Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1353 ggr
ronja
0

Avelshanar

Skulle vara kul att under denna tråd se hanar som är tillgängliga för avel, även kanske nästa år.. info om hanen: t ex.. ålder, färg, stam, temprament, tidigare kullar mm.. Glad

Faxlin
0

Jag har ingen egen hane (än) men förhoppningsvis ska jag lyckas "stjäla" Carolas Beldin som jag har hemlånad hos mig. Då kommer han finnas kvar nästa år.

Men mer info om honom kan Carola lämna. hihi
Jag kan bara säga att han trots att han är brunstig och har en brunstig hona hos sig är det mest pussvänliga illaluktande paket jag träffat på., hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Jättebra och starta den här tråden. För då är det större chans att man kan hitta en hane som kanske passar ens egen iller. =) Både stamtavla och sånt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ronja
0

även om hanarna är fullbokade i år så kan det vara väldigt intressant att se vilka och hur många det finns.. för att kunna ta en kull på sin hona, kan det ju vara bra att studera de som finns, för att kunna väga för och nackdelar hos alla individer.. för att på så sätt kunna hitta den som passar bäst för just sin hona.. Glad

AmmiG
0

Min tidigare avelshane, Ravens Admiral Cocktail, kastrerades förra året. Det var tänkt att det skulle bli en ny avelshane i sommar, men jag har valt att vänta till nästa år med att skaffa en ny illerkille till aveln.

ronja
0

Det ska bli jättespännande att få se! Glad

Mangafreak
0

Hmm… Beldin… Ja han är som sagt på semesterhem hos Åsa… där han för övrigt verkar trivas väldigt bra :)

Han är född 2004, en brun tomte vars knäfläckar har spridit ut sig över större delen av magen :) Han är född här på Gotland och mamman heter Cynthia, hon är en albino och en väldigt trevlig tjej att handskas med. Pappan är brun och har nummer 386.

Finns inte så mycket mer att tillägga om Beldin… jo, förresten. Han är döpt efter en av besvärjarna från David Eddings fantasyserier "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea"

Faxlin
0

#6: Och en riktig pussgurka är han, det glömde du säga. Älskar att pussas, vara ute och gå lååånga promenader. Och ligga i knä och sova framför tvn. hihi

Audiatur et altera pars

Pillow
0

jag tänkte använda min Gordon som avelshane…han har parat sig med Ammis Pyret…Men nu står inte min karl ut lägre och jag tycker synd om det stackars livet! så han ska kastreras imorgon… Synd på en sådan fin kille! men det är inte så kul att leva i bur hela livet och bara få komma ut och kela lite ibland och inte få träffa andra illrar och få busa…

ronja
0

#8 hoppas det var gordon som skulle kastreras..heheFlörtSkrattande

("Men nu står inte min karl ut lägre och jag tycker synd om det stackars livet! så han ska kastreras imorgon… Synd på en sådan fin kille!")Flört

ronja
0

finns det några snygga hanar som kommer gå i avel nästa år.. vore kul med lite bilder =)

Veronica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer att ha min Klumpen okastrerad även nästa år. En brun gotlands kille med långlivade gener, hans far vart 10 år. Han har fått två kullar i år, en med min hona Mini (1 brun hane och 1 brun hona samt 2 pasteller) och en kull med Mangafreaks hona Stella (en brun hane). Han är uppbokad på 2 ev kullar nästa år, så det finns plats för en till parning.

Amor vincit omnia

Faxlin
0

#11: En av dem är jag va? Alltså inte som ska para mig med Dunder men alltså som bokat en parning. hihi

#10: Min Beldin finns nästa år. Honom har du ju sett irl. ;-)
Men du kan få en liten bild också. Nej det kan du inte. har dem på gamla datorn. hihi

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Japp, räknar stenhårt med att du behöver hans tjänster nästa år =))

Här är en bild på Beldin

Amor vincit omnia

Mandysan
0

Åhh Beldin är bara sååå fin :D

Faxlin
0

#13: Super fast jag tror att jag överlåter åt damen här hemma att njuta av hans tjänster. ;-)

#14: Visst är han. *stolt*

Audiatur et altera pars

Veronica
0

#15 Har du bestämt vilken? Ambra? Bella?

