihåg just nu vad det heter, men det är vit flaska med en lång pip som man sticker in i öronen på sitt djur). Medlet sprutar man in och låter verka över ett par timmar eller så, sen skakar oftast illern ut resterna själv tillsammans med smuts som lossnar. Jag kör detta ca var 6:e månad eller så, man sprutar hela örat fullt och gnider in det så att smuttsen i örat lossnar. Efter ca 5-7 timmar så rensar jag öronen med tops för att få ut överbliven vätska. Det finns schampo också i samma märke, och du kan oftast köpa det hos veterinärer, men jag tror även på apoteket, vet att jag köpte mitt där första gången jag köpte det. Har själv inget hemma just nu, så jag kan inte säga vad det heter, men jag vet hur flaskan ser ut.

Så länge det inte innehåller alkohol så

Min veterinär har sagt att öronsköljmedel på vissa djur kan verka i motsatt funktion, dvs ställa till med problem istället för fixa rena öron. I mitt fall hade mina illrar öronsvamp, och veterinären sa då att vi skulle skippa öronrensningsmedel då de kunde vara allergiska/känsliga mot det. Då är det bättre med olja (tex parafinolja) på topsen/tussen.
Min veterinär föreslog rengöring med saltvatten (kokat vatten med salt i) då saltet är decinfekterande… Men har även hört någon (var det Sarae) som sagt att man inte ska använda vatten, varför var det? Vet inte om följden blir samma med vatten som saltvatten?
Hur som helst, olja funkar bra!
Ett annat tips jag fått av veterinären är att undvika tops in i det sista och använda bomullstuss istället. De där sminktussarna luddar minst och de tycker jag är bäst. Nackdelen med tops är att de är ite för vassa och kan ge små små sprickor i örat i vilka svamp och bakterier får fäste. Öronsvamp är nog nästan lika vanligt som skabb och ger nästan samma problem. Använder man istället mjuka tussar för ytterörat och kanske bara tops för gångarna man inte kommer åt, så är det mycket bättre. Dessutom så är det skönare för illern och min jobbiga iller som hatar tops håller sig rätt lugn när jag använder tuss istället.
Det jag använde innehåller ingen alkohol vad jag såg på flaskan.

Även de öronsrensmedel som inte innehåller alkohol kan irritera känsliga öron, bara så ni vet. Det var iaf vad veterinären sa till mig… och det gäller tydligen även hundar och katter.

Oftast finns det ingen anledning att köra i en massa preparat i illerns öron. Ja inte på hund och katt heller. Man tar bort det smuts som kommer ut vid ytter örat, resten ska man låta vara. Om de har problem med så mycket produktion av öron vax att de inte hinner få ut allt själv. ja då anser jag att man tar sig till en veterinär som får kolla upp varför dt är sådan produktion av vax istället så kanske man kan få hjälp med den biten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det stod inget om alkohol på min flaska heller.
Puni brukar få väldigt smutsiga öron så jag har använd sköljmedlet för att lösa upp där man inte kommer åt med tops..
Tack för alla svar
använd inte topps, ta bomullscirclar.
Varför skulle man inte kunda använda tops? Det har jag gjort i 8 års tid, och har aldrig haft några problem med det.
det kan tydligen skada dem i öronen, och någon om jag inte missminner mig råkade peta den i ögat på illern så den blev inflammation.
Aja, tror topps kunde skada örat.

#10: Nästan rätt. Ögat var det .-)
Audiatur et altera pars

Anledningen är väl kanske snarare att man kan peta in topsen för långt i örat och på så sätt skada trumhinnan eller liknande, allternativt att man istället för att rensa öronen istället trycker ner smutsen ner i hörselgångarna.
Det finns ju skräckhistorier om människor och tops också. Jag har iaf hört om en kille som hade stoppat en tops i örat och på någon vänster smällt till den så illa att han spräckte trumhinnan och blev döv.
Min mormors öronläkare förklarade att man inte ska peta någonting i örat som är mindre än en knytnäve och om du prångt måste peta dig i örat så får du göra det med armbågen.
Carpe Diem

haha det måste se hysteriskt roligt att se någon peta sig i örat med armbågen :-)
Audiatur et altera pars
Hur yttrar sig öronsvamp? *nyfiken*

#9> Som jag skrev i mitt inlägg ovan så sa min veterinär att man skulle undvika tops då de är hårdare/vassare än bummulstussar och man därmed kan göra små små sprickor i den känsliga huden i örat, där svamp och bakterier kan få fäste. Skulle tipsa att såna där lite extra luddiga sminktops är bättre än vanliga tops som ju faktiskt kan vara lite hårda ibland, även om de är lyxigare varianter.
#14> Det kliar, illern får ökat öronvaxproduktion. Dvs ungefär samma sak som skabb. Kan även uppstå i kombination med skabb, då illern tex kliar sig extra i örat och får sår/små sprickor som bakterier och svamp kan få fäste. Ibland kan man se det på, förutom extra vax och kli, på att öronvaxet är lite blodfärgat, då kan man misstänka öronproblem som skabb och svamp. Man ser det med hjälp av microskåp hos veterinären. Man behandlar även med annan medicin, tex Surolan.