Iller och katter
Jag förstår att det här är välldigt inviduellt men har ni någon erfarenhet av Att skaffa iller när man har katter? Om vilka eventuella problem som kan uppstå osv. Vet att dom ska ha en egen låda å att låta dom vänja sej långsamt å inte låta dom vara ensamma i början.
Så, lite nyfiken bara över era historier
/Andreas

Min katt blev lite rädd, men han är ändå nyfiken. Men de bor inte precis ihop länge. Men tar man honom nära en iller så både vill han kolla vad det är, men samtidigt vill han springa därifrån… de är ju läskiga ;) Men inget bråk har det blivit iallafall.
golf.ifokus.se

Jag har haft mina ihop med stallkatterna och det gick inte så bra. Katten såg mat och maten bet. Men efter det har katten hållit sig undan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hemma hos mig går det bra. alla 3 innekatterna jag har reagerar olika på diesel.
min ena katt diablo å diesel är bästa kompis då de är lika busiga båda två sen så kommer det ju allid nått tjut från diablo då och då när diesel vart lite hårdhänt i diablos tycke men aldrig blivit ärr, eller skador överhuvudet taget.
brolle tycker diesel är "äcklig" å när diesel hänger över ryggen på honom ålar han sig fram tills han kan hoppa upp i ett fönster eller liknande ställe där diesel inte når honom. :)
mansson är "bossen" hemma och när diesel är för jobbig så får han sig ett nyp i nacken å sen är det bra…inte för att diesel bryr sig alls, haha han leker vidare efter 2 sek men mansson bryr sig inte då han gett upp att försöka uppfostra diesel :) han lämnar det "skitjobbet" till mig numera :D
så hemma hos mig flyter det på bra med iller å 3 katter, har aldrig vart några problem. å alla katterna fanns hos mig innan min iller kom.
Jag har haft katt (2 st)och illrar och det gick hur bra som helst trots att äldsta katten var över 10 år när första illern kom. Det viktiga hos oss var att ordna med en plats dit katterna kunde dra sig undan när illrarna blev för påträngande.Enda bråket var när Raki (iller) skulle dra i Mumlans (katt) öron, det tyckte inte Mumlan var speciellt kul och då klippte hon till Raki så han flög. Annars så lekte dom alla tillsammans och t o m sov tillsammans ibland.

Vi var semesterhem åt två förvildade katter en gång. Katterna var väldigt skygga, livrädda för männsiskor men älskade illrarna! det lät som andra världskriget på nätterna när dom lekte, jag brukade stå o smyga på dem, hehe.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

det låter som om man kan känna sig helt lugn med Att skaffa iller då :D
här hemma går katterna hemma hos mamma och pappa hemifrån när vi tar med oss illrarna dit.
Är din katt inne eller ute?
Kolla in mitt fotoalbum annars hur iller och katt kan gå ihop postitivt :)

Låter som ni bara har possitiva berättelser. Mina katter är utekatter. Keso som flyttade in här för snart två år sen har mått ille förut å när d blir för mycket hoppar han bar upp i fönstret annars så har han till och med ätit brevid en annan iller. Iza var med kattungar då jag hade besök så med henne vet jag inte. Men hon är lugn å stabil så jag tror nog det skulle gå bra.
Tack för alla svar =)

Jag har nio illrar och fyra katter. Det funkar bra för alla illrar förutom en. Det är Lurvas, han bara hatar katterna. Om han skulle få tag i en av dem så skulle han hugga. Vet inte hur allvarligt det skulle bli för han har aldrig hunnit fram, men han tolererar dem inte alls. Katterna har köket dit illrarna inte kan gå ifall de vill vara ifred (vill inte ha illrar i köket, med tanke på rengöringsmedel under vasken osv.) men oftast är de ute i hela lägenheten, MEN de håller väl koll på ifall Lurvas är vaken eller inte då håller de sig högst upp på klösmöblerna eller någonstans dit han inte kan nå. Men de är konstigt nog ändå inte rädda för honom. Om någon katt ligger med mig i soffan och Lurvas hoppar upp då sticker katten bara, men inte i panik utan aktar bara på sig helt enkelt. Vet inte vad som hänt Lurvas innan han kom till mig i och med att han är omplacering, men katter verkar han inte ha så bra erfarenheter av iallafall.

Det påminner lite om när jag bodde hemma. Ena hunden å katten tyckte inte om varandra. När dom möttes så gick dom i en cirkel men dom bråkade alldrig.
En gång dock så gjorde en hund ute på gatan utfall mot våran hund å då jävlar blev d liv på katten. Hon sprang direct till attack så stackarn som kom promenerandes gick fort därifrån med sin hund =)
Det verkar som att dom förstår att det är familjen men behöver inte tycka om varandra för det

Sorry, couldn't find any translationPlease support us by using Babylon search engine

men om dom börjar slåss… Är det inte fara för illerns liv då ? Eller?

Här hemma skulle iallafall en iller vinna över en katt…lätt.

Personligen var jag aldrig orolig för hur katterna skulle reagera men då hade vi fördelen att dom redan var hundvana.
Den ena kissen är en hittekatt förvilvad sen hon var liten, hennes stora idol är typ bara husse så alla andra håller hon sig undan ifrån. Leker ibland me Illern men oftast när hon "löper" o då brukar han bita henne hårt o då skriker hon som bara den o surar i någon dag eller två ;) Den andra katten är mer lekfull och busig me både hunden o illern o dom leker för fullt vissa stunder. Men kattern är lite äldre nu över ett år o illern e valp så i längden kan han vara lite jobbig med sina små skutt.
Så oftast är det lek, sover gör dom oftast nu för tiden en o en, blir nog bättre när han blir lite lugnare med tiden :D går kort sagt hur bra som helst iaf för vår del :)