Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2467 ggr
TottsiGirl
0

Skabb på örebroträffen

Hejsan!

Jag gjorde en rutinkontroll på Ravages öron igår kväll och upptäckte att han har fått skabb.

Då han var skabbfri innan träffen måste dom små äckliga krypen flyttat in i hans öron där.

Jag bryr mig egentligen inte om hur detta har gått till utan jag vill med denna tråd bara upplysa alla ägare som hade illrar med sig på träffen att kontrollera pälsarnas öron så det inte bor objudna gäster där.

Suck jag är så trött på skabb..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Gilla
0

Bra att veta :o)

Dax att ta fram mikroskopet o titta om vi har fått "gästar"
Jag som mer eller mindre lovat att det var slut på mer husdjur nu ;o)

sarae
0

Suckar i min ände oxå… ska leta upp mikroskopet, och samla in korvarna… känns som at jag behandlade mina rätt nyligen.

Vad sägs? ska vi starta krig mot skabbiluskerna?

TottsiGirl
0

#3 den krigsförklaringen skriver jag på omgående!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#3 kalas..vad sägs? kärnvapen? Biologiskavapen? kemiskkrigsföring? elelr ett gammalt hederligt svärd?

TottsiGirl
0

#4 Kanske kan vi hyra in alla dom goda bakterierna man ser på verum hälsofils tv-reklam dom verkar ju kunna en del om krigsföring.. hmmm

sarae
0

#5 moahahaha snackar du med deras manager?

TottsiGirl
0

#6 Ska se om ja inte kan lyckas snoka fram något nummer å ringa en signal :p

JossanH
0

Jag har haft iller i 5 år och varit helt skabbfri än så länge *peppar, peppar*

Iof är jag aldrig på träff men vi är ute varje dag…
Lyckans mig! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Jepp dags att rota fram receptet. Tyckte väl att Meja har kliat i överkant ett par dagar.

Ceciliaolucifer
0

Några minuter innan Maria berättade för mig om skabben så satt jag med Bernard i knäet och funderade på varför hans öron aldrig blev riktigt bra?

Har tyvärr feber just nu :( men ska försöka åka ut och hämta mitt microskåp

sofie
0

Då blir det att plocka fram microskåpet igen, tur jag har bokat tid hos veterinären för vaccination snart. Så man kan få ett recept utskrivet samtidigt.

Ceciliaolucifer
0

#11 blink blink, har du inte 5 illrar till som du behöver stronghold till? *blink* Oskyldig

sofie
0

#12 Ohh jo, fast två ska vaccineras och så får jag flirta till mig recept till dom andra tre. Kommer bli en fattig månad. Får ta ett allvarligt snack med flickorna att dom absolut inte får ta med besök hem utan att fråga matte först om det är okej besökare ;)

Madde
0

Ja det känns trist att det har kommit fram att det har varit illrar med skabb på träffen. Men men, illrar tycks aldrig gå fri denna skabb.

Jag var hos veterinären 2 veckor innan och kollade så mina inte hade skabb då jag inte vill sprida det vidare.

Hmm får väl ta ledigt från jobbet och begära att de skriver ut medel. Eller så får jag se om jag kan få det utskrivet ändå. Har hänt några gånger att jag inte har behövt åka dit.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Norrskenets
0

#0 Håller med om att man är så less på dessa äckliga små kryp, själv behandlas mina nu efter att ha vart illervakt så det va bara tur att jag fick för mig att checka deras öron när jag höll på att rengöra ena illerns öron pga att jag tyckte dom luktade och va skitiga i ytterörat..

Till min fråga, hur behandlar ni? Jag kör på stronghold på alla tre, visst va det tre omgångar som är mer säkert än två? man vill ju va säker på att dom försvinner. och sen är det verkligen en månads mellanrum med pipetterna? Dom fick sin första behandling i onsdags. Tacksam för svar!

sarae
0

#15 2 omgångar räcker!! ibland räcker även det med en. det är vad man ger till katt

Norrskenets
0

#16 Okej, har för mig när det har pratas om stronghold här inne så har dom flesta gjort tre omgångar för att va säker. Men då kör jag på två omgångar, som tur har man ett fickmicroskåp så man kan hålla koll. Man vill absolut inte smitta vidare

sarae
0

#17 det har varit 2 omgångar, men det finns dem som gett 3. men det räcker med 2

Norrskenets
0

#18 Jaha okej, va bra då vet jag mer säkert=)

Booboo
0

Jag har en pipett stronghold kvar, ifall någon vill ha? den gör ju som ingen nytta i mitt medicinskåp :P

elinn
0

Ja då har även vi konstaterat skabb på illrarna.

