Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 216 ggr
tokage
0

Han blev rasande...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår inte… Var ute på promenad med Cinkajou, då blev han helt galen, ville ur selen och lyckades, vi var så nära bilvägen så jag greps av panik, gick lungt mot honom för att ta honom och sätta på selen och gå hem då han SKRIKER, alltås det var SKRIK!

Inget väsande, de som bodde i närheten bara glodde på mig som försökte få tag på den skrikande illern, han bet i mig som besatt och min hand gör riktigt ont… han träffade rätt djupt i fingret…

Jag är helt skakad och tårarna rinner… Jag kastade min tröja över Cinkajou, bar honom som ett spädbarn vägen hem…

Vad hände? Jag förstår inte… Min Cinkajou… Det var som om ett monster tog över hans kropp… Hela jag luktar skunk nu… Några sekunder innan så gick han med mig så snällt efter pingelbollen jag hade med…

Han är just nu i sin dubbelbur medans jag tar hand om mina sår… Det var precis som om han… hatade mig…

Theres
0

Han blev nog rädd för något. Melwin skrek också för ett tag sedan, skithögt. han bet mig dock inte, för… ja, Melw biter inte mig… Men Cinka måste ju blivit rädd för något även om du inte märkte vad det var.

golf.ifokus.se

Tzatu
0

Tequila betedde sig precis likadant som Cinkajou en gång när jag och pojkvännen var ute och gick. När vi till slut fick upp henne från marken såg vi att en geting hade fastnad i hennes päls. Hon var som vanligt igen när vi fått bort den dock…

tokage
0

Jag ska kolla så att han är okej nu, med mina sår omhändertagna så, när jag hade honom i famnen igen så var han hur snäll som helst… Han blev nog rädd för något…

Folk måste trott att jag var knäpp som vägrade släppa taget om en rasande vit iller.

Min första tanke när han var ur selen var att jag ALDRIG skulle låta han gå ut på vägen, ush vilka minnesbilder jag fick i skallen, så trots att han bet mig som besatt så är jag ändå nöjd att jag inte släppte honom och att han är hemma oskadd…

Men är fortfarande rätt skakad av händelsen… Jag tror nog att jag får gå i selen inom tomten ett tag nu innan jag går längre igen, nej ush, vill inte tänka på vad som kunde hänt om han sprang iväg Gråter

tokage
0

Föressten, är det något jag bör tänka på angående mina bitsår, det har svullnaat lite runtom vissa sår, jag har tvättat med klorhexedin, men är det något annat jag bör tänka på?

Jag har tagit spruta mot stelkramp. :)

JossanH
0

han måste ha blivit rädd och bet dig i ren rädsla.

Har varit med om att ett oar av mina Illrar skriket några gånger.. När det har varit av ilska (har fått tag i något dom inte får äta men vill INTE släppa) har det varit ett visst skrik och då har dom även varit tuffa tillbaka.

har det varit av rädsla har de skunkat men som tur var aldrig bitit mig…

När man är ute o går kan de ju ibland bli rädda o väsa när man går bakom dom för att dom tror att det är nåt farligt tills de inser att det är matte.

Antagligen har han blivit livrädd (känt nån lukt eller nåt) och känt sig hotat av allt runt omkring och då gett sig på även dig i ren desperation.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jenahbella
0

detta hände mig med en gång, jag och lousan gick som vanligt i parken och hon får helt plötsligt världens ryck :O
men hon blev väl rädd för nåt..
men de e jobbigt! dels undrar man va som händer, å så kollar folk på en som att man e en djurmördare!
uss uss!

kram till dig!

Strumpan
0

Han kan inte ha gjort sig illa? Trampat på ngt vasst?

Mvh Jenny

Musiken
0

Vad skont att allt gick bra! Jag tror ocksa att han kan ha blivit radd for ngt. Nar Pudding fastnade i ngt med klon innan sa skrek hon och bet fastan hon ALDRIG bitit mig innan, inte ens i lek.

tokage
0

tack för alla snabba svar, nu har jag gosat en massa med Cinkajou och kollat så att han inte hade skadat sig på något, det måste ha vart någon lukt eller nått.

Jag är bara glad att jag har min lilla Cinkajou tillbaka som kollar sådär på matte och undrar varför man gråter, haha! Jag är så svag jag :').

Hoppas bara att mitt pekfinger slutar göra ont snart, det är ett värdefullt penn-hållar-finger :O!

Strumpan
0

Skönt att höra! Lägg lite is på fingret och ge lilla snöbollen en kram från mig.

Mvh Jenny

KerstinL
0

Kan ju ha varit en humla oxå.. det hände nämligen med Zahara en gång när vi var på promenad, hon gick och nosade i lugn och ro för att sedan bli helt rabiat. Hon skrek och högg vilt omkring sig… Min dotter blev den som tog betten, jag for ner med snoken i gräset för att se om jag såg nåt.. Upp kommer en lätt förvirrad humla.. ; ) Blev ganska lättad när jag insåg att det var varken geting eller orm, man blir ju lite smånojig..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sara
0

Säger som de andra, antingen fick han ont eller så blev han rädd.

Skönt att du fick med dig honom hem. Glad

Sara

AlbaStiffler
0

Det kända dödsskiet… det är läbbigt.

Gällande fingret behvöer du inte göra något mer än att hålla det rent. Får du infektion tex imorrn så bör du åka till veterinären och få medicin…

Faxlin
0

*Asg* Nejmen AlbaStiffle behöver hon verkligen en veterinär? hihi

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#14> haha, såg inte ens det felet själv… Är det bara jag som åker till veterinären när jag behöver vård? hahaha…

Gustav-o-Linda
0

jag va med oxo en gång om det där "skriket " ! Man blir ju helt paff !

Jag sprang efter min ena iller efter hon hade bitigt mig. Då vart hon liv rädd o skrek.

Blev man helt paff o tyckte synd om henne i stället, hahahah….

Fast man hade ont som fan, hehehe

tokage
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, ja idag så är allt som vanligt igen :'), men ska vara mer uppmärksam på våra promenader, behöver nog en ny sele också, han kommer ur den som han har nu lite väl lätt :O

Haha, den lilla typen bet mig precis där jag stödjer pennan när jag ritar/skriver! Så efter en lång skoldag så är det lite ömt där, hahaha! Men inte tillräckligt ömt för att slippa skriva läxor, HAHAHA :'D!

(Lägg märke till Cinkas tunga på bilden, HAHAHAHA x'D, han är så pussig så :'D)