lukt ?
hej på er alla!
har börjat bli nyfiken på illrar men var på en mässa där det fanns illrar och det luktade skiiit. värsta lukten jag varit med om, är det så illa eller var det pga av alla människor eller liknande ? vad är bäst hona/hane, någon skillnad ? berätta gärna hur det är hos er!
// Vanessa

Lukten beror pa hur ofta du gor rent illerns sovsaker, om den ar kastrerad, hona eller hane.
En kastrerad iller med nytvattade sovsaker luktar ingenting sa lange man inte haller den till nasan tycker jag. En okastrerad iller kan lukta sjukt starkt dock >(
Hos mig bor for tillfallet en kastrerad hona och tva okastrerade hanvalpar. Honan luktar inte sa mycket alls, men valparna luktar valp :P Svart att forklara, nagon annan kan sakert gora det battre an mig :)
// Amanda

Var du på sollentunamässan i vintras?? Då vet jag vad som luktade=p Min okastrerade hane.
illrar luktar ju iller och jag tycker inte det luktar illa. Men ofta på mässor och utställningar så blir det så otroligt starkt att man får ont i huvudet… En massa okastrerade hanar och en massa illerfis… Illerfis är äckligt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Precis som det luktar hund hos många hundägare så luktar det iller hos illerägare. Hur starkt det luktar beror på hur stort man bor och hur väl man håller efter (städar, rensar lådor/bajs, tvättar illergrejer, vädrar). Men har man som sagt en okastrerad hane så luktar det betydligt mer och rätt äckligt…

Man vänjer sig ;) När man är med illrarna så märker man inte att det luktar, men om man går iväg och är "illerfri" ett tag så märker man att ens kläder luktar :P
golf.ifokus.se
#2 aa det var vi
..som ni skriver, fick ont i huvudet av den lukten. vet inte hur man skulle göra.. har ju iförsej hund som jag själv inte tycker det luktar hemma.. men det kanske är pga vana :)
// Vanessa

#6 då kan jag glädja dig med att du har upplevt det värsta=) En okastrerad illerhane i brunst luktar ordentligt. En söt liten kastrerad sak luktar inte i närheten av vadmin grabb gjorde då.
Det måste inte lukta iller hemma hos folk som har illrar. Tvåttar man sängkläderna ofta och håller rent i lådorna så brukar det inte lukta nämnvärt. Illern kommer dock alltid ha en viss lukt i pälsen precis som hundar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

haha, jooo Jossan det måste lukta iller hemma om man har en okastrerad hane. Och speciellt om han luktade som Hannas kille. Dock är detta med sollentuna mässans luktande mitt fel inte Hannas. Jag sade åt Hanna att ta med sig honom för han luktade skunk. För jag var less på att alla bara ser det söta på mässor och liknande. Ville visa lite av det vardagliga och kunna förklara skillnaden till de som är intresserade. Och det fick vi göra för mååånga den dagen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 tycker jag är bra gjort, visa folk att det inte bara är söta djur som man kan ta hem och sedan glömma bort dom. men ni menar att honor eller kastrerade hanar är det bästa alternativet till lite mindre lukt ? :)
// Vanessa
#10 en kastrerad hane eller hona luktar mycket lite (underförstått att alla djur luktar). En okastrerad hona luktar även hon skarpare, särskilt vid brunst, men absolut inte så som en okastrerad hane i brunst. Inget kan beskriva den doften ;) Men jag e iofs lite förtjust i dne ;)