Illrar utanför huset!
Hejsan!
Jag har just varit med om en för mig otroligt ovanlig upplevelse. Precis utanför våran entré finns just nu 2 st illrar. Nyfikna som sjutton, springer omkring men skygga… Grannen har blivit av med 2 st kaniner för ett tag sedan, och misstänker illrar (eller minkar som släppts ut från pälsfarm i närheten). De gömmer sig bland våra lådor och andra saker…, vad de gör vet jag inte.
Jag antar att det är vilda illrar (vad nu de skulle göra här) eller kan det vara några som rymt från sin ägare? Vad tror ni…?
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
vad är det för färg på dem? storlek?
är du säker på att det är iller? väldigt många minkar misstas för iller. Mink på farm finns i många olika pälsfärger och teckningar.
Är det vildillrar skulle jag inte förstå varför de höll sig så nära hus och människor då dom i regel är väldigt skygga… Är det tamillrar söker dom ofta kontakt. är det mink som växt upp på farm så har dom ändå en viss vana av människor och det finns många som lyckats fånga in minkar då dom sökt kontakt med människor.
Sajtvärd på Iller.ifokus
putt
De var ca 35 cm inkl. svans, såg ut som på bilden på sidhuvudet här på sidan. En stannade och kollade upp mot oss. Synd att jag inte fotograferade =/
#2 Jag läste lite om illrar och minkar på internet, av det att döma tror jag det är iller… Men jag håller med om samma sak som dig, varför skulle de vara här?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag skulle testa med att gå ut till dem, är de vilda så drar de snabbt som attan men är det tamdjur/farmade djur så sticker de inte iväg. De har ingen anledning att anfalla dig bara sådär så det är inget du behöver oroa dig för i alla fall. Tror inte jag skulle rekomendera dig att fånga dem själv men är det farmade djur som släppts ut/rymt så måste de ju fångas in av någon.