Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1068 ggr
PatrikF
0

Transportera illrar

Vad ska man tänka på när man transporterar Illrar? Det blir en lång tur från Stockholm till Malmö.

1. Hur ofta ska man rasta dom?

2. Var i bilen är det bäst att placera dom, mörkt o svalt?

3. Är AC bra/dåligt - Kan dom ta skada av att det blåser kallt?

Jag har just nu en liten sportig bil utan AC men ska snart byta bil till en tourer med AC. Kan tänka mig att det är bäst o vänta tills jag får en ny bil så att dom kan få lita svalka.

JossanH
0

tsss. stockholm malmö är väl inget ;) mina stackare fick sig en biltur p¨å 18 timmar!!!! och då har jag 1,5 illrar som hatar att åka bil. Ac var ett måste för mig eftersom det var närmre 25-30 grader när vi åkte hit. Jag placerade illrarna i baksätet i en halvstor julabur. Täckte för delar av buren eller hela buren med ett vanligt säng-lakan beroende på dygnet och hur solen låg.

Dom bör inte sitta i direkt drag men svalt är bra. Vi stannade och rastade när illrarna blev för "oroliga" eller rättare sagt otåliga i buren. Då var det dags för en promenad i morgondaggen… :)

ofta märker man själv när illrarna inte vill åka i buren längre och då får man pausa.

Bästa placeringen är den säkraste placeringen för både dig och djuren. Det innebär att du placerar dom där du kan spänna fast buren på något vis. Antingen med spännband eller med säkerhetsbälte.

Får man vara så pass nyfiken att man får fråga vilka illrar du ska hämta??

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

Jag har en kango och där i har jag bur som står längst bak i bilen .

Buren är fast spänd med ett spänn band som tål 800 kg.

I buren har jag vatten sov plats och mat skål.

Jag kör endast 4,5 timar i sträck sedan rastar jag dom.

Har tonat ner rutorna bak på bilen.

Har alltid en tremos flaska med mig som jag fylt på med is kalt vatten samt lagt i is bitar i så jag vet att det är kalt.

En sprej flaska så man kan spreja med vatten på dom om det skulle vara varmt.

Åker mellan Sverige och Frankrike varannan månad så bil får dom åka.

Ac har jag i bilen men kan dess värre inte använda den p.g.a. min sjukdom så det blir bara små korta stunder som jag kan använda den vid ex köer på aoutoban.

Annars räker det med att ha bak rutorna öppna och vanlig fläkt på kallt.

Är jag sjäv så har jag gärna med mig en valp hage som jag sätter upp som dom kan springa i när jag rastar.

Selen är alltid på när dom åker bil med namn bricka på.

skrollan
0

finns det inte en bra artikel om hur man ska placera transportburen i bilen?:)

AlbaStiffler
0

Jag hämtade för drygt ett år sen Stiffler från Göteborg och åkte med honom 60 mil till Uppsala. Stiffler är klaustrofobisk och var förr extremt stressad av att åka bil så det var helt enkelt omöjligt att ha honom i buren. Vi testade i kanske 2 timmar innan vi tillslut släppte ut honom, satte på honom kopplet och tvångshöll honom i min famn (jag körde inte). När han satt i buren krafsade han konstant på burdörren, var helt okontaktbar och hyperventilerade konstant, han var alltså extremt stressad av att sitta i buren. När han väl var i mitt knä blev det lite bättre, han sov dock inte en blund på de 6-7 timmar som resan varade. Men han kunde slappna av något ibland när han var i min famn. Så det kan vara bra att tänka på att inte alla illrar är bilvana eller burvana när man hämtar dem. i detta fall kan det vara smart att vara 2 i bilen, en som kan hantera illern och en som kör…

I övrigt är ett tips från mig att illern får en filt som den kan gömma sig i (i buren eller utanför) och bädda in sig i…

Velsan
0

Mina illrar har alltid varit duktiga med att åka långt, de har lärt sig att när man sitter i buren så ska man sova. Vissa illrar kraffsar ju och sliter som tokar för att komma ut :P

Just nu är ju inte värme nått problem, och kyla gillar de ju bättre. Man kan ju som sagt lägga in en filt så de kan bädda ner sig om de känner för det :)

PatrikF
0

Tack för alla tippsen :)

#1 Klart du får fråga, men det är inte bestämt ännu. Jag har bestämt mig för ett par omplaceringsillrar i alla fall och många av dessa finns i Stockholm. Det gäller ju att planera :) Men jag är väldigt förtjust i Boston och Monty, får se om Vanja vill att dom ska flytta till Malmö. Om hon inte redan har placerat om dom.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 det var det jag anade nämligen ;) Dom är fina killar dom illrarna.. Har bara träffat dom en gång och Monty stal ju den mesta uppmärksamheten genom att vara kalaskelig och vilja ligga i famnen och mysa och sedan lyckas trycka sig under gallret som var uppställt ute så han kunde försöka rymma.. :D Sötingar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PatrikF
0

#7 Hehehe, låter som om man kan få händerna fulla :)

Velsan
0

Jag tror faktiskt att monty och boston skulle få det tipp topp hos dig :) ville bara att du skulle vara säker på Att skaffa iller :) Så är du fortfarande intresserad så ;)