prickig iller?
finns det något som heter prickig iller? hur ser dom ut isf? läste en bok där det stod, vilt färgad, prickig… osv
Det enda som kan kallas prickig iller finns utanför Sveriges gränser. Det är väl egentligen pandatecknade eller blazetecknade illrar där mutationen slagit igenom lite större och därav gett illern ett mer prickigt utseende… Man ser att de pricka illrarna (de få jag sett på bild) ofta har samma typ av lite femenina utseendet som blaze/panda-illrarna. Det är dock inte speciellt vanligt och då borde det vara en väldigt ny bok…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns väl någon teckning som heter Harlequin. Den är fläckig tror jag. men den verkar vara väldigt ovanlig, och verkar mest finnas i USA.
Jag hade en iller som var en sk. MC eller multi color. Dom har många färger (oftast minst 3-4, Lilleman hade 5 färger i sin päls) och dom är också oftast arragerade i fläckar runt hela kroppen. Men sen ska där finns en iller art (tror i USA men är inte 100) som orage och vit där det oranga är som prickar på det vita i djuret. Det har en mycket spetsigare nos än vad en vanlig iller har. Hade ett foto på den, men det försvann när jag fick in virus nu i sommar, och jag försökte leta efter den på Vikipedia men kunde inte hitta den där. Vet att den ska ligga här inne under något inlägg som jag har skrivit eller svarat på, men kommer inte ihåg vad ilägget heter. Hoppas någon minns vilket det var.
#3 många kallar vanliga blandingar av panda/blaze för MC. Även Dexter har kallats för det… han var prickig över hela magen, vita tassar, vit svanstipp o vitt huvud..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 boken är ifrån usa och är skriven för kanske 10 år sen…
Då borde inte prickig finnas med som en teckning känns det som.. Borde ha varit ganska få sjur med den teckningen då…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har aldrig sett en prickig iller och jag har ändå i brist på bättre nöjen varit på väldigt väldigt många hemsidor med fancytecknade illrar (utländska sidor) fläckigt ja. Men prickigt som små runda prickar aldrig. Det mest spännande jag har sett var en helsvart iller med en stor vit fläck över ansiktet, den såg ut som ett marsvin, ska se om jag kan hitta den länken…
Fanns en tysk sida (tror den var tysk) med massor med illrara i div konstiga färger. En hette ""Amerikaanse polkadott" såg ut som en ljus pastell med svarta prickar på,supersöt.
Tyvärr fanns inte sidan kvar när jag sökte på den. Men vet att den varit uppe här förr.
Just det polkadott kallas dom för
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hittade lite pokladotts nar jag sokte pa internet.
Har bl.a. (man far bladdra ner pa sidan till Schecke / Polkadot)
Langst ner pa den har sidan finns ocksa en riktigt dalmatinertecknad iller.
Mer prickar.
Sen orkar jag inte leta mer. Finns en hel del iaf.
Lite oroande nastan att det finns sa sjukt manga farger folk far fram ur vad som fran borjan var viltfargade illrar. Fast det ar ju samma sak med hundar iofs..
// Amanda
De prickiga illrarna är jag nästan säker på är en lite mer extrem form av mutationen som gör våra illrar blaze o pandatecknade… Jag blir mörkrädd för alla dessa experiment.. Vet att Ferpharm som låg i Danmark innan dom fick djurförbud o flyttade sin verksamhet till Kina hade fått fram vita illrar med gröna ögon som dom sålde för 10 000:- /st… Mycket läskigt
Sajtvärd på Iller.ifokus

Oh, kollade nu pa Ferpharms hemsida. Hur kan folk med gott samvete avla fram sa "deformerade" djur? (menar da inte Ferpharm speciellt, utan folk i allmanhet)
Menmen, dags att aterga till tradens ursprung kanske :)
// Amanda
#11 och vad värre är att alla avelsdjuren såldes ut/gavs bort till illeruppfödare geom hela europa…så linjerna finns kvar och avlas friskt på. Ett fåtal uppfödare har sadlat om efter att ha upptäckt att ferpharm illrarna dog i så ung ålder, och de avlar nu på betyldigt bättre linjer, men det är otroligt många som bara fortsätter, och färgerna som plocka fram blir mer och mer skrämmande.

Nu gar jag ifran tradamnet igen, men nar det blev tal om ogonfarger osv sa maste jag bara fa lanka hit. Mr Pushkin black sun von herzogshof's har verkligen speciella ogon.
// Amanda
#14 gröna eller blå ögon. vanligt för den linjen
ja då fanns det visst prickig iller, att folk orkar mixta så… stackars illrar säger jag…
#10 tack för att du fixade fram bilder
#14 kollade i fotoalbumet och alla konstiga teckningar med ränder och så hur tänker folk ???
#17 pengar
och att man vill ha nått häftigt som ingen annan har