Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3207 ggr
Saaba
0

Roffes öronsvamp

Roffe har under en längre tid haft smutsiga öron men för nån vecka sen var örat riktigt skitigt. Vi rengjorde och märkte då att en vattnig vätska rann upp från hörselgången. Klämde man på sidan av huvudet kunde man höra vätskan plaska därinne.

Vi tog en tur till veterinären som misstänkte svamp eftersom han behandlats mot skabb tidigare i vinter/vår. Skabben gör dem känsligare mot svamp. Hon tog ett prov som hon skickade till labb.

Vi har nu fått svaret från labb som säger att han har en måttlig växt av malassezia pachydermatis, en svampbakterie. Problemet är hur man behandlar. Hon ringde en Göran som ska vara en kunnig illerveterinär och enligt honom skulle vi söva Roffe för att rengöra örat ordentligt för att medicinen skulle verka. Preparatet hette nåt Bens? Benz? och var till människor. Det finns som droppar att ha direkt i örat eller i tablettform. Tablettformen är inte att tänka på då den skulle kunna ta livet av Roffe. Jag är inte alltför förtjust i att söva honom heller så vi kom överens om att jag skulle rengöra så gott jag kunde utan att packa smutsen djupt ner i örat (enkelt va?) och försöka få ner ett par droppar om dagen i örat under en veckas tid. Om ingen bättring skulle ske skulle vi höra av oss och gå vidare.. Det hela verkar så osäkert och exprimenterande.

Nu undrar jag helt enkelt om det är nån som har nån erfarenhet av denna bakterie och behandling mot den?

Jag ska hämta ut medicinen idag så senare kan ni få ett korrekt namn på den.

Roffe hälsar tack på förtass! /Maria, ängslig matte

Faxlin
0

Jag har inte haft någon iller med svamp. Men det känns som du säger lite exprementerande med allt.
Men jag vet att det finns fler som haft och behandlat sina illrar för svamp. Förhoppningsvis kommer de in och svarar dig snart.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Ring roslagstull eller Torsten Falk och skicka journalen och be om ett andra bedömmande. Känner man att ngt känns fel så gå på det.

Faxlin
0

Torkel Falk heter han väl.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TIMMY
0

Jag har haft två illrar med svamp. Tog dom till Blå Stjärnans hudexpert och fick droppar. Hon behövde inte ta prov eller så, hon såg svampsporer under mikroskop. Hon gjorde även hudskrap på olika ställen för att se om det hade tagit fäste någon annanstans.

Dropparna kan ha hetat Fucidin och jag tror dom fick det i 10 dagar. Dom blev mycket bättre.

Kommer ej ihåg vad svampen hette men i samma veva fick jag ringorm så det kan ju ha varit nåt i den stilen.

Mvh,

IDA

AlbaStiffler
0

#0> Vi har behandlat med Surolan, en krämig salva som man droppar in i örat. Jag tror att den har funkat för han kliar sig iaf inte längre. Tror detta medel är för svam för katter och hundar, och det står även ¨på förpackningen att det funkar mot skabb, men jag är ytterst tveksam till att den funkar till iller-öronskabb.

Ett tips min veterinär gav var att skippa öronrengöringsmedel när man tvättar öronen, då illern kan vara känslig för detta.  Man skulle istället använda kokat salt vatten. Saltet har lite bakteriedödande effekt. Under behandlingstiden skulle vi rengöra ytterörat varje dag, men endast med en blöt bomullstuss (i värsta fall tops men helst inte då de är hårda och kan ge sprickor i örat där svampen får fäste). Sen skulle örat hinna torka (typ 15 min) innan man hade i Surolan-medlet.

En undring till fick jag av ditt inlägg, är du säker på att din iller inte hade öroninflammation? Om det kom ut en vätska ur örat låter det ju misstänkt så… Isf ska väl iller ha ytterligare någon medicin. Var det inte Sarae som behandlat en iller för öroninflammation, hon kanske vet?

AlbaStiffler
0

Här är utförlig info om Surolan. Kolla om det funkar på svampsorten du nämnde åxå!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930528000030&DocTypeID=4&UserTypeID=1

skrollan
0

Surolon använde vi oss utav när skrollan förmodligen hade svamp/öroninfektion, vi visste inte vad, men fick detta i alla fall som hjäälpte!

Ceciliaolucifer
0

Surolan har jag användt när jag har behandlat mot svamp och öroninfektion. Jag fick droppa 3 droppar i varje öra en gång om dagen tror jag och sen badda/tvätta med saltlösning morgon och kväll. Det blev jätte fint. Mkt tack vare att jag inte använde tops utan hade bomullstussar för man ska inte in och gräva med en tops då huden lätt kan spricka. Surolan är ett skabb medel mot katt.

Fucidin Comp har jag fått sååå många gånger till mina djur i olika avseenden. Allt ifrån hästens mugg (en slags svamp på "benen") till öroninfektion & svamp för hunden som har för trånga örongångar. Dessa droppar kan man använda till mkt!

Saaba
0

Tack för alla svar!

Har beslutat mig för att inte hämta ut Bens? medlet. Ska ringa Torsten Torkel Falk istället Glad