Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 307 ggr
trollet85
0

Vaccin i Östergötland

Hej tänkte kolla om det är nån mer än ja som behöver vaccinera sin iller i Östergötland. Eller nån som vet någon veterinär som har vaccin hemma.

Ringde och frågade en veterinär i Linköping om dom hade vaccin hemma, och fick då svaret att dom kunde ta hem. Men att jag då skulle få betala 600:- för en vaccination för att dom behövde beställa hem. Och det är ja inte så sugen på ;)

JossanH
0

senast jag vaccinerade i somras så tog jag dom sista doserna på Mjölby Djurklinik… Ring så beställer dom hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

trollet85
0

Jo ja vet. ja kan ta i Vädersta me. men ja tänkte att om vi va fler så kanske de vore bättre. för vaccinet håller väl ändå inte till nästa år. i lkpg skulle ja endå få betala för alla 5 doser

Pirjo
0

I oblandad form så håller vaccinet i två år enligt bipacksedeln.

JossanH
0

Dåså, inga problem att ta det genom väderstad!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

Problemet är ju när det levererade vaccinet tillverkades så det gäller bara att vet ser till att få sitt ur det senast tillverkade partiet.

skrollan
0

men pirjo, jag förstår inte vad som menad oblandad. Blandar dem själva? För jag våpgar inte gå tillbaka till min gamla vett om han skulle ge veccin som gått ut redan.

Pirjo
0

Vaccinet kommer till veterinären som två komponenter, själva vaccinet i pulverform och så injektionsvätska.  När en iller ska vaccineras så blandar man ihop dessa två. Pulvret och injektionsvätskan har en hålbarhetstid på 2 år så länge dom inte blandas ihop, blandar man ihop dom så är inte hållbarhetstiden speciellt lång (har för mig att det bara var några dagar)

skrollan
0

Tack så mkt, detta gjorde mig klokare :) Det visste jag inte ens om. Men jag hittade en ny vett som skulle ansöka om vaccinet eller vad man skulle göra, så jag hoppas han är bättre än min förra :)
Hur länge ska jag sitta kvar efter dem vaccineras? Är så nervös igen för detta =/
Och vet verkligen vilket vett som helst vad hans ka göra om det händer något?

emoflickan
0

ida jag ska vaccinera mina! tänkte ta stället i mjölby som jossan går till, dom tar under 200 per vaccination. jag har lite fullt upp nu men om kanske typ 2 veckor?

Sara
0

# 0 När behöver de vaccineras senast?

Sara

camillaalnebring
0

Jag bor i Linköping och jag vaccinerar mina i april om någon är intresserad av att dela med mig.. Jag har 2 illrar..

trollet85
0

nu har jag beställt till ett ställe i Linköping. Men håller vaccinet i två år (om det nu är så) blir ja lite sne på att man ska behöva betala för alla 5 hos vissa veterinärer.*

#11, men du kan få mina två vaccinationer i Linköping om ja hittar några till Mjölby inom snar framtid =)

#10 När som så allt e klar tills utställningen ;) för ja antar att ni inte godkänner Nobrivac Lepto och Nobrivac DHP ;)

#9 Hur många ska du vaccinera? Ja kan ringa imorgon o be henne ta hem till Mjölby så kan vi vaccinera där om vi inte överstiger 5st.

emoflickan
0

#12, jag ska vaccinera 3 :)

Pirjo
0

#12 Dom flesta vacciner kommer ju färdigblandade och ett färdigblandat preparat har ju mycket kortare hållbarhetstid, så då vill inte vet ta hem fler doser än vad som går åt.  Och om dom måste kasta  nånting som inte längre kan användas så är det dom själva som får betala det och det tror jag inte dom är beredda att göra, t o m veterinärkliniker är ju företag och ska gå med vinst eller i alla fall jämt upp ekonomiskt.