Amor vincit omnia

Faxlin
0

#16: Ambra;-)

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Om Kotetsu fortsätter utvecklas som han gör nu, så kommer han att finnas tillgänglig för två parningar nästa år :)

Mamman är Fylkas Stella, silvertomte, född 2003
Pappan är Dunderklumpen Baloo, brun, född 2005

Kotetsu är själv en mörk kille med gråaktig underull. Han har en fläck på halsen, små knäfläckar och vita fläckar under tassarna.

Har har ett fint temperament och har hittills inte gjort något allvarligt försök att bitas, trots att det kliar i tänderna på honom. För de som träffade min gamla Silke, så påminner Kotetsu enormt mycket om Silke i temperamentet.

På fotot är Kotetsu 7 veckor gammal.

/Carola

Madde
0

Kul och se lite info om avelsillrar. =)

cannaydia
0

jag har ev.pojkar okastrerade nästa år men de är uppbokade båda två isf…Båda bruna o fina :-) och med härliga temperament och såå olika *fniss*

ronja
0

#20 har du några bilder på dem? *nyfiken*

cannaydia
0

radera

cannaydia
0

oj blev vist lite 3dubbelt:P

cannaydia
0

Här är den minsta lilla killen.

cannaydia
0

Datan vill inte lägga upp denna bild men ja hoppas de funkar nu…Detta är min toalett pojke :-D tycker det är svalt o skönt i lådan när solen lyser…

Faxlin
0

Vilka fina grabbar du har där cannaydia.

Audiatur et altera pars

ronja
0

#25 åhh.. han var enormt snygg!!! =)

ferretgirl
0

Vilken bra tråd, kan kanske då hitta ett par hanar till våren till mor och dotter. Även om det innebär att jag får åka iväg och vara borta ett par dagar.

cannaydia
0

Tack Åsa och Ronja =)

De är varandras motsattser utseende mässigt en är mini o den andra är en bamsing :-P

Men supersöta är de och med ett bra psyke.

Faxlin
0

Psyket på de djur som används i avel anser jag vara väldigt viktigt. Så det är sådant jag hoppas de som avlar tänker på också, inte bara utseendet liksom. Och så självklart att man använder friska avelsdjur.

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

ja absolut det är ju det viktigaste! En iller med dåligt psyke (vilket enligt mig, psyket alltså beror mest på HUR illern är uppfostrad, en iller föds inte psykiskt"sjuk";-) isf är det nog en sönderavlad linje…tyvärr).

Friska o sunda djur är ju inte sådär en 100poängare att att hitta o ni som föderupp vet vad jag menar. De flesta är släkt o de andra har knappt någon stamtavla, o alla stamtavlor är inte tvättäkta heller utan endel påhittat, tyvärr…

Själv håller jag mej åt det "naturliga" hållet med de starkare drifterna att jaga osv vilket somliga kanske skulle påstå vara vassa illrar men med rätt uppfostran blir de underbara och bitfria (ni som inte tror alla illrar kan bli de). och de går alldeles utmärkt att ha som första iller bara man använder rätt uppfostran metod…de är ju precis som hundar o hästar alla kan inte göra de man vill genom samma lydnad o hjälper man får helt enkelt anpassa sig :-)

gameover
0

#25 men oooooooooooj, vilken snygging! åh, jisses, och mörka nosen, aaw, vilken eyecandy! hihih, vad heter han? (:

emoflickan
0

Malin, Ramboo är ju så snygg! Kopia av brorsan Frodo ;)

cannaydia
0

#32 Det är Ramboo, han e riktigt snygg och vilket temperament wow säger ja bara aldrig sett en så aktiv valp *ja jag har två hyperaktiva valapr nu* han leker tills ahn flåser och då har han ändå inte lekt klart :-D

Ska bli kul att se hur han ter sig som könsmogen, fatsen han börjat markera o stinker lite redan :-)

Faxlin
0

#31: Psyket på en iller innebär så mycket. Det är mycket uppfostran men också en del nedärvt. Att linjerna inte är fina i dag vet vi. det som trotts allt glädjer mig är att vi jobbar mot samma mål. Att få en finare stam, eller flera fina stammar. Annars är det lika långt som brett snart igen.
En iller med fint psyke är viktigare än färg och extriör, men för den sakens skull ska man inte avla på djur med defekter.
En 100% iller, det vore något det ;-)

