Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 658 ggr
Theres
0

Kal svans...

Var precis ute och gick med mina tre, och Epona fick såndär flaskborstsvans, och då märkte jag hur kal den såg ut. Sen ville hon upp nån gång ibland, och en gång såg jag att hon var helt kal på ett ställe av svansen, sen var det massa svarta prickar där. När jag skulle kolla hur det såg ut när vi kom hem så såg man nästan inget, när svansen var i "normal-läge"… Melwin har också lite kalt på svansen, men det är bara bortskavt, men det vita underhåret kvar… men Epona var helt kal på ett ställe:S

golf.ifokus.se

Fruttisen
0

Socker har också en släng av sommarsvans i år. Värst syns det när den blir burrig, då ser den lite halväcklig ut. Lakrits har dock klarat sig undan det…

Sevendays
0

Hej! Förra året upptäckte jag att min Gonzo hade fått mer o mer kal svans, jag kollade upp detta hos veterinären men veterinären sade att han håller på att byta päls (i januari månad hhhmmmm….?!). I alla fall. Gonzo hade också svarta prickar på svansen och svansen blev bara kalare och kalare, blev en råttsvans tillslut. Kalheten kröp längre upp, över buk,ryggen och tillslut huvudet. Jag hade varit hos vet flera gånger, gjort UL, blodprov men de kom ej fram till ngt. Tillslut begärde jag ett nytt UL efter 6 månader då Gonzo var HELT kal! Och som jag hade misstänkt från första början, förstorad binjure.

Hur gammal är din iller? Är han kastrerad? Kastrerade illrar får förr eller senare problem med just binjuren eftersom det sker en överproduktion av könshormoner. Jag skulle ta ett blodprov för att kolla värden samt göra Ultraljud.

Maila mig gärna om du har några frågor,

//Fia

Theres
0

HON är född 070414 och kan inte länge få bebbar nej…

golf.ifokus.se

Fruttisen
0

Så länge kalheten inte sprider sig till resten av kroppen ska det tydligen vara rätt lugnt…

Sevendays
0

#3 då är hon ju ändå väldigt ung, det kan somsagt även vara sommarsvansen som fortfarande sitter i! Binjureproblem brukar komma med ålder.

Sara
0

Säger som ovan att så länge det håller sig till svansen och hon inte har andra symptom så kan du slappna av.

Sara

JossanH
0

Sök på sommarsvans här inne så finner du nog ett X antal trådar som handlar om just det här.
Kolla in det vettja!

Som sagt- du kan ta med ro och vänta tills interpälsen växer ut. kommer ingen päls bör du undersäka saken, speciellt nä'r hon inte är äldre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

#7 Tack för tipset, men det var det första jag gjorde =) Efter att jag postat denna tråden alltså… hittade även en tråd om svarta prickar… blackheads?

golf.ifokus.se

JossanH
0

#8 jepp, blackheads :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Hur mycket brukar det försvinna på svansen om det är sommarsvans? Kan den bli helt kal?

Någon som har bilder?

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Har haft illrar med nästan helt kal sommarsvans, brukar vara några borst kvar på svanstippen och lite mer hår uppåt rumpan.