Inget att göra åt, men till på måndag får de allt gå utan medicinering!

werner
0

Ja hitills finns inget tecken på skabb på illrarnas kliande eller i öronen, MissTake har ovanligt snygga insidor av öronen konstaterade jag men som sagt det säger säkert bara pang bom krasch så är det skabb symfoni bara för det verkar vara lungt för stunden.

werner
0

Madde hur mycket kostar stronghold + vetbesöket för det i örebro med tanke på att MissTake inte ens vart där och Zira precis vart där och dom kollade i öronen då men va inget men tror inte dom vill släppa ifrån sig det eftersom att vi bara vart en gång där..

sofie
0

#23 Strongholden kostar 155 kr per förpackning och det är tre pippetter i en sån. När jag kolla skabb på annalysen och samtidigt vaccinera så kosta receptet 48 kr och skabbkollen 108 kr.

UlrikaD
0

Men om man går till Blå Stjärnan i Göteborg så får man lägga till åtskilliga hundralappar i pol.avgift också.

Ceciliaolucifer
0

Jag lägger upp en bild på Hugo när han hade skabb bara för att visa hur det kan se ut.

Men kan även säga att Hugo har haft skabb en annan gång med nästan helt rena rosa öron :)

Ceciliaolucifer
0
Aviendha
0

Jag har aldrig sett skabb.. Har iofs inte ett minimicroskop heller, men några gånger har jag letat reda på pappas jättestarka förstoringsglas utan att ha upptäckt några rörelser..

Måste nog införskaffa något bra, så jag kan kika oftare själv, lite långt med 50 mil till förstoringsglaset ;)

Är det svårt att upptäcka det själv? Eller går det inte att missa?

Annars får jag väl anlita en skabb-erfaren person som kan lära mig den ädla konsten i skabbsök ;)

elinn
0

Jag har ett litet förstoringsglas och även med ett sånt så syns skabben riktigt bra. Så ett microskåp är inget måste.

[HannahoHenrik]
0

just kollat mina illrar och de är skabbfria, yay!

Norrskenets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Micke kanske vill ha den, hade vart intresserad men har bara en omgång kvar och får precis tre pipetter varje gång, annars hade jag gärna velat ha den.=)

#28 Det går inte att missa, va själv orolig att jag inte skulle se och kanke missa dom och ställde frågan och fick till svar här inne "det märker du" och när jag tittade så förstog jag att jag inte kunde ha missat dom hehe. Har en bild på ett skabbdjur, minns inte om det är bilder från en artikel här inne men lägger upp den ändå.

Det står 30x förstoring men när jag såg dom i 30x förstoring så va dom mindre men ändå LIKA ÄCKIGA!

Sara
0

Hu, ja de små krypen är riktigt läskiga när man ser dem sprattla med benen i mickroskåp! De är som små monster!

Sara

werner
0

#24 okej det lät ju inte så väldans dyrt iallafall mot vad jag hört andra fått betala..

Får bara hålla tummarna att ingen börjar krafsa i öronen nu ^^

Ceciliaolucifer
0
AlbaStiffler
0

Visst är det bra att ni alla kollar med era microskåp, men jag skulle säga att det är 99% risk att ni alla har fått skabb, även om ni inte hittar dem i era microskåp. Det var ju dessutom rätt nyss ni var på träff så det är inte säkert att de syns än. kan vara enstaka kryp i öronen och de hittas kanske inte så lätt.

#17> Jag rekommenderar 3 ombehandlingar med ca 3 veckors mellanrum. Jag har tyvärr varit med om att 2 ggr inte räckt, och detta har jag vart med om vid flera skabbtillfällen, dvs att 2 vart för lite. Så kör med tre så slipper du ombehanlda om någon månad.

Ceciliaolucifer
0

Ger man inte första dosen och sen andra dosen 2 veckor senare eller har jag fel?