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

hehe vad är en 100% iller ;-)

ja ska man sålla så ska man ta bort alla honor som får små kullar, det är inte överlevnad, alla defekter man vet om ska tas bort, ja inte ens vilda illrar är 100%säkra, vi männsikor ger dem fel ljus, temperatur och foder så där måste vi ändra för att få en bra o frisk iller. Ska vi tillbaka till ursprunget (för det var ju där alla sunda illrar fanns) så ska man avla stenhårt på endast bruna och då utan tecken, inte ens en ljus nos…o inga ljusa i stamtavlorna, ja tyvär existerar ju inte dessa längre, inte i fångenskap o i de vilda vet vi inte:-) Så de är bara vänta o se och hoppas alla uppfödare väljer rätt djur att avla vidare på…

Faxlin
0

Ja exakt så är det. Man kan bara göra sitt bästa för att iller stammen ska bli bättre.

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

jag har mina killar men dom är tyverr bokade för nästa år o året där på men jag kan visa bilder på lat oxarna hehe

klarsferrets
0

här kommer ett till på dom

sarae
0

hahah! Vilken underbar bild Anna!

klarsferrets
0

här är ett som jag fulkomligt avgudar dom är så söta mot varandra

Therese-jhfd
0

Gusgus är så snygg! Har verkligen fastnat för den killen.

klarsferrets
0

#40 vist är det jag är faktiskt riktigt ståld över dessa bilder med våran kamera som är modell ääää

# 42 tack vi är oxå stolta ägare till han även om han nu är en lat fransos äna ut i svans tippen hehe

klarsferrets
0

Jag måste bara säga att snällare än Angel det finns nog inte (hos mig i alla fall) det finns säker fler som är så genom snälla som han är

Madde
0

Gusgus och Angel är riktigt fina. =) Har ju några fina kort på de. Kanske ska leta reda på några. =)))

klarsferrets
0

#45 ja du har o kan ta mycket bättre kort o bilder än vad jag kan så göt gärna det . jag får nästan alltid bara när dom är lata o sover

[Falo]
0

Jättebra initiativ att starta en sån här tråd!

Tengil är världens mysigaste grabb. Han kan tas upp och slappnar av hos vem som helst verkar det som trots att han är så ung. Tyvärr har han avlats fram med en döv mamma så jag kommer kastrera honomGråter

Denna kommentar har tagits bort.
klarsferrets
0

f se om jag får lägga in rätt kort nu då som jag avgudar  för i inläget #41 så blev det fel kort

[tiiia]
0

#49 *naaaw* så himla söta :)

klarsferrets
0

Visst är dom. Dom går ihop jämt gusgus klarar sig inte om angel är borta. han blir så tafatt, han äter inte, bara sover så den dagen vill jag inte ens tänka på hur det ska gå för han

klarsferrets
0

för att se ev stam tavla så gå in på http://klarsferrets.se/ där kan man se våra illras stamtavla.

och deras ut flugna valpar

[Falo]
0

#52: Hur tänker du då du avlar på illrar som knappt har någon stamtavla? Eller har jag sett fel?

Vad tar du hänsyn till då du väljer vilka djur du avlar på?

klarsferrets
0

angel  har

Father: Squirt Color: Silvertomte Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Grandfather: Oliver Colour: Brown Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Great grandfather: Squeaker Colour: Creme Breeder:Lars and Nadine Eriksson

Great grandfathers mother: Nugget Colour: Dew Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Grandmother: Brea Colour: Dew Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Great grandfathers father: Bubs Colour: Dew Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Fathers mothers mother: Misty Colour: Dew Breeder:Lars and Nadine Eriksson

mother: Tilly Color: Brown Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Grandfather: Don Colour: Brown Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Great grandfather: Colour: Breeder:

Great grandfathers mother: Colour: Breeder:

Grandmother: Linda Colour: Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Great grandfathers father: Svarten Colour: Breeder: Lars and Nadine Eriksson

Fathers mothers mother: Dawn Colour: Breeder:Lars and Nadine Eriksson

så där kan jag inte förstå där finns till ock med till pappas mors mors

Gustave kommer från Frankrike där har jag valt att ta lite kortare .

