Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4538 ggr
Aelsklinn
2008-09-13 13:52
0

Spänd mage

Vi har blivit lite småoroliga för Lucy här hemma. Hennes mage är liksom lite utspänd och balonglik.

När hon kom till oss var hon jättetjock! Dels var det mitt i vintern, dels hade hon nyligen kommit till ett akuthem med bra och fet illermat (ett rykte säger att hon fick hundmat innan, och då är det inte konstigt att hon blev fet av illermaten. Hon åt troligtvis samma mängd som hon var tvungen att äta hundmat för att få i sig tillräckligt med näring).

När vi sedan tog henne till veterinären för hälsokoll, vacciering och chipmärkning, fick vi höra att det fanns en viss risk att hon kunde vara dräktig, just för att henes mage var så stor. Efter koll med akuthemmet visade det sig att hon hade kunnat bli dräktig då hon hade vistats med okastrerade hanar vid tillfälle och vi hade ingen aning om hon var kastrerad eller inte. Veterinären tyckte inte att vi skulle röntga utan vänta och se. Som tur var kom inga valpar och vi kastrerade Lucy till våren då hon började löpa.

Efter en tid blev Lucy smalare, och nu är hon normal… allt utom magen som fortfarande är lite tjock. När jag jämför tösernas magar känns det skillnad. På Frenja är magen helt mjuk och det känns som att jag kan känna de inre organen. Men på Lucy känns magen lite utspänd och jag kan inte alls känna saker lika tydligt.

Någon som känner igen det här? Kan det vara cancer? I övrigt verkar hon väldigt frisk och kry, busar äter och bajsar som vanligt. Inga konstiga fläckar eller håravfall syns i pälsen. Alla åsikter och råd välkomnas./ Linn

sarae
2008-09-13 13:54
1

Jag skulle nog ta henne fö en koll, uppspänd mage can tyvärr tyda på tumörer eller förstorade organ i buken.

Aelsklinn
2008-09-13 14:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, är det något som kan medicineras eller opereras? Hon är så pigg i övrigt. Är det något som kan göra henne sämre snabbt? Vi ska ringa till vetten på måndag… Det känns lite jobbigt bara för de två som kan något om iller är föräldralediga och hon som är vikare verkar inte så kompetent :( Får väl trycka illervademecum i händerna på henne när vi kommer.

sarae
2008-09-13 14:30
0

#2 är det lymfom så har det ofta ett snabbt sjukdomsförlopp. Är det något annat, ja då är det fortfarande bättre att upptäcka det i ett tidigt stadie. OM det skulle röra sig om någon form av cancer, så räknas varje minut. Men det kan vara något helt annat också, t.ex förstorad mjälte till följd av infektion etc.

Jag valde t.ex att sätta in ett suprelorin implantat på stitch nu, istället för att vänta 6 veckor på svar från hormonpanel, och behandla först då, eftersom jag vill inte låta det få chans att förvärras, om det nu är binjuretumörer.

Aelsklinn
2008-09-13 14:40
0

#3 Hm, det där med infektion lät som en möjlighet faktiskt. Jag har fått intrycket av att hon har nåt skit i kroppen. För ett tag sen fick ett rejält varigt sår i munnen och fick antibiotika, efter det blev hon lite piggare och pälsen finare. Hon är alltid lite skivigare och fetare, samkt luktar mer i pälsen än Frenja. Hon har också mycket mer öronvax, och det i mängder! Sist hos veterinären (såret i munnen) fick hon stronghold mot öronskabb. Det blev lite bättre några dagar efter det, men nu är hon lika skitig igen. Frenjas öron behöver aldrig rensas. Kan det bli mer öronvax vid en infektion också?

sarae
2008-09-13 14:44
0

#4 kan kan det väl, men det låter som att hennes allmäntillstånd inte är det bästa. Jag ksulle ta henne till veterinären, och be dem ultraljuda henne, samt göra ett blodprov, och möjligen ett skrapprov på öronvaxet (det kan vara svamp)

Ceciliaolucifer
2008-09-13 15:53
0

Min första fråga är hur gammal är hon? vet man det?
När var första gången du upptäckte att hon hade svullen mage?
Har den varit så ända tills nu? har den blivit större?

