Få bort lukt tips - igen
Lite mera tips på hur man minskar illerlukt…
Det där med vaniljsocker funkade ju jätte bra… men när man har både brunstig hane och valpar i en liten lägenhet röcker faktiskt inte det. Brunstdoften slår emot en i hallen.
Men nu är jag inne på nästan ett dygn utan illerlukt i min hall. Har varit ute flera ggr och kommit hem, varje gång har det legat minst en bajskorv och kisspöl. Men ingen lukt.
Jag har placerat ut skålar med bakpulver som jag droppat i doftolja (honungsmelon var vad jag hade), sedan har jag torkat golvet med ättika… Hittills har det helt tagit bort lukten av brunstig hane i hallen. Men testet fortsätter!
det finns en spray på zoo att köpa. Den är jätte bra, tar bort all lukt. testa på mig själv och det tog bort alla spår av parfymen jag hade på mig. Rökare brukar även använda den sprayen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 jasså? du har inte namnet?
Piss off?
Sara

Bakpulver med olja såg jag att man kunde ha när jag kollade på rent hus eller vad det var :P Du kanske fick det därifrån?
golf.ifokus.se
#4 hehe klart jag fick :P en pedant som jag har ju det som favvo program :P

#5 antar att du skämtar när du säger att du är pedant, med tanke på x-antalet illrara du har hemma. haha,. eller?? Kan man vara pednat och ha iller!?? kanske??
#6 yup det kan man…jag har iaf blivit kallad pedant av ett flertal människor..tydligen är deti nte normalt att damma, torka ytor, dammsuga och moppa golv varje dag ;)
Men enligt min mamma (som är uber pedant) är jag en sarv och snusk maja..suck

#7 haha, hon låter som min mormor, fats mormor klagar ej på hur andra har det. Men hon är extremt pedant. När man ringer henne är de enda man hör är hennes städning, vadå de kan ju ej bli så smutsigt när man är 2 lixsom. men har man illrar så blir det smutsigt!! USH! Jag är då verkligen inte pedant. Men det är tråkigt när man städat å illrarna stökar till, då blir man bara så less och vill aldrig mer städa. haha

Hur går det med ditt experiment? Luktar det fortfarande gott i hallen? :)
Vart köper man sån där doftolja förresten?
Ja, det skulle jag vilja veta med ;)
Har inte hittat honungsmelon bland oljorna på bodyshop eller indiska, de flesta lukrat så starkt där.
Paulina

jag använder piss off , vanilje socker men det hjälper inte alls mycket.. sen bang för kök det funkar super bra :) sen vanligt skurmedel :) men jag använder inte alla på samma gång jag använder, en gång och kanske en annan gång använder jag en anan
yup det luktar melllooooooooooooooon ;) och lite skunk hehe

Mitt bästa tips för att minska lukten är kastrering=p Haha det är det enda som hjälpt här hemma hitills. Vaniljen funkar men lägger sig mest som en vaniljtouch på illerlukten.
Chade luktade precis likadant även efter kastreringen, så jag hoppas verkligen att lukten försvinner med Phoenix kulor, annars kommer jag aldrig att kunna ha gäster..
Många säger idag att de kommer igen när bollarna är knipsade ;)
Paulina
Här kör jag bara städa städa städa… Har faktiskt börjat med en kapsyl klorin i skurvattnet också, det gör skillnad tycker jag. Sid är ju okastrerad och markerar allt han kommer åt i princip. Blir golvtorkning nästan dagligen. Typ två storstädningar i veckan.
gaaah, hur orkar ni!? :)
Jag städar kanske varannan vecka eller nåt.. Hade velat vara en såndär varje-vecka-städare, men det går inte.. jag orkar inte om det inte är tillräckligt skitigt..
Mina killar är nog lite onormalt renliga och duktiga av sig tror jag..
Blir det lite spår från toalådan torkar jag bort det så fort jag ser det och grabbarna missar ju väldigt sällan en toalett..
De har inte sönder saker, släpar inte runt på grejer, utan det mest stökiga som mött mig i denna lägenhet (har bott här sedan oktober) är att soffkuddarna möblerats om lite… :)
Visst blir det lite fodersmulor ibland och lite spån eller pellets utdraget från toaletterna, men det är i stort sett allt och sånt tar jag upp när jag ser, pedantstädar gör jag bara varannan vecka :)
Ska prova lite nya saker i mitt hem för att minska lukten.. Varken jag eller andra har känt någon illerlukt tills för nån vecka sedan.. Tror mitt vanlijsocker behöver bytas ut :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Skillnaden är en brunstig hane som inte är så pep på att gå på lådan. Bajs och kiss torkar jag många ggr om dagen… Man kommer väl in i det, nu stör jag mig inte på det så ofta, men visst ibland är det riktigt motigt. Jag torkar inte hela golvet dagligen, utan bara typ hallen där det kissas och runt lådorna. Som jag kör nu luktar det faktiskt inte så mycket, har frågat ut lite nya bekanstskaper och de tycker inte det är störande alls.
Hehe, ja lukten av brunstig grabb saknar man inte i sitt hem… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här hemma är det inte problem med bajs utanför lådan, tycker jag att det är duktiga på! Fast ibland händer det olyckor. Men det jag stör mig på är bajsspåren efter dem, jag har en matta under lådan men likt förbannat drar dem sig på golvet när man inte räcker längre. Och all kattsand utanför lådan, visserligen har vi ju kattungar nu också , men i alla fall.

#19 Åååh!!! Kattsanden gjorde mig vansinnig också. Attans obehagligt att trampa i. Men så gav jag bränslepelletsen en chans och problemet är löst. En liten aning fint spån hittar man väl, men det skär ju inte in i fotsulorna och dammar inte på samma sätt heller! Bästa alternativet än så länge :)
#20 haha, jadu det kanske är värt ett försök såna fall:) är det eldningspellets man ska köpa då? eller vart kan man köpa sådant? Jag la på minnet när någon pratade om att man typ kunde köpa 16 kg för typ 50 kr på granngården eller något likande, stämmer det tro.. :)

#21 Jo men visst! Vanlig eldningspellets är det :)
Ica Max tror jag har 16 kilos säckar för 34 kronor /st.
Prova! Tror att du också blir ganska nöjd

sån melon doftolja + andra dofter finns på maxi, i smink avdelningen
#23 ååh jasså?? kalas! fick min i present å satt å klurade på vilka skumma affärer jag skulle bege mig till

jepp
låter jättebra med pellets, men var faan förvarar man en 16-kilos säck i en etta???

#26 Den tar inte så mycket plats =)
golf.ifokus.se

Nu har jag ÄNTLIGEN införskaffat doftolja! Så nu är det väl bara bakpulver och / eller vaniljsocker som saknas… men det är ju enklare att fixa ;)
Ska ta å städa lite och sen hoppas jag det börjar lukta gottans här! :)
kastrera bästa medicinen
#0: Hur gör du med ättikan? Antar att du inte moppar med endast ättika?
Eller hur gör du?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.