#35 Jag har visat mitt microskåp för min veterinär som säger att den absolut upptäcker skabb om det finns några, även ägg. :)

Norrskenets
0

#35 Okej, men det finns ingen risk för komplicationer eller nått om man kör på tre behandlingar? Man vill ju va säker på att dom verkligen försvinner och inte så två ägg överlever och förökar sig på nytt. Som tur va ja hos en snäll vett som skrev ut recept så jag kan ta ut tre omgångar ifall det skulle behövas=)

#36 Till mig sa vetten "med en månads mellanrum"  så andra behandlingen blir nästa månad den 10:e.

Är det nån som vet exakt? vill inte behandla dom för långt emellan så äcklena överlever.

[HannahoHenrik]
0

#36 hur ser äggen ut?

HannaM
0

#37 risk för komplikationer vet jag inte men stronghold är inte direkt kranvatten, det är starkt. Jag fick på handen en gång när jag behandlade mina och jag fick en allergisk reaktion med röda utslag.

Jag rekomenderar starkt att inte behandla fler gånger än nödvändigt.

sarae
0

#39 instämmer! Efter första behandlingen brukar jag kolla öronen på dem igen. det är inte alltid det behövs fler doser

TottsiGirl
0

#39 instämmer jag med,. sist behandlade jag bara 1 gång och det funkade kollade noga med micropskåpet och sedan även rutin koll hos vetten och inga små hemskingar där inte.. Men visst ibland e dom rusktigt envisa.

Jag trodde oxå det skulle vara svårt att se krypen i microskåp men urk dom syns riktigt tydligt och även äggen brukar ja se .. åå nu kliar de överallt igen---hurk

Aviendha
0

Gah! Får inte till sökfunktionen, det bara hänger sig..

Vet att det fanns en tråd där ni tipsade om de microskop ni hade, och vart ni köpt dem och pris..

Då jag inte hittar den, kan vi inte ta en favoriter i repris? ;)

Som sagt, pappas förstoringsglas är jag lite osäker på, och min lillebror har lekt sönder det jag hade sedan tidigare..

sarae
0

#42 www.sagitta.se ;) obs frakten stämmer inte, den är mkt lägre i verkligheten.

Aviendha
0

Tack och bock. En sådan skall inhandlas omgående.

sarae
0

Nu har jag kollat ca hälften av mina med mikroskop (de andra sover), och jag ser faktiskt inte ens en tillstymmelse till skabb eller ägg. Däremot så fick alla mina en dos stronghold knappt 3 veckor innan träffen.. vilket kan ha gett dem ett skydd. Den som e mest intressant att kolla e amor, som hittills aldrig fått stronghold, så om nån har så e det nog han i såfall. Men hur gör man då? behandlar alla i allafall?

Sarah
0

Suck suck. Inte sett på mina ännu, men det blir till att behandla ändå.

HannaM
0

Har bara kollat två än så länge men inte sett något heller.

Aviendha
0

Jag kan inte låta bli att se pengarna rusa iväg för er med lite större flockar.. Tycker tanken känns jobbig med mina två, om en skulle ha så måste i princip den andre behandlas med.

Hur tusan känns det inte då om man sitter med 4 pälsar +?

sarae
0

#48 det kostar mig 460 att behandla 9 styck… tidigare kostade det upp mot 1000 kr

Aviendha
0

#49 Ingen big deal med andra ord ;)

En till fråga. Om ens iller får skabb, kan de äckeldjuren lägga ägg och själva dö, så illern går och bär ägg? Och isf, hur länge kan äggen ligga? Är de en fast utvecklingscykel, eller kan de ligga och invänta bättre tider?

Sara
0

21 dagar tar det från att ett ägg läggs tills det kläcks har jag för mig.

Sara

Ceciliaolucifer
0

#45 Ja, man behandlar alla om man inte särar på dem. Alla filtar och sånt måste bytas. En iller kan ha skabb i enabart 1 öra så det där är knepigt.

#48 Jag sitter med 5 st och det känns helt okej just nu, jag har ännu inte kollat om dem har skabb, ska göra det nu ;)

#50 Enda gången skabben kan dö av sig själv är om dem dränks. Men det är inte troligt att en iller klarar det själv. Man får inte förknippa rävskabb med öronskabben som illrar får. Har man haft skabb länge så kan illern få komplikationer som inflammationer i öronen, svamp. En del illrar kliar sig blodiga. Så man ska inte vänta på bättre tider utan det är så fort det bara går.

