Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 194 ggr
Theres
0

Era bästa knep...

…för att få en iller rumsren.

Skriv gärna ner era bästa knep.

Han är trotsig, om man sätter ner honom i lådan så hoppar han ur och går runt och nosar, sen sätter han sig bakom lådan och då lyfter jag i honom i lådan, men då slutar han kissa, sen när jag torkar upp hans kiss från golvet så kissar han och bajsar han igen, på samma ställe, utanför lådan. Grejjen är ju den att jag inte kan flytta lådan dit där han gör sina behöv, för den står ju där, sen puttar han bort den, sen kissar han…:(

golf.ifokus.se

Tina-A
0

Milton har gått på lådan varje gång än så länge, men han har ju bara varit här några timmar. Brukar ju vara så i början har jag hört :P Jag har i alla fall berömt honom precis när han gått ur lådan och gjort sina behov, och jag tror det är bra att göra så.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Theres
0

hehe, Melwin gick också på lådan de första 4 dagarna, men nu ska han absolut putta bort den och kissa bakom :P

golf.ifokus.se

Guteillern
0

Thessan_87: När du satt honom på lådan, får du passa honom så han inte går därifrån innan han har gjort ifrån sig. Mvh Ammi

Faxlin
0

Bara vara envis. Se till att han inte lämnar lådan innan han gjort det han ska. Och när han gjort det, berömm mycket. Gärna en liten godis. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

precis som ÅsaF säger, var envis. själv tog jag med dior till lådan så fort jag såg att han vaknat till och satte honom i lådan. och så fort han hoppade ut så satte jag i honom igen och efter kanske 10 gånger så fattade han och satte sig i hörnet och gjorde det han skulle. fast ena lådan vägrade han gå i, den i sovrummet, fast vi fick ett tips om att lägga en filt runt om lådan (där han brukade bajsa istllt) och helt plötsligt så gick han hur duktigt som helst. enda gången vi hittar bajs på golven nu är ifall han går och protestbajsar i hallen för att hans favorit låda är upptagen. haha

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

låda

domiino
0

ibland kan det vara så att valpen är van att ha en ex hiback alltså en bajslåda till iller med xtremt hög kant på. Vet att våra illrar har svårt för att sätta sig om det inte är en hiback eller om man är ute i naturen. Roxxy däremot vägrar gå på lådan om det inte är en hiback. ingen hiback = bajs på golvet.. =)

ang3lica
0

Ett tips är att sätta fast lådan i golvet med dubbelhäftande tejp. Sen kan du ju lägga lite filtar eller nått runt lådan, för att förhindra att han går brevid.. Lycka till!

[Falo]
0

Det härliga med dem är att alla tänker olika. Det gäller att hitta en metod som passar just din iller. Vissa illrar går även på filtar, vattenspruta kan vara ett knep att testa. Spruta på honom varje gång han går utanför och sedan beröm då han går i lådan. Fortsätt flytta till lådan då du hinner.

lägg lite bajs i lådan är ett annat knep som funkar för vissa.

Fya direkt då de gått utanför medan du håller dem precis ovanför högen så de känner lukten och flytta dem sedan till lådan och säg något med glad röst är ett annat knep.

sarae
0

det där med att få dem att lukta på bajset brukar inte vara så bra…vare sig för iller hund etc. djuret kopplar inte samman högen med "fy" utan tror att du vill att den ska äta det eller något liknande….så det blir många tankar i det lilla huvudet…Flört

Theres
0

tack för alla tips, synd bara att jag redan har förökt dem ;P

förut det med att tejpa fast lådan med tejp, hade faktiskt en tanke om att borra fast den i golvet, sen en låda till i som man kunde lyfta ur, men tejp är ju mkt smartare ;P

golf.ifokus.se

sarae
0

han kommer förr eller senare att ge sig….det handlar bara om en sjuhelsikkes massa tålamod från din sida, massa hushålls papper samt rengöringsmedel ;)

Sätt honom på lådan när han vaknar…när han skuttar ur lyfter du i honom igen…osv. ge honom lite godis när han går på lådan (men inte varje gång! då kommer han sätta sig i lådan å låtsas bara för att få godis)…så håll dig nära honom de närmaste 15 minuterna när han har vaknat å var beredd på att sätta honom i lådan illa kvickt…när han väl gjort de så berömmer du honom överdrivet mycket. prova att säg till honom "gå på lådan" när han vaknar å upprepa det med jämna mellan rum. Stitch här hemma e hopplös, men säger jag "gå på lådan" då gör han det banne mig….(säger jag det inte, eller om jag inte e hemma så händer det att han struntar i det å sätter sig brevid.) Prova oxå att skaffa  ännu fler bajs lådor…en i varje hörn samt på de ställen han brukar sätta sig…efter hand kan  du plocka bort de extra lådorna… finns billigt på IKEA.

Theres
0

jar har köpt lådorpå IKEA ;P

en annan sak som jag köpte på IKEA som hans älskar att krypa in i även om den bara ligger platt på golvet är en sånär:

golf.ifokus.se

sarae
0

haha…sån har jag oxå..fast min hänger, å då e det ju inte lika kul Flört har oxå en väggförvarings grej som ser ut som ett ufo som e väldans populär här hemma

Theres
0

sån tänkte jag köpa :P

golf.ifokus.se

Theres
0

han vakande å jag tvingade ner honom i lådan, å han bajsade å kissade :D:D

golf.ifokus.se

Flisa
0

13# Sån, fast i rosa, har jag, och den har 6 'lådor' :D Kul att någon annan har testat att ha en sån, har två stycken och har tömt en av dom, för att illern ska ha den som sovplats ^^

Theres
0

#17, jag tänkte köpa en i rosa, älskar den rosa ärgen, men det var mycket dyrare, den stora kostade 49, och den lill kostade 19, men den lilla fanns inte i rosa…=) och han behöver nog bara 3 hål =)

golf.ifokus.se

Faxlin
0

Jag har satt fast min i en krok i väggen på ena sidan (alltså liggande på golvet. Sedan sitter den andra änden inne i den där förvaringsiglon man kan ha på väggen.
Så mina springer i förvaringen och sover även i den ibland, sedan har de igloon med liten dyna i.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Flisa
0

18# Oh, vet inte vad de kostade, min mamma köpte dom ^^