Funderar på en till omplacering
Jag och maken min har börjat fundera på tillökning på illerfronten. Eftersom vi redan har två illrar har vi dock lite krav på omplaceringen.
- Det måste vara en hane (vill ha en stor iller då vi snart får barn),
- kanske runt 1-3 år gammal…
- Den måste vara bitfri sånär helt
- Den ska helst inte vara så klättrig (dvs klara av den illersäkring vi nu har, mina illrar kommer inte upp på fönsterbrädor osv)
- Men viktigast, den måste gå ihop med våra nuvarande illrar rätt snabbt (förra illern vi skaffade slogs med gamla illern i ett halvår innan de blev vänner, vill inte göra om det igen).
Många av er har koll på vem jag är. men kör lite kort… Bor i Uppsala i villa med 2st 5 åriga illrar. Den ena illern, Leo, har insulinom och tumörer varför jag nu funderar på att utöka familjen innan stackars Stiffler blir ensam iller igen. Vi har även ett barn på gång som kommer i februari och eftersom jag anar att Leo kommer försvinna runt denna tid, så funderar vi på om det inte är smidigast att utöka famlijen redan nu så man hinner lära känna nykomlingen INNAN vi får barn.
Jag har haft illrar i runt 10 år och kommer nog alltid ha illrar. Vi sätter alltid illrarna först och ger dem all möjlig omvårdnad och vård när de behöver. Men denna gång är jag lite mer kräsen och är verkligen mån om att det funkar mellan oss (och kommande barn) och med illrarna. Tror själv att barn och iller kommer funka utmärkt om man har en bra och väl fungerande illerfamilj.
Vill helst också att förra ägaren finns i "närheten" och är mån om att det funkar med mina illrar, så att man inte åker till andra sidan sverige och hämtar ett "okänt kort" som sedan visar sig inte funka med mina nuvarande illrar.
Har koll på omplaceringsannonserna, men tänkte ändå lägga ut denna tråd så ni vet att jag nu söker…
Hm det låter ju verkligen som att du kulle behöva en rickie :P (nej, jag e inte desperat att bli av med honom *visslar*)

#1> Vad är dealen med Rickie? Vad har han för problem (såg din beskrivning där det står om honom och hans foasoner)? Och var det en seriös vissling? Eller åtminstone halvseriös?

*åååååh nej, hittade just tråden och Rickie Houdini, om när han sitter på garderoben* Fjuh… nå plis… hahaha…

Tja grejen med rickie är att han för närvarande försöker döda ungefär allt med päls och fyra ben…
#3 haha attsingen..den tråden skulle du inte se :P Nja, jämfört med ludde så kan han absolut ingenting vad gäller att ta sig över/under/igenom/förbi illersäkringar, Men just nu ligger han mycket lågt på plus skalan. Tack vara honom har varenda iller som klivit in genom dörren den sista tiden rejält blodiga och trasiga nackar, som tur är har han bara gett sig på lite större hanar när han har vart ute för att döda, annars hade jag garanterat fått begrava x-antal illrar här sista tiden :( Så jag vet ärligt inte vad jag ska gör amed honom. Han har alltid funkat bra med andra illrar innan, men nu är han som förbytt, och går på mig, när jag inte låtor honom slita sitt utvalda offer i bitar,

Oj då, vilken mardrömsiller… han får du gärna behålla! ;-P
#6 suck…det var ett tappert försök iaf :P

Inte för att det har med tråden att göra. Men jag tycker att det är riktigt fint att du/ni tar hand om gamla och sjuka illrar. Önskar jag hade plats och tid för det, kanske kommer efter studierna!..
Tänkte bara skriva det :)

#8> Tack… ärligt talat är det rätt tråkigt när man tar lite äldre illrar att de alltför fort blir sjuka. Så lite av den anlednignen tänkte jag nu försöka hitta en något yngre iller än de jag tog sist, som båda var runt 4 år när jag tog dem… Mest synd att man precis hinner "få ordning" på dem och få dem att känna sig trygga - när de blivit gamla nog att bli sjuka. Stackars Leo stormtrivs äntligen hos oss, har bott här ett år nu, men har som du kanske hört fått insulinom och jag tippar att han kanske klarar ett halvår till. Och stackars Stiffler (krafsmongot) tog det ett år innan han taggade ner och slutade stressa, och det är antagligen pga att han äntligen blivit kompis med Leo, och då ska stackars Stiffler snart förlora sin kompis igen… It breaks my heart! :-( Nackdelen när man bara har 2 illrar är ju att det blir så uppenbart när en av dem dör, märks verkligen att de saknar varann…'
Men bortser man från sjukdomarna, så tycker iaf jag att äldre illrar är att föredra före ynglingarna. Om de bara kunde leva lite längre!

#7 Men skulle inte jag få Rickie? =/ :P
golf.ifokus.se
#10 jodå ;) men jag måste ju ha lite backup planer vettu :P stor reklamationsrisk

jag tycker diesel låter som en bra kompis till dina illrar :)
han e inte smidig iaf inte så smidig så han kommer upp till fönstren! han har till och med problem med soffan ibland hehe :)
han är bitfri här iaf å det helt.
å med tanke på att han funkar så bra med mina djur så tror jag inte det ska vara några problem med andra illrar :S
han är ju inte så valpig längre så han trotsar åså heller :)
tycker han låter ganska perfekt för dig :) å det säger jag i välmening både för dig å diesel!
mvh linda

#12>> PM i lådan… Är han kastrerad?

#13 nej det är han inte…