Det fanns en gammal metod som gick ut på att man dränkte dom med fucidin comp eller vanlig matolja. Men man har ändå inte löst problemet eftersom det inte tar död på äggen som kläcks efter 21dagar. Förr använde man även Frontline i öronen vilket man inte heller ska göra då det innehåller alkohol och kan förfrysa örat.

Stronghold eller Advocate är att föredra. Många i dk förespråkar Advocate :) Om jag måste masa mig ner till veterinären så ska jag nog be att få det för omväxlings skull.

Norrskenets
0

#39 Okej

Men hur långt ska man ta omgångarna då? vetten här sa en månads mellanrum, stämmer det eller ska dom tas tätare eller ska dom ges med en månads mellanrum? eller efter tre veckor? Man vill ju va säker så skabben har minsta chans att komma tillbax och självklart städas det och tvättas filtar/leksaker osv väldigt flitigt.

AlbaStiffler
0

#53> vet inte vad som är rätt svar. har hört allt från 2 veckors mellanrum till 3 veckors mellanrum. Tror de flesta hört 3 veckor. kanske spelar det inte så superstor roll om det är en vecka plus eller inte? Jag har iaf kört på 3 veckor mellanrum sista tiden och det verkar funka.

Norrskenets
0

#54 Okej, tänkte att fyra veckor blir för långt emellan då äggen kläcks efter 21 dagar eller  nått och då kanske dom hinner kanske lägga fler ägg..har ja inbillat mig iaf hehe.

Jag kör på 3veckor då så jag känner mig säker=) Tack så mycket!

werner
0

Hur gör man med filtar osv? Gör man som med lakan och kuddar till barn som fått löss; fryser ned dom eller lägger dom i vattenbad med tvättmedel?

TottsiGirl
0

Jag har hört 2 veckor mellan omgångarna men som sagt det varierar ju stort mellan de olika veterinärerna det ser man ju bara på hur dom ordinerar hur många gånger man ska behandla.

#56 Jag brukar köra dom i tvättmaskinen bara..

Madde
0

Jag ska ta mig tid idag och kolla alla öron. Får se när man kan få en tid hos veterinären oxå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

werner
0

Ok ännu har vi inte sätt något får nog ta en sväng till vetrinären ut i fall men bra att veta hur man ska bekämpa ohyran på grejerna

AlbaStiffler
0

#59> En rutinkoll på illrarnas öron efter skabb och svamp kan vara bra att göra varje år då man tex ändå är hos veterinären för valpsprutan. Många ggr märker man inte själv att de har skabb och ibland är de symptomfria mer eller mindre.

werner
0

#60 vet det våra blev kollade 3 dagar innan träffen när vi vaccinerade ena.

AlbaStiffler
0

#61 >Gött!

werner
0

#62 ja man gillar verkligen tanken på att bli månadens stamkund där ^^

AlbaStiffler
0

#63> Jepp, när veterinären säger i telefonen "Jasså är det du igen, ja du vet ju vad du pratar om när du snackar skabb, jag skriver ut ett recept så slipper du komma hit", då vet man att man haft skabb för ofta och för mycket på sina odjur.

Aviendha
0

#64 Mouahaha.. Den var bra =) Men se det positivt, du slipper ju åka in, och den avgift de kanske skulle ta för det ;)

werner
0

#64 då skulle jag börja snyfta lite faktiskt ^^

Ceciliaolucifer
0

HÄR VAR DET SKABB!!! FINA SKABBDJUR AV BÄSTA KVALITE! KOMPISPRIS BARA FÖR DIG! KOM OCH KÖP! DOKUMENTERAD HÄRSTAM! BILLIGT IDAG!!!!!

Aviendha
0

#67 Haha. Om inget hem hittas väntar avlivning? ;)

Ceciliaolucifer
0

#68 Tsss, för värdefullt för att slängas ;) det är dyrt med skabb, det vet ju alla..

SKABB, HÄR VAR SKABB!!!

werner
0

#69 kanske går att frysa in som med spermier?

HannaM
0

Dom dör nog i frysen.. bättre att bygga ett terrarie åt dom

werner
0

Vet dock inte luftfuktigheten dom behöver för att må så gott som möjligt, kan någon ta ett luftfuktighets prov på någon illers hörselgångar eller så?