Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1459 ggr
zickan
0

barf, var köper ni?

Någon med iller runt västerås som har nått tips på var man kan hitta och fylla upp frysen på blandat kött?.. jag hittar inge bra kött och sånt åt det här hållet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cannaydia
0

http://www.jipotimas.se/ kanske har en återförsäljare nära dej, står inget på hemsidan kan man alltid kontakta dem och kolla.

annars kolla närköp om de har frysta kyckling vingar, hjärta, lever och mage tex.

djuraffären hittar du frysta möss…

ferretgirl
0

Jag handlar på Maxi, CityGross och ibland på Lidl. Här köper jag kycklingfilé, kycklinghjärta, kycklinglever och dito kalkon om dom har det hemma. Även malet oxkött köper jag här. Viltkött köper jag helst av en jägare om jag kan hitta någon, annars så köper jag det på CityGross eller Maxi som även dom brukar ha fryst viltkött. Men som sagt helst så köper jag viltkött av jägre då har köttet inte varit fryst innan jag fryser det i portioner till dom. Försöker just nu att hitta någon som säljer dags gamla kycklingar som är hela med både inälvor, skinn och fjädrar. Men än har jag inte hittat någon som säljer, funderar på att åka ut till någon bondgård och höra där om dom har som man kan få köpa några av.

Vet inte om möss/pinkisar är något för mig att ge dom, tycker att det är synd om dom små liven då jag har fött upp råtter en gång i tiden. När jag skaffade råtta första gången var det för att vi skulle mata vår majsorm med. Men han ville inte ha sin pinkis så det slutade med att vi lämnade tillbaka både ormen och pinkisen, sen köpte jag mina första råttor som jag hade tills jag blev allergisk mot dom. Sen dess har det varit iller för hela slanten. Men alla mina första 10 illrar har ätit ändast torrfoder. Det var när Mille kom in i mitt liv som BARF-maten står på menyn för dom som vill ha av den. Det började som sagt med Mille, men när My och Otto såg att han fick en annan sorts mat än vad dom fick. Så skulle naturligtvis även dom smaka, och på den vägen är det, så nu äter Miller, My och Otto BARF-mat med lite torrfoder vid sidan om. Ibland så vill även Nanooq och Tilly testa vad det är som finns på dom andra tallrikarna.

Musiken
0

Lokala slaktarna :)

Sarah
0

sök på foderdjur och du bör finna… kolla reptilforumen etc.

zickan
0

en kompis känner ett ställe som slaktar själv lite utanför. vi ska dit i morgon :-D

zickan
0

#1 bra sida. kan man beställa hem som privatperson? eller måste man beställa och sedan hämta på zoo?

Jenahbella
0

jag köper kyckling hjärtan, magar, lever och vingar på citygross i norrköping ^^
borde väl finnas i de flesta stora mataffärer? :)

Ceciliaolucifer
0

#7 Det finns alltid massor man kan köpa i mataffären och barfa med. Men av flera anledningar så gör jag inte gärna det. Vi får inte glömma att illrarna behöver fett,blod, och senor. Sen så är det inte ekonomiskt att handla allt i mataffär. Jag betalar ca 25 kr/kg för kycklingvingar,halsar,lever,njure, hjärta osv osv..

cannaydia
0

#6 man måste besöka deras återförsäljare/affär för att kunna köpa skickar tyvärr inte hem till en men kontakta dem och hör efetr närmsta återförsäljare fö desto större efterfrågan…

#8 20kr/kg kostar vingar/lever/hjärta/mage på willys så ekonomiskt inte så farligt tycker jag…dok är vingarna allt för ofta slut…Blod tänker du då färska avlivade djur?

Jenahbella
0

#8 vad finns de fett, blod, och senor i då?

Faxlin
0

Jag köper mitt kött direkt från jägare mestadels. Så mina får blod, fett och senor så det räcker.
Det blir en del inälvsmat till dem. Dock får man hålla sär dessa så de inte får inälvsmaten för ofta. Men det är smaskigt. Det märks på detta kött att det är mycket blodigare än det man köper i affären. Även efter att jag har delat upp det i portionspåsar och fryst in det och sedan tinat det är det väldigt blodigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

#9 Ja, 20kr/kg var absolut inte farligt! Det var billigare än vad jag köper barfen för. Hittar du allt det du raddade upp färskt? Då blir det ännu smidigare måste jag säga. Att slippa halvtina för att styckfrysa.

Jag får en hel del av en jägare här där jag bor, en vänn till familjen. Både fågel, rådjur och älg. Har fått vildsvin också.

Hur gör ni när ni köper barf ifrån djuraffär där förpackningarna ligger runt 2-3kg? jag styckfryser och det är ett jäklans jobb.

ferretgirl
0

JAg fick tag på kycklingfilér idag, ca ½ kg för bara 20:-/förpackning. Köpte även kycklinghjärta för 8:90/ halv kg ungefär, så jag köpte 2 pkt av dom. Sen köpte jag även kycklinglever, allt satt jag just och skar ner i munsbitar åt dom, la allt i en skål och blande runt allt tills allt var jämnt fördelat. Sen vägde jag upp ca 200gr i varje plastpåse, detta äter dom upp på en dag. Så jag har lagt fram för imorgon i kylen, resten frös jag in som jag tar fram och töar upp till dom varje dag. Ska imorgon ringa upp ett par jägare och höra med dom om dom möjigen har lite kött som jag kan köpa. Har annars en affär som säljer bara vilt, så då tar jag dit och ser vad han har som jag kan köpa till mina bebbar.

zickan
0

Jag har slaktat egen kanin men har inte hittat nån som vill sälja kanin till mig sedan jag flyttade hit. mycket enklare i sthlm.

var på en affär i dag som säljer egen slaktat etc men de hade inget inne just nu. men skulle återkomma eller testa en liknannde affär här.

men vore toppen om man kunde hitta en slaktare i närheten.