Tips
Tänkte fråga om det finns något tips som kan hjälpa när man rensar öronen på illrarna !
Dom blir helt vilda när jag försöker med tops o jummet vatten…
Man vill ju inte råka skada dom…
använd inte vatten för det första. kan ge upphov till både svamp och öroninflammationer. Ta parrafin olja, alkoholfriöronrens, elelr lite matolja på topsen (obs, liten mängd)
kleta vetegroddsolja, eller liknande på magen, de flesta illrar brukar fokusea på det när man rensar. Rensa lite i taget och låt illern ta en paus emellan, om den inte klarar av at tvara still i längre stunder. Ev.t ta någon till hjälp som håller

Jag håller faktiskt i nackskinnet… går fortast och jag riskerar inte att skada dom genom att peta topsen i ögat.

Att dagligen klappa deras oron ar bra i forebyggande syfte ocksa. Da blir de vana med att folk haller pa med deras oron. Loki t.ex. aaaaaaalskar att fa oronen rensade efter att jag kliat och klappat hans oron sedan jag forst traffade honom. Han ligger verkligen och njuter och stracker pa sig sa att jag kommer at ordentligt. Att han sen verkar ha en oronfetish och ska tvatta mina och Puddings oron tills de blir alldeles roda kan ju ocksa spela in iofs :P
Att sno dem medans de sover ar ocksa ett bra satt att snabbt kunna rensa oronen. Det tar ett tag for dem att inse att man rengor oronen, och da brukar man nastan vara klar sa det ar ingen fara om de sticker.
// Amanda

Jag har ju en helt rabiat iller när jag ska rensa Stifflers öron. Han blir oberäknelig och sprattlar fast man vrålhåller honom (och distraherar med godis). har ju tyvärr skadat hans öga hela 2 grr pga detta. Har själv inte märkt när jag skadat ögat, men han har efteråt haft ont och jaghar därför anat att han lyckats skaka så snabbt på huvudet att man inte ens sett det och därmed petat honom i ögat. Mycket otrevligt… detta har krävt ögonsalva i typ 10 dagar för att han ska bli bra och hur man får in det i ett öga på en sprattlig iller är en annan fråga.
Men, vad jag lärt mig iaf är att använda bomull för det mesta istället för tops. Tops anväder jag så sällan jag kan och bara när jag inte kommer åt. Vad jag hört av veterinären så kan topsen vara för hårda så att de skaver/ger sprickor i öronen där svamp kan få fäste. Tar man istället bomull som man blöter med lite ljummet avsvalnat saltvatten (koka vatten och tillsätt salt så det smakar som en tår ungefär, saltet är antibakteriellt vad jag förstått) så går det att pilla ut det mesta i ytterörat och det är mycket skönare och mindre panikartat än om man använder hårda tops.
Som tur är har ingen av mina andra illrar detta problem och har inget större emot örontvätt, Men de uppskattar bomullen bättre än topsen.

Jag gör som Hanna, tar i nackskinnet och topsar (utan något på). Min andra lillbatting blir hysteriskt när man ska ta i nackskinnet så henne får jag "trycka" ner på sidan, på en kudde typ, hålla fast huvudet med handen och kroppen med armen å sen topsa med fria handen- en riktig procedur vill jag lova!! :)