Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 672 ggr
Therese-jhfd
0

Fodersnack.

Eftersom jag inte vill förstöra Åsa´s fina trådar med innehållsförteckningar så drog jag igång denna tråd istället.

Det var några saker som slog mig nu när jag satt och skrev in vad en påse RC Kitten egentligen innehåller.

För det första, när jag gick igenom sammansättningen av de produkter som fodret skall bestå av så fick jag fram att de endast tagit med 72,88% av innehållet i förteckningen. Givetvis börjar jag då fundera på vad de andra 27,12% är för något. Vatten?

Min andra fundering är något som jag läste om i ett annat bra illerforum om just RC´s foder. De konserveringsmedel som de i innehållsförteckningen nämner som - Antioxidanter E320 är i själva verket något som kallas för BHA. Känt för att kunna ge bla. lever och njursvikt. Med den informationen i min hand börjar jag nu fundera - Är RC verkligen ett foder som vi skall använda till våra djur?

Jag vet med mig att jag iaf kommer att byta till ett lämpligare foder så snart det bara är möjligt.

För den som vill läsa mer om BHA kan jag rekomendera illersveriges forum eller denna länk: http://www.siamese.se/docs/siameskronika/bhaikattfoder.htm Också den tagen från illersveriges forum.

Faxlin
0

Vad bra att du länkar vidare den här informationen. Som du skrev så finns det mer att läsa på illersverige.se om detta. Att ge våra djur något som kan ge dem så allvarliga sjukdommar känns inte bra och jag hoppas att tillverkarna av foder som innehåller BHA tar sitt ansvar mot oss konsumenter och ändrar sitt innehåll. Tyvärr verkar det i dagsläget inte som om de är intresserade av detta då de enbart svarar att dessa är EU godkända.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det var en nyhet för mig. Generad Jag gav mina RCs torrfoder förut. Numer använder vi Hills eller Wiskas Kyckling.

Therese-jhfd
0

Vad tror ni om min första fråga då? Om % talet på fodret?

Faxlin
0

Hmm, tror det är rätt normalt, finns väl mycket vatten i alla ingridienser och det verkar ärligt att skriva ut det. Men jag vet inte. Ska bli roligt att kolla upp.

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Åsa - Har du fått reda på vad de övriga % kan vara för något?

Fredde
0

Jag har precis beställt tre lastbilar med "James WellBeloved Ferret Complete" samt en mängd godis ja allt dom hade på AMHS Illertorg. Kom gärna med förslag på nå annat götta som man kan skämma bort dem med då o då Skrattande

Faxlin
0

GeneradSååå ledsen att säga det Therese men jag har totalt glömt det. Ska kolla i veckan jag lovar (om du påminner mig)Oskyldig

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Ännu en tråd jag missade, när jag var ute och reste.

#6 Tre lastbilar!!! Herre je, ska du försörja hela östra mellansverige! Vi tog hem en ½ pall ett år när vi skulle ha foder till våra 6 illrar och tre växande valpkullar. Då är medskicket ca 2kg/valp inräknat.

SallyB
0

Theres jag undrar om du har räknat rätt? Jag får då 100% (eg 101% men det beror trol på avrundningsfel)