Animal refuge
Imorrn har jag ett mote pa Carlisle Animal Refuge! Ska se om jag hittar en kompis till Nisse. Han har verkat lite nere sen Pudding och Loki akte hem till Ross igen, sa jag tankte att jag skulle skaffa en kompis at honom!
Jag ar faktiskt jattenervos! Forst hade vi en telefonintervju pa 10 minuter, och imorrn ska jag sitta i intervju i 2 och en halv timme! Sen ska de gora tva hembesok under nasta vecka eller veckan efter for att se om mitt boende ar lampligt :S
Tank om de sager nej for att jag ar student? Det kanns som att det ar ganska troligt eftersom jag delar hus med 4 andra och han sa pa telefon att alla vuxna i hushallet skulle vara med pa nytillskottet, men eftersom mitt rum ar mitt "hushall" sa ar ju jag den enda vuxna.. Hmm.. Vi far se vad de sager som saken. Dessutom kanske de inte tycker om att illrarna ska bo hos Ross eller Judith under julen.. Oh jag vet inte, jag ar sa sjukt nervos for att de ska neka mig! Skulle kanna mig som en vardelos manniska isf :(
Pirayan Nisse gor lite framsteg har hemma forresten! Inget ladmissande (han gar till och med in i buren for att gora sina behov istallet for att ga i ladan utanfor), nastan inget bitande forutom i lek och han vaxer :) Har fortfarande en hel del bittraning att gora med honom, menmen.
// Amanda

Lycka till då =)
golf.ifokus.se
det finns inget du kan göra nu innan. Din situation är ju som den är och inget du kan ändra på.
tycker det låter fantastiskt att dom gör såna ingående möten med folk innan de säljer sina djur!!!
Lycka till! Det kommer nog gå bra!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men varför bor inte pudding och loki hos dig, vart är dem nu? Hänger inte med i svängarna =/=P

Tack Theres och JossanH! :D
Skrollan; Pudding och Loki bor hos Ross :) Forstar att det inte ar latt att hanga med, men jag ska forsoka forklara lite :P
Pudding och Loki bor hos Ross, och dar har jag ocksa "bott" hela forra aret eftersom jag inte orkat med folket jag bodde med i mitt hus. Sa vi "delar" pa Pudding och Loki sa att saga. Nu har jag flyttat till ett nytt hus och har med mig bor Nisse medans Pudding och Loki ar kvar hos Ross. Forra veckan bodde de dock har med mig eftersom Ross var pa festival :)
Ar det lite klarare nu? Haha :)
// Amanda
haha, nu börjar jag fatta :) Din pojkvän är Ross eller? :)

Vill du inte bo med Ross längre? ;)
golf.ifokus.se

Ja, Ross ar min pojkvan :)
Och njaa.. Det blir lite jobbigt efter ett tag nar man bara har ett sovrum att dela pa :P
// Amanda

Nu ar jag hemma fran refuge-centret! :D Det var stort, men valdigt fint. Illrarna hade stora fina utegardar med ror, pool och gravlada :) Massa massa fina illrar! De flesta albinos som bott dar i flera ar eftersom ingen vill ha en iller som har en "trakig" farg :(
Intervjun gick jattebra ocksa! Han var bara lite fundersam over det faktumet att jag var student och kanske inte skulle stanna i England efter skolans slut. Men i ovrigt sa verkade allt jattebra och han var sa glad att det antligen kom nagon som ville ha en iller istallet for att lamna ifran sig en :)
Sa nasta vecka ar det hembesok, da ska det bestammas om jag ar lamplig eller ej. Gar allt bra sa tar jag Nisse med mig och sa aker vi och kikar pa en kompis at honom efter det :D
// Amanda

Grattis :D
golf.ifokus.se
Bodde illrarna själva eller i flockar? Hur mycket människokontakt hade de?
Sara

De bodde i flockar om 3-8 illrar beroendes pa alder eller om de kommit in som en grupp. Jag fragade inte om manniskokontakten, men de har en tjej som bara skoter om illrarna, fast hon var ute pa husesyn nar jag var dar, sa jag fick ga in till dem med en kille som har hand om hundarna i vanliga fall. De verkar ha blivit mycket hanterade iaf, for de var alla valdigt handtama. De hade inget emot att bli upplockade, provade aven att ha tva av dem mot ansiktet, och det gick jattebra, bara sniffande och inget nafsande. Det var bara en av de 20-talet illrarna nafsade lite forsiktigt i handen pa mig och ville sno min ring haha :P Glomde kameran ocksa, men ska komma ihag den om jag blir godkand och far ga och hamta en pys :)
// Amanda
hur bodde dem om dygnen, i burar då eller i speciella rum?=)
Jätteintressant att veta hur illrarna lever där!
Sara

De bodde i sina stora uteburar dygnet runt. Sjalva buren var ca 10 kvadratmeter stor, sen hade de ett litet "skjul" (kanske 2-3 kvadrat) med kattlucka, och dar inne sa hade de sin sovhorna med hangmattor, filtar och lador att krypa ner i :)
// Amanda
gud vad spännande! Ta gärna kort på hur dom bor!!! Intressant!
Hoppas det kommer gå bra o att du får en iller till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Musiken! Har dem en hemsida? Det vore intressant att veta om dem tar hand om sjuka illrar också?
Jag letar nämligen efter ett ställe att donera pengar till, och det ska gå till shelters som tar hand om sjuka illrar .
Kul för dig :)

