Valpar
Tja, jag är ny på iFokus. Jag har kollat runt lite på blocket efter valpar, efter allt jag har läst så är det väl inte det bästa man kan göra men jag har gjort det iaf.
Hittade en i min stad som sålde 3 valpar som är 12 veckor gammla nu tror jag. 700 kr styck. kan det vara bra illrar ändå, han omplacerar sina 2 äldre illrar och säljer valparna, kanske det som får ner priset. Borde jag satsa 3000 kr på en "riktig" valp från en seriös uppfödare?
Jag tror redan att jag vet svaret men ville få lite feedback.
Jag har läst i princip allt på iFokus om illrar. Jag har även varit på andra sidor. Jag är redo för min första iller.
http://www.blocket.se/vi/17454658.htm?ca=23_4_s
Tar gärna emot tips om små lurviga iller hannar =)
Finns en fin albinohane hos Ferretgirl som inte fått hem än.
Sara
En spontan sak bara när jag såg bilderna var att valparna såg väldigt smala ut för att vara valpar… Friska illervalpar ska hull och vara lite halvrunda.
Det bästa är att höra av sig och kolla vad du "får för priset". är de uppfödda inomhus?
Är de vaccinerade?
Är de mycket hanterade?
Får de bra foder?
Ser de friska ut?
Allt detta kan mer eller mindre påverka valpens utväckling och hur den kommer bli som vuxen.
Känns dom väldigt oseriösa- köp inte- utan välj iller från en uppfödare du litar på som kan ge dig feedback om du får några problem med valpen eller undrar något.
Ett tips till dig innan du bestämmer dig är att besöka någon med iller så du vet hur en iller "ska" vara, då är det lättare att avgöra om valparna är i god kondition eller inte.
Lycka till med illerköp! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker JossanH har fått med det mesta.
Att chippa, vaccinera, vet.besiktiga mm en valp gör att du kommer upp i de summorna en hemmauppfödare gör. Sen är det en enorm trygghet att ha en person du kan vända dig till i ur och skur med frågor, och som håller dig uppdaterad om ev. sjukdomar osv.
Mitt råd är att, vad du än väljer, känna dig för. Rusa inte fram, du får din valp o det viktiga är att du får rätt valp för dig från rätt person för dig.
lycka till!
Paulina
Urk för dig ferretgirl.. Jag tänker varje gång att jag INTE under några omständigheter ska kika på Otto, ICKE! Tror du jag lyckas hålla det? Nope. Är han ruskit söt? Japp. Drar det i "skaffa-iller-nerven"? Oja..
Paulina
Hahahaha aviendha, visst är han söt min lille snögubbe

Jag har samma paslakan! :D
// Amanda
#9 *mummel* Don't talk about it.. ;)
Paulina