Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 996 ggr
PatrikF
0

Säkra ballkonger och kablar?

Hej!

Jag planerar att skaffa en iller och har försökt börja tänka som en iller som många har föreslagit. Nu är det inte så lätt eftersom dom enda illrar jag har träffat har varit på avstånd. Men jag har ju haft en hel del katter under mina år och vet ju vad dom kan ställa till med.

Men vissa saker undrar jag över:

1. Många skriver att illrar inte gnager på kablar för att dom inte är gnagare, men det är ju inte Katter i heller, men dom förstörde precis en ficklampa som kostar 14 000 kr (En special lampa för dykning). Det tog inte många sekunder från det jag vände ryggen tills tjejen var i väskan och tuggade på kabeln. Frågan är egentligen behöver jag vara orolig för strömkablar och skydda dessa eller räcker det att man har lite koll på dom i början?
  2. Många illersäkrar sina ballkonger, är det för att dom busar så mycket att dom inte har koll och kan ramla ner mellan räcket och golvet? Eller har dom helt enkelt en dödslängtan? :) Har funderat på att lägga trall på ballkongen så det kanske är dags att gå från fundering till planering.

Tack på förhand!

Musiken
0

Jag tror att du kan vara lugn ang kablarna. Det enda intresse Pudding har visat for kablar ar att hon utsett mobilladdaren till hennes favoritleksak och forsoker att slapa in den till sitt gomstalle. Men vill man anda vara pa den sakra sidan sa kan man ju kopa sana dar "slangar" pa t.ex. IKEA som man samlar upp sladdar i.

Att de illersakras ar nog mest for att illrarna ibland ar for smarta/nyfikna for sitt eget basta. Vill de prova att klattra upp till grannens balkong sa kommer de gora det. Dessutom alskar illrar att utforska sma skrymslen, sa finns det ett litet hal sa kan det nog handa att illern far for sig att se vad som finns pa andra sidan.

Madde
0

Här hemma är inte mina illrar ett dugg intresserade av just sladdar och sånt. Men som sagt det är ju mina illrar. Svårt och svara på hur alla andras illrar är.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

PatrikF
0

Låter skönt! Får kanske försöka gömma undan mycket av strömkablarna och ha stängt in till hobbyrummet (mitt lekrum) tills jag kan göra det riktigt säkert.

Resten löser sig nog, har redan barnlås på dom flesta garderober och skåp pga dryga katter som ska öppna dom. Tröttnade på att komma hem och se alla dörrar stå öppna.

Jag ska hem och ta lite detalj foto på min balkong så kan ni kanske se om det är ett problem eller inte.

Tack för hjälpen!

villhailler
0

min iller äter inte på slaggar eller nått elektrist..

LiindaLarsson
0

En av mina bussar biter i kablar

villhailler
0

sladdar*

UlrikaD
0

Ingen av mina nio är det minsta intresserad av sladdar eller kablar. Hål däremot….Om det finns ett hål eller springa som är det minsta möjligt för en iller att tränga sig igenom. Då SKA den igenom där. Så finns det mellanrum i balkongen som de kan trilla ner igenom så lär de göra det. Så illersäkra där ordentligt eller ha illerförbud på balkongen.

Robinsnel
0

Jag har lagt trall på min balkong, som jag sågat till så den går hela vägen ut till räcket, alla springor är fixade. Balkongen är mycket uppskattad ;)

PatrikF
0

Jag tror också det är synd om balkongen skulle vara off-limits. Balkongen är nio meter lång så det finns ju plats för lite bus och solning.

ViktorMarina
0

Angående sladdar så kan jag tillägga att OM det skulle hända att din iller käkade på dem, så skulle det nog vara för att de luktar lite gummiaktigt och knarrar härligt mellan tänderna :P Illrar är ju suckers för gummigrejer, livsfarligt..! När Jorm får busryck så händer det att han studsar in i sladdarna till en spelkonsol, och då får de sig en liten wrestlingmatch med tillhörande bit :P

tobias196
0

hej hej,

är väldigt ny på detta forum men undrar om lite mer handfasta tips på hur man illersäkrar en lägenhet??

vad behöver jag skaffa, behöver jag en massa specialskyddsanordningar eller kan man klara sig genom att vara lite händig??

har ingen iller än utan har bestämt mig för att säkra lägenheten innan det blir aktuellt..

peace out/ tobias

Sara
0

Vissa sladdar kan Norpan tycka är goa, speciellt den där knorriga telefonsladden.

