Smal iller
Hejhej!
Är ute efter lite tips och råd nu. Jag har nämligen märkt av att min ena illerflicka känns väldigt smal. Det syns inte, men det känns. Jag var bortrest några veckor och tjejerna fick bo hos en illervakt under tiden. Så de är alltså nu när de kommit tillbaka som jag lagt märke till det här. Tiffany är ca 2.5 år gammal och har alltid varit liten o smal, men nu kan jag känna ben genom huden. I övrigt är hon som vanligt, pigg o kry. Vad göra? Kan man "göda" upp henne lite, och isåfall hur? Jag blir så orolig och är tacksam för råd.. och gärna era erfarenheter i ämnet pinnsmal iller.

Hills a/d mat, feta kycklingbitar, ister, hönsfett, laxolja…
Man brukar känna benen, ryggraden osv genom skinnet men när det börjar bli "vasst" kan det vara ett tecken på sjukdom. Håll koll så hon inte får andra symptom.
Sara

Vad äter illern för foder? kanske en id´e att byta foder?
En msk laktosfri grädde om dagen göder åxå… och en äggula i veckan…

Hade en tjej som för en månad sedan vägde 700g nu väger hon nästan 1 kg precis.
Hon gillar inte kött speciellt men nötfärs utblandat i laktosfri grädde, någon äggula ibland och vetegroddsolja gjorde att hon fick upp aptiten ordentligt. Och när aptiten kom tillbaka började hon även äta mer av torrfodret vilket verkade som om hon helt tröttnat på.

Jovisst kan man känna ben o ryggrad i vanliga fall också, men nu är det så tydligt att det känns riktigt läskigt. Är nästan rädd att hon ska gå sönder, det känns inte normalt.. men jag har inte märkt av något annat. Något särskilt jag bör hålla utkik efter?
Just nu äter tjejerna Vitalin blandat med lite RC kitten. Kyckling lite då och då. Dedär med lakosfri grädde, feta kyckligbitar mm låter ju bra.
Fler tips.. erfarenheter?
hmmm, jag har en kille här hemma som i stort sett alltid är väldigt smal förutom i vintras efter operationen- då gick han upp 200g vilket är mycket för honom. Han både känns och ser smal ut men jag försöker inte göda honom utan jag tror helt enkelt bara att det är så han är. Enda sedan han förlorade valpfettet har han varit smal..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 Man känner helt klart själv ifall smalheten inte känns normal. Med min tjej var det också så. Hon var normal i beteende och allting annat men hade tappat matlusten helt enkelt. Funderade också först på om hon var sjuk, men i och med att hon bara är 10 mån så kändes det inte rätt heller. Så jag provade med foderbyte först och det fungerade ju över all förväntan. Nu har hon energi så det räcker och blir över och är min vanliga lilla damp-tjej igen. Så hoppas att det är någonting liknande med din också.

#7 Jo, det låter ju vettigt. Kan tänka mig att hon ledsnat lite på maten.. Jag ska prova med att experimentera lite med ny mat och smyga in lite tjockis-mat också.. Laktosfri grädde vet jag ju att hon älskar, så med hjälp av det kanske jag kan få henne att äta mer kött (hon har inte varit så intresserad av kött hittills).
Någon som vet ifall undervikt kan vara tecken på någon specifik sjukdom.. och vad bör jag titta efter för att kunna upptäcka ev. sjukdom?
Jag tycker de flesta sjukdomar har avmagring som symptom så håll koll på om hon verkar apatisk, dregglar, vinglar, sover ovanligt mkt osv.
Sara

Kan ju vara hennes sommar-figur som kommit lite sent åxå, man vet ju aldrig. Om du tar ut henne på promenader lite mer så komemr hon säkerliegn att komma igång med att tänka vinter, dvs att få vinterpäls och börja äta upp sig inför vintern… Men som sagt, om hon visar symptom på sjukdom så pressa henne inte för hårt på promenaderna! :-)
I övrigt kan det kanske vara lämpligt med den årliga veterinärkollen. Ta ett blodprov på henne där de kollar socker och blodvärden, det ger oftast en enkel indikation om det är något sjukt på gång. Annars tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket, hon är ju trots allt rätt ung än.
Väg henne varje vecka. Då ser du om och i så fall hur mycket hon verkligen minskar i vikt.
A/D mat blandadt med animaliska fetter är bra för att få upp vikten.

Tack allihop! Känns tryggare nu när jag vet vad jag ska göra. Planen blir att variera maten mer med olika sorters kött, ägg och laktosfri grädde mm, ge lite A/D mat och hålla koll på vikten. Och fler promenader i lugn takt kan nog också få igång aptiten..

Kan säga att jag köpte A/D mat till min tjej och bladade ut det med resten av godsakerna. Hon fnös och vägrade äta totalt. Tur att man har katter som kan ta hand om resterna.

#14> Så typiskt illrar. kräsna och bortskämda… jhahaha.