Father: Little mink Color: Blackself Breeder:Leniac

Grandfather: Putois Colour: Breeder:

Grandmother: Furette putoisée Colour: Breeder:

Great grandfathers father: Colour: Breeder:

Fathers mothers mother: Colour: Breeder:

Mother: Opale Color: American Panda Breeder:

Grandfather: Colour: Breeder:

Grandmother: Colour: Breeder:

Great grandfathers father: Colour: Breeder:

Fathers mothers mother: Colour: Breeder:

Då han kommer från Frankrike så finns det ingen risk att han någon släkt här ännu i alla fall,

Jag vet inte var du har tittat .

här är i alla fall killarnas stamtavla om gjord till svenskan samma som på hemsidan

[Falo]
0

#54: Att hålla reda på inavel är inte allt! Vet du hur det är med sjukdomar bakåt i leden? Har inte valpar med panda bakom sig anlag för dövhet som de för vidare?

klarsferrets
0

det där med dövhet det kan diskuteras hur mycket som hälst . sedan vet jag att Gustave inte har någon sjukdom i swin släkt .

Tyverr så dog Micha i våras av havandesakaps förgiftning och hon var oxå Amerikansk Panda även på hennesw sida så finns det ingen döv het eller sjukdomar.

Varför jag valt att ta hem från Frankrike är just för att där får man gå i genom vissa krav från både uppfödaren och hos vetrinären om man nu vill avla på iller vem som helst kan ju avla men då får man inte ta pengar på dom om man inte är akturiserad . vad jag menar är att man måste ha en licens för att kunna sälja som uppfödare och där av priset .

Givet vis går man i genom sjukdomar men man skriver ju inte det i en stamtavla .

din fråga om pandan inte har anlag för döv het svaret är lika som Albino har oxå det. Alla färger har o kan bli döva.

Givet vis tar vi reda på allt om våra illrara .

hoppas du inte tar illa upp för i bland kan jag skriva hårda ord men jag menar inget illa med det . jag är ordblind så jag har svårt att hitta orden många gånger. Därför kan en mening se konstig ut

[Falo]
0

Jo men hur kan man ha kunskap om sjukdommar bakåt i leden om man endast vet vilka föräldrarna är? Jag anser inte att man ska avla på albinos heller då det också är en defekt.

domiino
0

#57 ta inte illa upp nu, menar inget illa men seriöst, bär inte alla illrar på någon defekt gen? är inte alla defekta igentligen? det finns en gen i alla illrar som är defekt. Ska vi sluta avla överhuvudtaget i så fall? Om man har kunskap om sin iller, dess gener och liknande, då vet man ju vad man har. då är det ju inte som att "ta en hitte iller o bara avla runt"

klarsferrets
0

Givet vis tar vi reda på allt om våra illrara .

inget går oss för bi eller vi låter bli att lysna.

Vi har oxå diskuterat med andra uppfödare o.sv

Alla bär på något hund , katt iller och även mäniskan bär på något.

sarae
0

Vad jag tror Klarferrets menar är att de avlar inte på illrar som har några genetiska sjukdomar etc. Därför nämns inget sådant i stamtavlan, då de aldrig skulle använda sig utav en "defekt" iller (klumpigt uttryck jag vet) i sin avel ändå….Frankrike har många dåliga sidor vad gäller iller eftersom det fortfarande säljs iller i djur affär (marshal illrar som importeras från USA)…men vad gäller uppfödning på seriös nivå är det stenhårda regler…vem som helst får inte avla där som man får i sverige….och veterinär kontrollerna är oändliga…

[Falo]
0

#58: Alla illrar bär på någon defekt gen liksom alla djur och människor, men det innebär inte att man kan bortse från att vissa färger och masker har ett starkt samband med anlag för dövhet och vissa sjukdommar. Avlar man bör man se till vilka avelsdjur som har störst möjligheter att få friska djur som förbättrar illerstammen.

#59: De stamtavlor jag reagerade på var Gusgus och Drucilla. De kanske gör annorlunda på uppfödningarna i Frankrike 
men känner ni bara till föräldrarna till Gusgus och inte fått namn 
på illrar längre bak i leden så att ni har en möjlighet att kolla upp 
deras hälsa med tidigare ägare så kommer han inte från en seriös 
uppfödare. Angående Drucilla så känner jag till uppfödaren. Ni har 
bara namn till föräldrarna på henne också, det innebär att ni inte 
har möjlighet att kolla upp hennes ursprung och vilka sjukdommar 
som finns i hennes föräldrars linjer. 

#60: Att det inte nämns något om hälsa i stamtavlan har jag inte reagerat på, det jag undrar är hur man kan veta att de är bra till avel om man endast känner till vilka föräldrarna är.