Eftersom du beskriver hennes öron som extremt skitiga och hon har blivit behandlad för skabb så kan det vara svamp. Går man länge med skabb så kan man få komplikationer som öroninflammation. Hur ofta gör du rent hennes öron? Ju mer man petar ju mer vax bildas. Är det brun-orange gegga eller svart?

AlbaStiffler
2008-09-13 18:28
0

Jag hade en iller som dog/fick avlivas akut pga uppsvullen mage. Hon svullnade upp på 2-3 dagar coh såg ut som en ballong tillslut. Hela buken var vätskefylld och hon hade massor med små tumörer i magen och runt levern har jag för mig. Hon var 5 år kan tilläggas.

Nu vet jag inte om det är något liknande din iller har, men vätska i buken kan det ju ändå vara även om det inte kommit lika akut som det gjorde på min iller.

Ceciliaolucifer
2008-09-13 20:06
0

#7 Låter som våtfip på katt :(

Aelsklinn
2008-09-13 21:11
0

#6 Vi är inte säkra, men den förra ägaren sade att hon var 4 år, så nu borde hon alltså vara ca 5 år gammal. Det känns också logiskt i och med att hennes tänder är lite medfarna och hon är tröttare än Frenja, så ung det är hon inte.

Jag försöker att inte rengöra hennes öron särskilt ofta, dels för att hon avskyr det och jag måste hålla henne hårt i nackskinnet, pch dels för att jag inte tror att det är bra. Frenja behöver jag aldrig rensa på, så rensningen av Lucys öron sker väldigt sporadiskt.

Gegget i hennes öron är brun-orange men ändå ganska mörkt. och mycket i klumpar. Eller, jag tycker i alla fall att det är mycket eftersom Frenja aldrig har något.

Hennes mage har varit svullen hela tiden som vi haft henne. Först  trodde vi att hon bara var tjock, och sedan misstanke om dräktighet, men det var det som tur var inte. Hennes mage är inte utspänd som en ballong, men definitivt mer spänd än Frenjas.

Ceciliaolucifer
2008-09-13 21:14
0

är det hon som kommer ifrån sofie och linus? en silverhona?

sarae
2008-09-13 21:24
0

#10 nej det är det inte. den honan är tyvärr avliden.

Sara
2008-09-13 21:37
0

Det kan vara så enkelt att hon helt enkelt är tjock. Har en akuthemsiller här som är en riktig tjockis, hon är helt enkelt sådan.

En annan iller jag hade för några år sedan hade levt på typ Wiskas och liknande innan han kom till mig (några år).

Oscar, som han hette, hade urusla tänder som lossnade och var spinkig när han kom men han åt till sig och hade faktiskt en kalaskula resten av livet.

Det första han gjorde när vi hade varit ute eller iväg på nått, var att kolla så maten i matskålen var kvar. Först efter det kunde han lugna ner sig.

En veterinärkoll vid 3-4 år är aldrig fel även om man inte misstänker nått fel.

Sara

MimmieM
2008-09-14 06:26
0

#0 Jag har en hane med liknande symtom här hemma, lite svullen buk, föredetta tjockis, också albino i liknande ålder. Bosse blir 5 år 21 december. Han är pigg som en nötkärna, men överväger ändå att kila till vetten för att se om det kanske rör sig om en förstorad mjälte. Hans tidigare ägare menade att han alltid varit tjock och lat så :) Men jag vill nog kolla iaf. han ska ändå vaccineras. Det där med extrema mängder öronvax känner jag också igen, det är svart efter bara 2-3 dagar. Det är inte skabb, men jag lurar på om det kan vara svamp, för inget djur kan producera så mycket vax på så kort tid under normala förutsättningar, och han kliar sig konstant. (skulle kanske kunna vara foderallergi med tanke på att han kliar sig lika mycket i pälsen) 
Bosse vettcheckades för ett år sedan har jag för mig, utan anmärkning (låter som en besiktning). Men mycket kan hända under ett år.

Carpe Diem