Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 681 ggr
Frelok
0

Bruten klo

Hej!

Min iller har lyckats skada sin ena klo, och det ser ut som halva klon är bruten under ifrån, blödde rätt mycket till en början. men nu har det slutat helt.

Någon som har erfarenhet av detta? Är det akut att plocka bort klon eller skall man avakta på att den kan trilla av självmant?

AlbaStiffler
0

Hur nära själva fästet är det brutet? Är det bara brutet i yttersta delen (fast i pulpan) och du har lyckats stoppa blödningen är det nog ingen fara. Då växer den ut som vanligt. Har aldrig hört att den skulle kunna trilla av, men för all del, det gör ju en nagel på oss så nog skulle det kunna vara möjligt.

På djurapotek och hos vissa veterinärer och kanske på vissa djuraffärer finns det ett medel som man kan använda för att stoppa blödningen med, vad är det det heter nu igen? Kan vara praktiskt att ha hemma. *borde kanske köpa det med*

I övrigt, om klon råkar vara flisig/fransig vid själva brottet kan det vara en idé att försöka klippa av den till ett rakt brott eller slipa till den lite (det kan man kanske göra med sin egen nagel försiktigt). Men risken är ju att det dåbörjar blöda igen, så var försiktig…

Skulle det vara så att din iller har väldigt ont i tassen och inte kan gå på den imorrn skulle jag nog rekommendera veterinärbesök.

AlbaStiffler
0

Du kanske kan ta ett foto på klon och visa oss så är det lättare att se hur allvarligt det är?

Frelok
0

Klon är bruten nere i klofästet och det är bara den undre delen som saknas, den övre "spetsiga" delen sitter fortfarande kvar. Just nu ses det inte så mycket annat än torkat blod så det är svårt att ta en givande bild. :/

Är orolig för att det ska kunna bli en infektion/inflammation som sen sprider sig till leden. Vet inte alls hur vanligt sånt är.

AlbaStiffler
0

Oj då, läbbigt. Låter ju bra att den övre delen sitter kvar iaf, undre delen är ju mest "klo" och inte så mycket pulpa iaf. Illrar är rätt tåliga för sår och skador och brukar klara mycket, men  i just detta fall är det såklart svårt att råda. Det som talar emot en inflammation/infektion är ju att blodet åker ut från pulpan, dvs det borde inte dras in så mycket i själva tassen… Om du kan och OM illern inte störs alltför mycket av det kan du ju kanske sätta en mjuk bomullstuss runt själva tassen eller runt klon och tejpa fast med lite sårtejp. Dock brukar illrar störas av såna bandage, ibland mer än själva skadan och det kan vara ett rent helvete att få bort dem från en stressad iller. men ett sånt bandage skulle iaf hindra värsta skiten från att trampas in i tassen/klon.

Ceciliaolucifer
0

Stop bleeding heter pulvret som man kan köpa hos veterinärer, djuraffärer och en del apotekt har den också. Den stillar blodflödet på några sekunder.

Klor är en väldigt öm punkt och se till att det inte sitter kvar ngn bit av klon som inte riktigt har ramlat av. Det gör väldigt ont och komma åt det hela tiden och då är bättre att det är "klart" avbrott på klon.

I vissa fall måste man dra ut klon men låt tassen vara i ett tag. Om du tvättar såret nu så kan det börja blöda igen. Så vänta ett tag och försök senare att skölja med vanligt vatten. Håll koll så att det inte blir ngn värme i tassen. Är det öppet sår så kan man göra en liten strumpa av bandage men jag har svårt att tro att det kommer att sitta kvar ;)

:)

Burtil
0

Hobbe fastnade och slet av en klo för nåt år sedan. Åkte till vetten som tyckte det såg inflamerat ut så han fick medicin och fick inte gå ut på några dagar. Klon har växt ut igen men ser lite annorlunda ut än de andra.

TIMMY
0

Min gamla Rufus va med mig ner i tvättstugan en gång…detta va rätt länge sen..och jag som gick i träskor (ha aldrig träskor på tillsammans med illrar..suck), lyckades trampa på hans baktass. Han slet av en klo. Det blödde rejält men vi anv sån pulver för att stoppa, man kan även anv potatismjöl om det krisar. Hans klo växte inte tillbaks på minst ett halvår och då inte helt utan bara en liten hård klump, blev hellre aldrig nåt mer än så. Han hade dock inga besvär av den, vad jag vet. Han fick inte en inflammation som tur var.

/IDA