Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 2449 ggr
Faxlin
0

Panda tecknad

Hello, min kära ifokusar. Någon av er som har ett kort på en panda tecknad iller, eller känner någon med kort på en panda tecknad iller. Ja, eller flera kort blir också bra. hihi
Behöver ha in något kort som kan visa hur de ser ut i artikeln nämligen.
Hjälp mottages tacksamt!
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi hadde ju lilla under bara fransyskan Micha och hon var ju en amerikansk panda sänder dig ett foto på henne

Faxlin
0

Va? Är hon panda? Jag fick för mig att hon var en blaze.
Men då är det alltså blaze illrar jag inte har några då. hihi
För då har jag alltså en jätte vacker modell till min panda artikel.

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

Ja enligt Franska passaet som hon hadde så är hon Amerikans Panda Och Gusgus är blackself .

;Men vad dom heter här i Sweden i don´t no . Vet att gusgus går som brun här och om jag inte mins fel så sa dom att Micha skulle gå som övrigt.

Men jag kan ha fel  " Som vanligt"

Faxlin
0

haha, det är en hel vetenskap det här med färgerna. Ska läsa på lite bättre om dessa två olika teckningar så placerar jag henne under den som stämmer i Svensk standard och får sedan skriva med vad det sägs att hon är i passet. För det tycker jag är super intressant. Konstigt att det får skilja sig så markant mellan de olika länderna egentligen.

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

ja det är konstigt men jag vet att i Spaninen så är hon bara panda men i Frankrike o Belgien samt Tyskland så är hon Amerikans panda. Ska försöka att få kontakt med ITalien och se om dom har samma som Frankrike eller Spanien.

Faxlin
0

haha, ja gör det. Tycker det är ruggigt intresant med sådant här faktiskt.
Min önskan är om det skulle vara samma färger och teckningar som gäller överallt. hihi

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

Instämmer helt och hållet för det vore lättare för oss som har dom färgena i passet.

Som i vårat fall så skrev vi av passen när vi kom hem och då visade sig att vi var helt ute och cyklade.

Så jag håller med en hel vetenskap är det

Veronica
0

Enligt USA standarden var Micha en blaze

Här är ett kort på en pandatecknad iller

Amor vincit omnia

Madde
0

Ja jag har ju några bra kort på micha som du kan använda. Vare sig hon är panda eller blaze. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Jag hade också fått för mig att hon var Blaze. Tack Veronica. Då lägger jag Mich bland Blaze illrarna när jag nu får in den artikeln också .hihi

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Pandan har väl helt vitt huvud??? Eller är jag ute och reser helt??? Tror att din Micha är en blaze, min Lilleman (han härstammar även han från USA, hans pappa kommer där ifrån) har även han en blaze, även om den inte går rakt över hela huvdet (kolla in fotot, det är Lilleman till vänster och Laban till höger, han är en tomte)

Trollet

Faxlin
0

Finns ju dessutom två olika Blaze. Ska bli intressant att lägga ut bilder på era Blaze i den artikeln. hihi

Hörde du trollet, nu tog jag för givet att du vill ge mig kort på lilleman. Har lite problem med vissa av de andra korten jag tog som var dina. De låste hela artikel kategorin. Fick inte in ett enda kort efteråt. hihi

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

ja som sagt jag vet inte vad hon var här hemma i sverige .Men jag vet att det står amerikansk panda i hennes pass så jag går på det .

så om hon nu är blaze här i sverige eller om hon är fler färgad här det vet jag inte det beror på vilken domare som tittar på henne .

Men för oss så är hon en Amerikansk Panda så stor hon var .

Inget illat menat åt någon här .

men hon förblir amerikansk panda för oss i alla fall den lilla godingen som vi saknar stort .

