Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 641 ggr
Lissi08
0

Utanför lådan, tips!

Ior har börjat göra utanför lådan nu men problemet är inte att han gör utanför lådan utan var han gör det..
han gör det under min säng i innersta hörnet där det nästan är omöjligt att nå :(,,dessutom så har jag aldrig sätt honom göra det där för att han gör det där mest på kvällen när jag sover..
så nu la jag en bajslåda där i hörnet få se om det hjälper..
lite tips och råd om hur jag lär honom att gå på låda skulle vara till hjälp :)

Aviendha
0

Det där är jobbigt, när de får för sig att göra ifrån sig längst in under soffan eller sängen >_<

Att ha en låda där är ju en lösning, sen går det ju att försöka träna bort det. Tvätta noga golvet, luktar det lite kiss eller bajs så är stället tydligen ok. Lägg ut en hel hög filtar där, de brukar normalt inte vilja bajsa på mjukt underlag, men undantag finns ju alltid.

Uppmuntra mer när han går på de "tillåtna" (lätta) lådorna. Har du bra träning, och en lättlärd iller så kan det gå att den lär sig att det inte är ok att den gör sitt under sängen.

Jag är då albsolut inte den bäste att fråga på området dock.

Musiken
0

Manga illrar tycker aven om att ha det lite "privat" nar de ska utfarda sina behov, sa da ar ju under sangen optimalt :P For att uppmuntra till de andra ladorna kan du gora de lite mer privata, kanske skaffa sant dar "hus". Annars sa far du hoppas pa att han gar pa ladan under sangen nu da :)

Lissi08
0

åh det är jätte bra förslg ska testa och se vad som händer :D tack :D

KerstinL
0

Mina monster tycker det luktar illa när man skurat bort deras lukt, så då måste dom sätta dit lite ny fräsch kiss/bajsdoft åt matte!! Under sängen är Skorpans storfavorit, kan även duga bredvid sängen dit näsan pekar när husse ska sova.. ; )  Det är inga trix som fungerar på dom.., lägger jag dit filtar så bajsar dom på filtarna eller drar bort dom och ställer jag mat där så tycker dom det är värsta servicen "WOW, jag kan äta och bajsa på samma gång, tack snälla matte!!" Så man kan nog säga att jag har gett upp, jag torkar upp och tittar på min totalt förstörda parkett, svär lite för den goda sakens skull och bara ÄLSKAR mina pussnosar!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Jag tror på de tips du redan fått. Var uppmärksam på honom. Berömm mycket när han gör rätt. Och se till att vara snabb att få bort olyckor från golvet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#4 Men Kerstin, hon vill ju bara att ni ska somna gott, alla vet väl att man alltid sover bättre hemma, där det luktar gott =)

Jag försöker lära killen att gilla mina vaniljpotpurri, med ungefär samma effekt; han tar bort, jag ställer dit ;)

Lissi08
0

#4 ne vilka monster hahah ne Ior verkar inte tycka det är så kul att basa i hörnet nu när det ligger filtar där hehe istället böt han ställe :P

#5 jo det ska jag göra tack åsa :D

Fluffpuff365
0

så gjorde korven också. Jag fick flytta sängen helt enkelt. Jag testade allt möjligt men inget funkade så en dag blev jag ruskigt arg så jag flyttade hela sängen och ställde dit en byrå istället.

Lissi08
0

#8 hihih ne men flytta sängen vill jag inte den är på det bästa hörnet i rummet  :D

Faxlin
0

#7: Sedan glömmer du inte att jag finnas här dygnet runt. Bara ringa om det är något.

Audiatur et altera pars

Lissi08
0

#10 jo jag ringer så fort något jag inte vet hur jag ska hantera komme upp :)

jag kom precis på honom när han skulle bajsa vid dörren haha men han hann bara kissa för att jag lyfte upp honom och satte honom i bajslådan, och så fick han inte gå ur den föräns han hade gjort sitt. efter någon minut vann jag :D Han gjorde sitt och så berömde jag honom och gav den här "klippa naglar" vätskan. Den du gav mig åsa den i en mörk flaska. hehe

Lissi08
0

#10 jo jag ringer så fort något jag inte vet hur jag ska hantera komme upp :)

jag kom precis på honom när han skulle bajsa vid dörren haha men han hann bara kissa för att jag lyfte upp honom och satte honom i bajslådan, och så fick han inte gå ur den föräns han hade gjort sitt. efter någon minut vann jag :D Han gjorde sitt och så berömde jag honom och gav den här "klippa naglar" vätskan. Den du gav mig åsa den i en mörk flaska. hehe

Faxlin
0

haha, det är bra det. ;-) Bara fortsätt så. Det kommer bli jättebra till slut tror jag.

Audiatur et altera pars

Lissi08
0

jo han gick precis på lådan, av sig själv! första gången sens igår tror jag :D

Faxlin
0

Bra det tar sig. Men det betyder inte att han gör det nästa gång. Illrar är envisa som synden så var ännu envisare så går det även om det tar tid.

Audiatur et altera pars