Inalvsmat
Hur ofta ar det egentligen som man kan ge inalvsmat till illrar?
Just nu kor jag pa detta schemat;
Mandag; hjarta
Tisdag; kycklingvingar
Onsdag; lever
Torsdag; kycklingvingar
Fredag; hjarta och aggula
Lordag; blandat hjarta och lever och aggskal
Sondag; bara torrfoder
Och sa far de smabitar av mitt kott for dagen ibland (t.ex. stek, kycklingfile och kalkon). Dessutom far de kanin ca 1-2 ganger/manad nu (beroendes pa om Nisses uppfodare har fatt in mycket kanin till hennes illrar och kan undvara mig lite eller inte).
Det kanns som att det blir for mycket inalvsmat, men jag vet inte hur jag ska fa in mer vingar osv.. Frysen ar minimal och den delas pa 5 personer, sa jag ar glad om jag ibland far in ett litet paket glass. Sa att kopa in stora pasar med frysta vingar gar inte sa vida de inte ater 2 kg/dag. Slaktaren gar bara med pa att jag koper farska vingar 1ggn/vecka, annars sa skulle alla hans hela kycklingar sta dar utan vingar och det gar ju sa klart inte for sig, da ar de ju inte hela langre.
Inalvsmaten finns tillganglig hela tiden och den ar jattebillig och har ganska bra hallbarhet..
// Amanda

inälvor ska man bara ge 1-2 ggr i veckan. Köp nötkött o ge dom i stället för inälvor vissa dagar…. tar inte mkt plats heller :)
Jag ger 2 av mina (dom andra vill inte ens lukta på det) både inälvsmat från kyckling och kalkon samt hjärta och lever från oxen/kon. Vingar har har jag inte vågat ge dom pga att kycklingben lätt kan splittras, och blir där vassa kanter som kan skada både halsen, magen eller tarmarna. Så jag tar alltid bort benen i vingarna, så får dom benmjöl istället. Dom får även äggula 1 gång/vecka. Sen brukar skifta mellan kalkonfilé, kycklingfilé och malet oxkött när dom inte får inälvsmaten från kycklingen och kalkonen. Dom får också lite benmjöl som jag strör över och blandar in (får dock inte dom dagarna dom får vetegroddolja på maten, blir då dubbelupp så att säga).
Oftast ser deras vecka ut så här.
Måndag: kyklinglever och hjärta (hackat i ca 1 cm stora bitar) + lite benmjöl
Tisdag: Oxmalet och oxhjärrta + äggula och lite benmjöl
Onsdag: Kycklingfilé och hackat hjärta + lite benmjöl
Torsdag: Kaklonhjärta och lever + några droppar vetegroddolja
Fredag: Oxmalet och kycklinglever + lite benmjöl
Lördag: Kycklingfilé och hjärta + lite benmjöl
Söndag: Kalkonfile och oxhjärta och några droppar vetegroddolja.

jag ger benmjöl oxo i stället för ben. Jag blandar ut maten, benmjöl,lax olja… dom har fått en helt otroligt fin päls efter lax oljan
Råa kycklingben är INTE farliga.Vad tror ni att de äter ute i naturen? Färs? att inte ge dem ben när man helbarfar kan vara riktigt farligt, förutom att färs ger upphov till periodontala sjukdommar. De ska heller inte ha föär mycket muskelkött (te.x filé) eftersom de inte innehåller rätt mängder calcium & fosfor. Dessutom så innehåller de benmjöl som finns i sverige iaf enorma mängder bly, som definitivt inte är bra. därför bör an inte ge dem det dagligen, eftersom bly lagras i kroppen.
Att helbarfa sin iller utan att läsa på ordentligt kan ha långt allvarligare konsekvenser än vad ett torrfoder av sämre kvalitet har.
En bra början är att läsa det här: http://www.pet-plus.co.uk/Info%20Feeding%20raw%20food.htm

#2 med så mycket inälvor får illrarna en vitaminöverdos vilket kan vara lika farligt som brist på vitaminer. I inälvor finns fettlösliga vitaminer, A, D och E. Ger man för mycket inälvor lagras dessa vitaminer i kroppen och blldar ett överskott. Dessa vitaminer finns även i vetegroddsolja.
Ben är inte farligt. För stora ben kan skada tänderna på illrar, tillagade ben kan splittras. MEN råa ben är ingen fara att ge. Illrar äter hela bytesdjur i naturen. Inte tusan sätter dom sig och filear och färserar sitt kött. Ben är extremt viktigt i en barfkost för att illern ska få i sig kalcium och fosfor.
(Ja jag håller på att leta källor)
#6 vitaminöverdos är nästan farligare än vitaminbrist.
Vad många glömmer är att råttkött, från olika källor redan innehåller en mängd olika vitaminer. Genom att variera illerns kost, och lära sig vart de olika vitaminerna och mineralerna finns, så behöver man i princip inte ens ge sin iller några tillskott.

hur ofta ska man ge benmjöl då?
#8 med tanke på innehållet så för mig personligen så gäller så sällan som möjligt, och helst inte alls om det går att undvika. Benmjölet jag talar om är standardts, det finns fler sorter, men det verkar svårt att få tag på en riktig innehålls förteckning där, alltså försöker jag undvika det istället. därför ger jag så mycket ben som möjligt i deras kost. Jag har även ändrat om så att de kasnke får hjärta oftare, men i mndre portioner så att jag kan kompletera med ben. Eftersom ben är livsviktigt. Men visst, mina får benmjöl i nån form ibland, det är oundvikligt. däremot fick jag tipset om att kafomavit tabletter var bättre än benmjöl. Själv köpte jag kafoma -C eftersom det inte innehålle rlika mycket vitaminer som kafomavit. C-vitamin är en vattenlöslig vitamin, och borde således vara svårareatt överdosera än de fettlösliga som finns i kafomavit. Men detta är rätt nytt för mig också, eftersom jag tidigare anvädne benmjöl flera ggr i veckan.
Man får tänka på att anpassa intaget efter djuret som ska äta det. En hane på 2kg ska ha mer än en hona på 1kg. Sen är det viktigt att ta hälsyn till vilket djurslag inälvsmaten kommer ifrån och vilken fettprocent det innehåller. Det kan lätt bli för mkt av det goda!
Precis som Sarae skriver i #7, så får man inte glömma att den kost vi ger ska vara fullgod och tillräcklig. OM man ser till att ge varierat kött och varierade hela foderdjur som är/har varit friska och som själva har fått en fullgod kost så behöver man tillsätta ytterst lite tillskott. Men att variera kosten innebär mer än att ge möss,kyckling och fisk. Det är viktigt att ge foderdjur i olika åldrar och storlekar.
(Glömde skriva där uppe och nu var det för sent att ändra, så jag fick skriva ett nytt inlägg istället) Dom 2 som får BARF-mat (Miller och Otto), får även torrfoder som alltid står i skålar på golvet och i illrarnas nattburar. BARF-maten får dom bara på eftermiddagarna, då får dom ca 100 gr att dela på. Det som inte äts upp på max 20 min kastas, oftast så har dom ätit upp allt på ca 5-10 minuter. Men nån gång då och då så äter dom inte upp allt, och jag vill inte ha in flugor och skit i onödan. Så är det inte slut på 20 min, synd men då får dom vänta till nästa dags eftermiddag innan dom får ny BARF-mat.