Tips ? :)
Jag vill skaffa Iller, har läst jätte mycket och så. Men mamma tycker inte jag ska skaffa iller bara för att dom luktar och så .. Men jag tänkte bo i en Frigga på 10 kvm med illern, så mamma lär ju inte känna lukten .. Sen säger hon att dom behöver mycket omvårdnad och så .. Men har ni några tips om vad jag kan säga ?? :)
Har du inte redan skrivit detta inlägget?
:O Nej ?
Illrar behöver mycket omvårdnad, så i det har hon rätt. Det är mer jobb i uppfostran än vad det är i ett marsvin eller en katt. På sätt och vis lika mycket som i en hund skulle jag vilja säga. Och illerlukten sätter sig i kläderna, så hon kommer märka av den.
Visst, de är underbara djur, men bor man hemma så är allt mycket enklare om man endera får övriga familjemedlemmar att gå med på det och själva vilja ha illern, eller att vänta tills man har eget boende och gör som man vill.
Lycka till!
Paulina
Vaa ? :O
Jag håller med Alda och postar därför samma inlägg jag skrev i förra tråden som var exakt likadan.
Jag bor under sommaren i en bod på 10 kv och det är helt värdelöst för illrarna. Sen har dem en stor utebur som dem kan gå in och utifrån precis när dem vill. Jag har mängder med leksaker i huset och dem har mkt aktivering men utrymmet är alldeles för litet. På tok för litet.
Att ha iller och inte leva med den i vardagen ser jag som grymt. Egentligen gäller det alla djur. Speciellt om det är ensamt och inte har någon artfränd.
En iller är helt underbar om man hittar rätt individ som passar en och om man är kunnig att uppfostra den och vet hur man ska göra. Självklart är alla nybörjare och måste få lära sig. Men en iller som bits och inte går på lådan är inte speciellt rolig och ha och lyckas man inte med uppfostringen så blir ofta människans relation till sin familj eller vänner påverkad på ett negativt sätt. Många illrar har blivit omplacerade just för att bekantskapskretsen blir mindre och mindre då dem inte vill bli bitna osv.
Jag avråder dig Att skaffa iller om du inte har fullt stöd av dina föräldrar. Du kommer behöva mkt pengastöd om ngt händer.
Tänk också på att en iller ska försäkras och vaccineras.