Smex
0

Två pojkar som är ifrån gotland.. kul =)

Jag måste göra en liten rättelse där Falo. Tengil har en döv mamma men hon var inte född med det. och ingen av hennes valpar är döva. Men visst, det kan finnas dövhet efter som hon är albino.

cannaydia
0

orkar egentligen inte blanda mej i denna oändliga diskution om avel med olika färg/teckningar sjukdomar eller andra nedsatta funkt…men jag tycker det är fel att säga att en albino iller är defekt, det är en slumpvis muttation, människor kan bli albinos också…
om vi nu är så måna om våra djurs avel för att det endast är vi som kan påverka den…varför är vi så ansvarslösa gällande vår "egna avel" med rasen männsika? Man får tom para sig med sin kusin, hur inte nära släkt är man då!?? sjukt…och alla som har glasögon, är det ärftligt med nedsatt syn-inga barn…tänker ni så?
Nu kommer några tycka man kan inte jämföra djur och människor -ja det kan man för vi har båda lika mkt rätt att leva i samma värld med samma förutsättningar för att må bra…vi människor mår ej bra av fel avel…allt går bara utför, inte bara inom djurstammarna som blir färre och sämre utan människostammen blir också sämre, i Sverige skulle den minska markant om vi inte tog in flyktingar och andra imigrerande…Man kan ha starka åsikter om sin sak, du te x Falo du pratar om att det är fel att avla med döva illrar, själv köpte du en iller från en döv mamma dvs du stödjer aveln med döva…så diskutera kan man men tänk lite på innan man dömmer, alla uppfödare vill i grund och botten samma sak, tro mig! ingen av oss uppfödare är ute efter det sämsta avelsmatterial för att få fram sjuka kortlivade illrar, vi alla söker elitillrar!

[Falo]
0

#62: Jag trodde du var osäker på när dövheten uppstått. Tengils valpar skulle endå ha anlag för dövhet eftersom han är en blaze. Han har en osymetrisk haklapp så med största sannolikhet så hade hon anlag för dövhet genom blaze om det inte var pappan som bar på de generna. Tengil är den goaste iller man kan önska sig men jag skulle alldrig tillåta att han användes inom avel.

cannaydia
0

men Falo, inget säger att dövhet är ärftligt, och det är med osymetrisk haklapp, ska alla illrar isf med vita tecken, tomtar, blaze, haklapp uteslutas ur avel?…det är helt omöjligt för det finns inte en enda tamillerstam i sverige som finns utan några vita teckningar, tycker nästan hela diskutionen är 
meningslös eftersom ingen här vet om 
dövheten är ärftlig eller hur den isf nedärvs, liksom illerfärgerna…
bara att inse att som illerägare sitter man i en ovetande sitts med många frågetecken men att kasta ur sej onödiga komentarer till div. uppfödare är omöjligt för som jag skrev tidigare är ingen ute efter att skada illerstammen, alla gör nog sitt yttersta. iaf bland de tänkande illeruppfödarna, engångs uppfödarna där emot kan man diskutera lite hur vissa argumenterar men man kan inte dömma folk alla gånger, ofta är det okunskap det handlar om så det gäller att VÄNLIGT gå ut med info på ett snyggt sätt och inte hoppa på hit o dit för då är det klart folk reagerar på fel sätt…hoppas alla förstår vad jag vill säga och att det fick det budskap jag ville komam fram till…detta är riktat till alla som läser ;-)

[Falo]
0

#63: Angående Albino så är problemet med avel inte att de är just albino utan att det är omöjligt att veta vad de har för teckning eftersom det inte syns på dem. Jag tycker man kan avla med albino om man kollat upp släktingar flera generationer bakåt i leden och inte sett några teckningar som är förknippade med dövhet och sjukdommar där. Många brukar tyvärr inte kolla det så noga, det är därför som albino har fått missvisande rykte om sig att i sig ha anlag för dövhet.

Skillnaden med människor är att vi själva väljer partners och inte paras ihop med någon för att det ska bli rödhåriga eller fräkniga barnFlört

Då jag köpte Tengil så visste inte jag att mamman var döv. Alla illrar har lika värde oavsett gener. Jag dömmer inte ut alla 
uppfödare, jag vet att det finns flera bra och de vet nog om det 
själva också. Trådar om avel är viktiga eftersom det ger viktig information och får folk att tänka efter, både de som avlar och de som inte gör det.

