Iller + Kanin?
Jag undrar ifall någon av er har erfarenhet av att ha både iller och Kanin? Funkar dom djuren ihop? Eller skulle en iller attackera kaninen direkt?
Det är nämligen så att min syster ska antagligen skaffa iller och jag har ju en liten kanin som springer runt här hemma. Jag vill helst inte behöva flytta ut Molle lixom :(
Jag har frågat några och dom säger att det absolut inte kommer gå att ha kaninen inne om det ska bo en iller här.. :(
Min flickvän har både kanin och marsvin.. Det man får göra är att ha illern i ett separat rum.. En kanin som springer fritt kommer ses som ett byte.
Visst det går säkert o ha kanin och iller ihop kan helt eneklt vara så att illern har ingen jaktinstinkt och inte vet vad en iller är..
en annan grej är att kaniner kan ha instinktiv rädsla för iller och helt enkelt stressa ihjäl sig själva…
Vi har gjort som så att illern får hålla sig i en del av lägenheten och kanin och marsvin ränner runt i en annan när dom är ute vill säga.. Kanin och marsvin är oftast inte lika frispringande.
Skall sägas det att illrar är smarta nog att peta upp en kaninbur.. så en ytterligare avspärrning e nödvändig.. likadant får den igenom huvvet igenom gallret så e illern i buren.. Och ja då skulle jag vilja säga att det är helt kört..
Men ja, slutkontenta, jag skulle itne rekommendera och hålla kanin och iller på samma golvyta.. det kommer ske en olycka förr eller senare. se till att det finns gott om avspärrningar och/eller se till och ha benhård koll på illern, och det gäller då inte bara att den bits, utan man måste jobba på att diciplinera bort jaktbeteendet.. vilket eg. är helt onaturligt och göra.
Okej. tack för det svaret
Låter ju iaf som jag inte behöver flytta ur Molle. Skönt :)
Kan inte lukten av iller stressa kaninen väldigt mycket även om de bor separerat? Finns det knep för att dölja lukten för kaninen?
mm. Jag har hört att kaninen kan bli så stressad att den till och med kan dö
.. och det vore ju illa :( Är det verkligen såå?
ja, de kan dö av stress om de känner lukten av ett rovdjur men jag vet inte hur bra luktsinne kaninerna har.

Jag känner till en händelse där person hade båda iller och kanin, illern hade dödat kaninen när personen inte hade varit hemma.
#6: Herregud vad hemskt!!
det hade hänt på en mässa förut att nån hade gått med sin iller för nära kaninerna å en blev så stressad att den fick alivas.

Jag skulle tro att sätta ihop iller och kanin skulle vara lite samma som katt och råtta. Eller har jag helt fel?
tror att katt å råtta funkar bättre :P
Okej. Men om man inte låter dom vara i samma rum då? Tror ni ändå att kaninen känner på sig att det finns en iller i huset? Och blir jättestressad?
Jag fick ju ta med mig en filt hem från illerträffen i gävle. ( Tack velsan! )
Molle luktade på den sen började han stampa lite och man märkte att han vart lite spänd och stressad.. Filten är kvar hos honom nu och nu har han vant sig vid den och blir inte rädd när han nosar på den .. hmm
Tja, det e med kanin som med alla andra domesticerade djur, en del har instinkterna kvar och andra inte.. har kanin sina vilt instinkter kvar så vet dom instinktivt vad ett rovdjur är för ngt. Men som tjejen kanin, hon bryr sig föga om Singer inte ens när singer klättra runt på henne bur. Hon gick helt sonika o la sig bara.
Så tror det där e väldigt inviduellt för varje djur.. Men rent krasst, det e dumt att sätta ihop två djur där den ena är direkt under den andra i födokedjan utan att hålla stenhård koll på illern i det här sammanhanget.
Ronja skiter i alla potensiella "byten" men Iris attakerar direkt.
Okej. Det kanske beror mycket på vad man har för iller dårå.. hmm. Ajja. Ska nog ha molle inne i början och se hur det går. om illern är agresiv mot molle eller om molle blir allt för stressad får jag flytta ut honom…
Du kan räkna med att illern attackerar kaninen men har du tur så kan du ha kaninen instängd utan att den blir stressad
Jag skulle aldrig våga ha någon form av bytesdjur hemma så länge jag har iller. Man vet aldrig vad de kan få för sig att klara av.
Mina klättrar inte över avspärrningen och jag tror knappast att de skulle göra det även om det fanns en kanin i huset. Men trots allt, om de skulle göra det, så skulle det sluta med en död kanin iallafall. Till och med dumma snälla Ozzy går till attack när det lockar.
Jag har en utekanin som bor hos mina föräldrar och efter en mycket obehaglig incident (och idiotdum matte!!!) så är kaninen livrädd för illerlukt. Jag hade illrarna i koppel ute och Charlie (kaninen) vaktade sin bur- han har en stor bur så skulle han vilja fly undan lukten av iller/illern så skulle han kunna det- så när illrarna kom för nära så gjorde både Charlie och Dexter utfall samtidigt vilket slutade med att Dexter satt fast i charlie en liten stund egenom gallret… han nappade verkligen direkt! Efter det kan jag inte ens lukta iller utan att Charlie är väldigt misstänksam- och VEM skulle inte vara det! Mår piss för att det hände, men det hände och jag skull ALDRIG hålla kanin inomhus med iller om jag inte bodde i en stor villa och man typ hade illrarna på nerevåningen och kaninen på övervåningen…
Har hört alldeles för många historer om dödade råttor, kaniner, chinchillor för att inte avråda en sådan sak! Båda djuren har ju rätt till att känna sig trygga i sitt eget hem!
Sajtvärd på Iller.ifokus