Faxlin
0

Självklart ska ni gå efter hennes hemlands färgoch tecknings sättning på henne.
Skulle jag också ha gjort.
Medans jag tar mig friheten att visa henne bland de svenska Blazarna för att visa vad den svenska standarden säger.
Hoppas det är okej?
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

ja inga problem för oss . det vet du

vi bor ju i svergie eller hur då moste vi ju ta den standarn som är här .

Faxlin
0

nehe, måste vi ju inte alls det. Fast jag måste visa upp den bara. hihi

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

jo det måste vi ju om man vill vara med i utstälningar hihihi jå det så ha .

men jag uppskatar att micha tas upp i olika samman hang för det ville hon nog gärna .

Hon var ju född till att alltid ha sista ordet. hon fick alltid sin vilja i genom .

Så allt är ok för oss här hemma .

måste bara berätta att i dag när jag skulle till stan så hadde Gusgus försökt att gömma sig i min väska han skulle med . hihi det såg för roligt ut för han är aldeles för stor för att gömma sig i min väska synd att jag inte hadde kameran här .

Faxlin
0

Tänk att man alltod saknar kamera sådana där gånger. hihi
Hade varit skojigt att se det i alla fall. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag kan verkligen se det framför mig när han försöker gömma sig . Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ferretgirl
0

Åsa, du får "låna" dom fotona du behöver om du vill.

Trollet

tessa
0

Åsa: "Finns ju dessutom två olika Blaze" - Vad betyder det? *nyfiken i en strut*

Veronica
0

I USA delar man upp dem:

hela lite bredare blazar (badger)

tunna, ibland brutna blazar (Shetland).

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Japp, som Veronica skrev så finns det två fördelningar enligt den amerikanska standarden.
Och efterson varken Pandan eller Blazen är så vanlig på våra svenska illrar tyckte jag det var bättre att ta med båda två i min beskrivning. Ska bara se till att få in den efterlängtade artikeln också. hihi

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Åsa, du är välkommen att anväda vilket foto som helst ur mitt album om du behöver. Hoppas att du kan använda dom.

Trollet

PS: på fotot är det Tiffanie till vänster och Tilly till höger,
      dom är ca 10-12 vekor gammla på fotot.
                                                                    DS:

Faxlin
0

Tack, trollet. Så snällt av dig. I kväll hoppas jag på att kunna sätta mig och fixa med korten lite.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#13 angående det här med "amerikansk panda", hittade en gammal sida från illersverige där Marie har tagit upp det här med färgbenämning i frankrike.

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=1703&highlight=ferpharm

Gå gärna in på sidan och kolla då det finns bilder och länkar. Här är ett urdrag:

"American Panda : Un furet dit American Panda doit comporté trois couleurs différentes minimum. Il comporte souvent du blanc et du noir. Il peut s'y ajouter du marron ou de l'or paille, ainsi que du silver… Il peut donc avoir des Mitts, être Blaze ou encore être Panda. Ses yeux peuvent êtres marrons clairs à Bordeaux/Bourgogne. Son museau doit être rose."

= (bara löst översatt) Den amerikanska pandan ska bestå av minst tre färger. Vanligtvis består den av svart och vitt och till det kommer en tredje färg som t ex rödbrun, beige, silver osv. Illern kan ha vita tassar, vara blaze, panda osv. Ögonen kan ha diverse rödaktiga toner. Nosen ska vara rosa.

Det här är en beskrivning av vad man i USA kallar "mutt" (ingen klart definierad teckning utan en "soppa" av allt möjligt ovanpå en grundfärg som också kan vara en blanding av de definierade färgerna). Man kan säga att det är en grundteckning plus en massa mera vita fläckar. I Sverige kallar storuppfödarna, som Tommy t ex , den här färgen/teckningen för "multicolour". Den är synnerligen starkt förknippad med neurallist-mutationer med medföljande implikationer.

Intressant nog kan man på den där hemsidan se att uppfödaren har importerat illrar från Ferpharm i Danmark.

text:Marie

Sajtvärd på Iller.ifokus