Jag önskar att alla uppfödare sökte efter elitillrar men tyvärr ser man att många prioriterar andra saker framför hälsa. Jag vet flera som delar mina åsikter men få vågar säga till då de ser något som de tycker är fel. Jag tycker det är bra att du skriver vad du tycker, det borde många fler göra. Något gör att våra illrar får allt sämre hälsa och om eventuella orsaker alldrig diskuteras så kommer det tyvärr fortsätta i den riktningen.

Faxlin
0

#65: Oerhört bra skrivet.

Audiatur et altera pars

[Falo]
0

#65: Jag kan nog hålla med om att diskussionen känns meningslös. Inte för att det inte finns någon forskning som tyder på sambanden mellan sjukdommar/dövhet och vissa teckningar utan för att alla verkar blunda för den forskning som redan finns.

Nu lägger jag ned diskussionen för jag är inte här för att skapa osämja, jag vill bara djurens bästa.

cannaydia
0

kan albino ha dolda teckningar? är det fakta eller endast spekulationer? Albino är ju en muttation som saknar pigment…Så en albino borde helt omöjligt kunna ha "dold blaze", isf kan det ju där emot ha anlag bakåt i släkten för det. men att en albino skulle kunna vara tex panda eller blaza har jag svårt att tro…och tyvärr skrivs det sällan ut i stamtavlor om illern har anra vita tecken än tomte eller blaze, ibland förekommer haklappen i stamtavlan men inte alltid…så även om man ser en lång stamtavla med massa namn o färger kan man aldrig vara säker på tecknen…Å andra sidan, hur vet man att en iller ägare inte bara hittar på en lång stamtavla till sin iller med massa  "bra" färger+släktingar så det ser bra ut på papper?-de vet man ej…o  inte bara gällande tecken och avel, då är en lika viktig fråga inom fortsatt utveckling av populationen hur stora kullar de får, hur mamman sköter det, hur hanarna beter sig när de ska betäcka en hona. osv i det vilda är det starkas överlever och för att få en livskraftig population måste man ta hänsyn till allt, räcker inte bara att utesluta avel med vissa färger/tecken…tyvärr är det sanningen…alla "dolda" sjukdomar, cancer, binjureproblem ja o de e samma sak där , vad e elakartat och vad är ärftligt eller ej?! Då MÅSTE alla illrar som drabbas utav detta opereras/obduseras och köra tester på det, det kostar och så mMÅSTE man meddela ALLA som kan tänkas ha en ilelr med samma släkte så de undviker fortsatt avel, tyvärr är det inte ett fungerande sätt…

Absolut, vist är trådar med avel bra och intressanta men tyvärr väldigt fattiga på bra information, utan mest ryktes "jag har hört/läst…" inga bra källor med svart på vit fakta…så det är bra på såvis att man kan 
diskutera och veta vad andra tycker och tänker ang.avel men kunskaps 
mässigt tycker jag att man får väldigt dåligt utbyte mer samma sak som 
ältas gång på gång…

Ang. att vi själva väljer partner och inte blir ihop parade, ja om vi nu är tänkande smarta individer hur komemr det sig att vi inte söker livskraftiga partner? Vi får välja SJÄLVA utan någon som bestämmer åt oss, ändå väljer vi kanske en "defekt partner" och avlar oss själva vidare, vår avkomma kan få bröstcancer fasten man vet att man har det i släkten är man själv då så egoistisk att man skaffar ett barn?…ja bröstcancer är kanske tom en lite för lindrig sjukdom, finns ju hemskare sjukdomar som är ärftliga tex rematism…hur kommer det sig att vi som vill styra o ställa över hur andra väljer partner till sitt sällskapsdjur, varför e vi själva inte så smarta att vi själva väljer en livskraftig partner, eller om vi nu ha ärftliga sjukdomar, ska vi avstå från att bilda familj?…hmm…

elitillrar finns de? Om du av någon anledning känner till en sådan får du välkommet gärna tipsa!!! För jag har sökt en hel del efter en linje med lite okändare namn (för som du säkert vet har även illrarna drabbats av matadoravel), så okända namn med en kändsläkt är OMÖJLIGT i Sverige att hitta, har även kikat i Tyskland endel o Norge o Danmark…de som har någorlunda intressanta släktes stammar är det avelsförbjud på, varför? de vill begränsa aveln på sina illervalpar, varför? ja de kan hamna i orätta händer…därför har de FLESTA uppfödare avelsförbjud på sina valpar…men som sagt, finns det någon som känner/har en elitiller, göm er inte ni är en av de få unika och bör gå ut med det;-) *var stolta*

