Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1058 ggr
Smex
0

Går och bajsar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite orolig för min lilla iller tjej Lilitha.

Hon har väl aldrig varit 100% låda men nu har det blivit hemskt. Nu bajsar hon där hon står. Ibland så går hon samtidigt då och bajsar och kissar. Det är som hon inte märker av något och det bara rinner på.

Börjar fundera om det är något i hennes kropp som inte funkar och skulle kolla om någon har någon aning vad det kan vara? Eller är det så att Lilitha gör revolt emot mig igen?!

Ceciliaolucifer
0

Det kan vara vävnad som trycker på tarmar och kissblåsa. Dvs en tumör. Låter mest troligt tycker jag. Hur ofta bajsar och kissar hon? är det mindre bajsar och oftare?

Måste tillägga att en tumör är inte alltid cancer :)

Faxlin
0

Jag skulle kolla upp henne hos veterinären. Bättre en gång extra än en gång för lite.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Kan ju vara analsäckinflammation åxå? Känns absolut som något som måste kollas upp lite nogrannare.

Hur gammal är hon?

Aviendha
0

Ojdå, det låter inget vidare. Nog har någon av mina muränor nån gång haft så fullt upp att de antagligtn glömt bort att de var nödiga, tills det är för sent, då har de bara "fryst" på stöllet och gjort ifrån sig, men detta är inte något som hänt mig mer än 3-5 gånger på tre år, och alla gånger har de haft extremt mycket att göra, dvs. bus på hög nivå ;)

Gustav-o-Linda
0

Hur märker man problem med analsäcksarna ?

HannaM
0

#5 man känner svullnader tio i två under analöppningen, dom kan verka irriterade och gå och gnida rumpan mot golvet, skunka oftare eller mindre än vanligt

Smex
0

Nej analsäckerna är som dom skall vara.

Varför jag vill hellre kolla med er och inte en veterinär för att jag har inte stött på en enda veterinär som har koll på vad iller är för ett djur. Dom vrider och vänder på den och ser det som en katt.

Men Lilitha är 3 år och hon bajsar och kissar cirka 20-30 min efter då hon har vaknat. Men ibland då hon sovit en stund så kan hon slänga sig upp och ställa sig bredvid sängen för att bara bajsa och sen gå och lägga sig igen.

HannaM
0

#7 Det finns nog veterinärer som kan något om du kan åka en bit. I skara har dom varit trevliga när jag varit där.

Smex
0

ja Skara ligger inte hur långt bort som helst.

Vilken veterinär finns det där då? Vad heter dom?

sarae
0

#9 det är blåstjärnan i skara. Än så länge har jag inte hittat nån som är bättre än någon annan där. De har mååånga. Men hittils har de varit mkt tillmötesgående och måna om illrarna. även om de inte är illerexperter, så gör de vad de kan och mer därtill. dessutom är de inte ett dugg rädda för illrar ;)