Sara

Lenore
0

Inga av våra 3 har bitit i sladdar. Nintendo har någon gång dragit lite i datorsladdar när hon har varit väldigt uppspelt och hoppat in under skrivbordet men aldrig gnagat på dem.
Tror inte du behöver oroa dig för det.

Velsan
0

boston har tuggat av många sladdar, men mest usb sladdar, och internetsladden, mobilldaddare etc. sånt som inte leder starkström :P så visst kan de tugga på sladdar, men det gör han inte ofta, tror det var i hans trotsålder bara. nu har det inte hänt nått sånt på länge :)

PatrikF
0

Jag har ju inte så mycket erfarenhet ännu, men jag har försökt illersäkra så gott det går. Har inte så mycket elkablar framme och dom jag har ligger skyddat i rör eller vanliga kabelsamlare. Min ena katt är ju en kabelgnagare av rang, så jag har ju redan varit duktig på att hålla kablar borta från henne, men nu är ju en iller mindre.

Fast det är omöjligt med djur.. dom hittar alltid en väg :) Dyker och köpte en svindyr "ficklampa" som kostar 14 000 kr, det är ett batteripack och ett separat lamphuvud med en kabel mellan dom båda. Jag la den i min dykbag vände mig om och vips så var det lilla odjuret och tuggade på kabeln… 2400 kr fattigare var jag :(

Dom är sjukt snabba :)

Jag har legat på alla fyra och tittat och försökt hitta hål osv som dom kan komma in i, sen har jag köpt en massa lås till skåp så att dom inte ska kunna öppna dessa. När jag får illrarna så ska jag ha semester och vara med dom hela tiden om jag skulle ha missat något :)

sarae
0

Min första iller dog (avlivades) efter att ha ramlat ner från en vad jag trodde var illersäker balkong… så ja, dödslängtan elelr noll självbevarelsedrift är ett vanligt förekommande fenomen hos iller…

AlbaStiffler
0

Största risken gällande kablar är nog att illrarna kissar och bajsar på dem, om de ligger på ett "lämpligt" ställe… hehehe…

Jag hade faktistk en illerhona för många år sedan som tyckte att den där grisknorr-sladden på den fasta telefonen var god att tugga på, men det var mest för att det gnekade "skönt" då den var lite gummiaktig… Denna iller var besatt i mjuka gummidetaljer och tuggade även gärna på ett gummimärke jag hade på mina favvobyxor… Hon gillade även kardborreband, då detta gnekade så gott när hon tuggade på det. Trots detta smakande på alla dessa saker så bet hon aldrig sönder sakerna, hon bara bearbetade dem lite med tänderna, hon kände på dem lixom… Ett tips om han har en sån iller som smakar på olämpliga saker är att preparera sakerna med något illern vägrar smaka på, tex citronsaft eller något ickegiftigt medel som smakar illa. Vissa illrar gillar dock citron så man får testa sig fram.

Faxlin
0

Jag har haft en dam som har tuggat av damsugarsladden. Vet inte om det beror på att hon hatade damsugaren eller om den bara var ovanligt god. För det var bara den sladden hon bet av.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

det bästa tipset är nog att försöka att komma hem till dom som har iller gärna olika personer och olika lägenheter för då kan man få mycket idéer och tips som kan vara bra att ta med sig hem när man ska illersäkra sitt eget hem.

Sedan är det ju oxå så att ens egna iller inte alls gör som de andra som man har tittat på utan man får ideligen illersäkra dom hittar ny hål nya sätt at ta sig fram på.

Här hemma är det ingen som bittit i sladar men däremot handkontroller det är en styckande åt gång samt högtalare.

Vi har Angel som bara älskar att ha handkontrollen hos sig och gärna sätta på tv höhja ljud m.m men inga kablar eller el ut tag rör dom