jag vet flera som delar mina åsikter gällande aveln osv men många är också trötta på att få ta skiten hela tiden för folk tror att man är oseriös och inte vet ett skit vad man håller på med men -Fel svar. prata lär känna männskan innan man dömmer, då kanske man lär sig att uppskatta andras värderingar för olika uppfödare värderar olika saker på sina avelsdjur (annars hade de uppfödare i sverige haft samma material -inte bra). Men i grund o botten som jag tidigare sagt, vi alla söker de bästa och starkaste djuren till vår avel…

Eventuella orsaker till att våra illrar fått sämre hälsa kan man vist diskutera men vem är det som får säga "rätt" eller "fel" inom aveln? vem drar gränserna? ja troligen bara man själv, 
man kan diskutera men jag har sett i alltför många trådar och olika 
forum där diskutionerna urartar och blir till otrevliga inlägg, påhopp och
svartmålning…så kanske är det färdig diskuterat ämne, man komemr ingen vart man kan kanske diskutera sina egna värderingar i det hela men jag tror att även det i slutet skulle urarta, tyvärr…ilelrvärlden är precis som hund/häst/katt världen skitsnack, svartmålning och hela köret…tråkigt att det inte är någon klok sammanhållning, enda "fiender" har gemensamt är ilelrintresset, men istället för hjälpa stjälper man varandra…trist tycker jag…

cannaydia
0

Falo som jag skrev vill vi alla djurens bästa men vi alla arbetar lite olika i det hela, både som illerägare och uppfödare…det är lite som med bur elelr ike bur uppföda illrar…:-)
Nu har jag sagt mitt i denna tråd, det var ju faktiskt en tråd om avelshanarHemlis

Faxlin
0

haha, ja det är lätt att spåra ur ibland. ;-)
Men håller med dig cannaydia nu återgår vi till att lyfta fram våra avelshanar.

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

…jag tänkte uppdatera och säga att min Trassel ej går till avel, detta pga han är med Gotländsk härstamning och jag börjar bli orolig för den stora grupp gotlänningar som används till aveln…så han är numear utesluten!
Ramboo där emot är så lite Gotlänning man kan bli så han är än aktuell som pojke i avel!

[Falo]
0

#69: jadu, tycker jag svarat på allt detta i tidigare inlägg

Angående ordet Elitillrar så borde du kolla upp vem som använde det först i trådenFlört

cannaydia
0

#73 ja det var jag som använde ordet;-) men jag tänkte att du kanske viste om någon sådan…eftersom det verkade som om det fanns sånna illrar på riktigt och inte bara i sagornas världOskyldigo jag utveckalde bara det du "svarat" på så att du ska få se det i lite bredare perspektiv ur hur man kan se det hela…eftersom du motställde dej lite av de ja skrev..(skulle bara klara upp dem).
Men nu Ronja o alla andra lovar jag att bara prata avelshanar i denna trådSkrattandeHemlis

JossanH
0

#69 kan albino ha dolda teckningar? är det fakta eller endast spekulationer? Albino är ju en muttation som saknar pigment…Så en albino borde helt omöjligt kunna ha "dold blaze", isf kan det ju där emot ha anlag bakåt i släkten för det. men att en albino skulle kunna vara tex panda eller blaza har jag svårt att tro…kan albino ha dolda teckningar? är det fakta eller endast spekulationer? Albino är ju en muttation som saknar pigment…Så en albino borde helt omöjligt kunna ha "dold blaze", isf kan det ju där emot ha anlag bakåt i släkten för det. men att en albino skulle kunna vara tex panda eller blaza har jag svårt att tro…

jag hörde mig för lite på den punkten och saken med albino är ju just det att dom saknar pigment- men om dom ej fötts med denna mutation så hade dom haft en vanlig färg/teckning. Enligt svaret jag fick så är alltså albino illrar "färgade" men att pigmentet inte syns för att dom saknar det… Svårt att förklara!

Här är länken: http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=3142

Sajtvärd på Iller.ifokus