Ja, de har en hemsida :) http://www.animalrefuge.co.uk/
Jag vet inte om de har nagra sjuka illrar faktiskt.. De har djur som "pensionerats" eller helt enkelt inte fatt nagot nytt hem och dem kan man stodja, precis som verksamheten i stort. De brdriver vetrinarvard for sjuka djur dock, och en av garantierna man har nar man adopterar ett djur darifran ar att de tar in dem for kostnadsfri vetrinarvard om det skulle visa sig att de blev sjuka ett kort tag efter att de flyttat.
Men du kan lasa mer pa hemsida, finns aven en mail-adress dit man kan skicka fragor :)
// Amanda

Iiih, hembesok kl 2 idag! Jag ar sa sjuuuuuukt nervos!
// Amanda
Håller tummarna för dig!
Sara

Nu har de varit har! De var lite fundersamma over min bur. Kopte den i god tro eftersom de sa att det var en illerbur pa djuraffaren, men tydligen var den for rattor!! :S Men hon sa att eftersom han ar ute hela tiden sa ar det ok anda.
Sa imorrn morgon ska jag ringa och hora vad de sager! Troligtvis sa far jag aka och hamta en snutt! Iih! :D
// Amanda
Åhhh! Vad spännande!!!
Sara
naaajs! Glöm inte kameran!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Idag kl 14.40 har jag tid for adoption!!!! 

// Amanda
Å Grattis!!!!! Så kul!
Sara

Åh :P Ta kort :P
golf.ifokus.se
GRATTIS GRATTIS!!! Gud vad spännande!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu ar jag hemma!!! :D
Akte dit och forvantade mig att fa hem en av del 17(!!!) albinohanarna, men icke sa nicke!
Motte tjejen som var har pa mitt hembesok och i famnen hade hon en jatteliten viltfargad tos. Egentligen skulle jag ha tagit med Nisse in i inhangnaderna och latit honom halsa pa alla grabbarna, men hon ville att jag skulle traffa tjejen forst eftersom hon var mobbad av alla de stora killarna och fick handmatas eftersom hon var for radd for att ga till matskalen sjalv. Sa vi gick in i ett intervjurum och jag fick halsa pa henne och hon var verkligen helgo! Hon ar lika liten som Nisse (som ar 12 veckor) fast hon ar 2 ar, och jattesot. Hon hade blivit jattemycket hanterad eftersom de alltid bar omkring henne i jackan nar de stadade hos illrarna eftersom hon var sa radd for de andra, samt att hon blivit handmatad da.
Sa efter att vi halsat och hon forsokt bita Ross i nasan sa slapper vi ut Nisse fran transportburen sa att de ska fa halsa pa varandra. Han blir alldeles till sig av lycka och studsar som en studsboll genom rummet, poppandes som en galning och med svansen ordentligt burrig. Hon var lite mer reserverad till en borjan (forstaeligt med tanke pa hennes erfarenhet av man fran tidigare) men sa snart hon insett att hon minsann kan spoa lillskiten sa ar det kapplopning over rummet. Det var verkligen karlek inom 2 minuter! Sa vi satt dar och tittade pa dem nar de lekte i 10 minuter ungefar och sen var det dags att skriva pa papper och betala osv, sa de fick ga in i transportburen bada tva. Nisse gnallde tva ganger och sen var allt frid och frojd. Nar alla papper var paskrivna sa skulle jag bara upp till huvudbyggnaden och betala, och pa den 2 minuterspromenaden hann de somna tatt ihopslingrade 
Nu ligger de bada i den lilla sovpasen jag sytt och sover ihop och jag ar sa glad! Nu ska jag bara skura skrivaren igen och sen komma pa ett namn till henne. Hon hette Jane i forra hemmet, men det kanns valdigt… fult :P
Tog knappt nagra bilder eftersom vi bara gick forbi illerburarna och det osregnade sa jag hade ingen lust att sta dar och fota :P Men jag lagger in de jag tog :)
// Amanda

Naw! Låter som om det var meningen!
Sara

Tilly, den 19 ar gamla katten som annu inte fatt nagot hem efter 12(!) ar pa centret :(
// Amanda

En kass bild pa illrarnas "hus". Det var svart att ta kort genom gallret ok? :P
// Amanda

Ross utanfor en av burarna :) det var tyvarr alla bilder jag tog :( Men jag lovar att bomba bilder pa den nya tosen senare!
// Amanda

Javisst Sara! Och jag som alltid onskat att jag hade en liten viltfargad gosboll :')
// Amanda

Jättegrattis! Vad roligt med en tjej. Du kommer att upptäcka att tjejer är en helt annan värld när det gäller iller.
Jisses, jag blev tårögd när jag läste om lilla tösen.. Gud så underbart!!!
Vad får hon heta?
Hur länge hade hon fått vara där?
Grattis!!

Jo, Pudding ar ju heeelt annorlunda an bade Loki och Nisse, men hon blir nog en valdigt sot tjej! Men jag har upptackt att hon snarkar hahah!
Jag vet inte vad hon ska heta faktiskt.. Hon ar sa liten, sa en pa det engelska forumet foreslog Thumbelina, men kanske kan forsvenska det till Tummelisa :P Men jag vet inte an. Ska umgas lite mer med henne nar hon vaknar sa far vi se vad som passar henne :)
Hon kom till refuget nar hon var ca 8-12 veckor forsta gangen, men fick komma tillbaka for en manad sedan eftersom familjen som hade henne inte kunde ha henne kvar.
// Amanda

Ojda, glomde saga att hon har varit pa centret i en manad nu sista vandan :)
// Amanda
pmar dig!

PM besvarat! :D
// Amanda

Har ni hemlisar?
golf.ifokus.se

Haha, nej :P
// Amanda