Loki - jag behover rad!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom ingen verkade uppmarksamma min hejda-trad sa kan jag val informera igen om att jag ar hemkommen till England nu igen.
Har fatt traffa Puddings lekkamrat Loki nu ocksa och han haller pa att ge mig hjarnblodning efter bara 8 timmar (varav 6 av dem har spenderats sovandes).
Loki ar jattesot, jattefluffig och har jattevassa tander. Kom hem till Ross i natt och Loki stod pa sangen. Efter att ha sagt hej till Pudding och gullat lite med henne tankte jag att jag skulle saga hej till Loki ocksa. Gar mot sangen, och da kastar han sig mot mig med oppna kaftar och biter strategiskt tag i midjan pa mig. Nyper tag i nackskinnet pa honom och sager NEJ, fraser at honom och stoppar in honom i buren for time-out. Inte den basta starten kanske, men blev sa arg och forvanad att jag handlade instinktivt.
Nar han fick komma ut igen sa tankte jag att vi skulle starta om fran borjan, pa ett vanskapligare plan. Han lat sig hallas i en 3-4 sekunder innan han borjade forsoka bita i mina fingrar. Sa NEJ och fraste lite och han slutade. Sa sprang han runt lite och lekte med Pudding och jag har aldrig hort en iller som later sa mycket! Han fraser HELA TIDEN. Han fraser at Pudding, han fraser at mig och han fraser extremt mycket at Ross. Sa det blev en fras-tavling helt enkelt. Varje gang han nop tag och fraste sa laste jag fast honom pa rygg och fraste at honom. Och han fraste, och jag fraste, och han fraste, och jag fraste och sa holl det pa i en tio minuter ungefar tills jag fick sista ordet. Sa fick han in en fulltraff sen och jag la ner honom pa rygg och fraste igen. Da borjar han gny och vrida sig som en krokodil! Inte poppa, inte skrika som av smarta utan gny. Samtidigt sa fraste han, sa jag tankte att det var nog bast att fortsatta frasa at honom och ignorera gnyendet. Den tavlingen blev oavgjord dock eftersom Ross tyckte sa synd om honom.
Nu hoppas jag att nagon kan ge mig rad pa hur jag ska kunna fixa varan relation har.. Kanner mig otroligt elak som aldrig belonar, men sa fort han far skinn framfor nosen ska det bitas hal pa, och han maste ju fa veta att det inte ar ok, samt att jag ar hogre i rang an honom sa att han inte kanner att han kan kora med honom hur han vill. (Usch, kanner mig som den elaka styvmodern som kommer in och lagger mig i barnens uppfostran, men Ross ar alldeles for blodig och later dem komma undan med alldeles for mycket.)
Idag ar han lite lugnare iaf, och han later sig hallas i nackskinnet utan att gny och frasa, men han ar fortfarande valdigt "attackig" och siktar hela tiden pa magen. Har provat Bob Church-grejjen med att klappa over oron, ogon och mungipor nar jag haller honom i nackskinnet, och efter det kan man "mysa" med honom i en halvminut eller sa innan han borjar gny och bitas igen.
Lagger in en video for att ni ska fa hora ljuden han gor (hors bast i borjan och under de sista 5 sekundrarna). Dessa gor han alltsa inte bara under lek, utan aven nar han testar oss. Och da speciellt nar man haller honom och fraser at honom. Jag antar att han ser det hela som en "rang-lek", men jag behover verkligen lite rad har hur jag ska bli den ranghogste utan att skada varan relation. Jag vill ju fortfarande att han ska kunna komma till mig nar han vill gosa och leka och inte undvika mig.
(jag och Pudding pa bilden btw. Hon verkar ha saknat mig, for det forsta jag fick var en puss och slick pa hakan)
// Amanda
det låter precis som valpgnäll. Jag hade världens gnälligaste iller ett tag. Köpte Triton som var lägst i rang av sina 10 (tror jag det va) syskon och han gnällde ööver ALLT i början. Jag kunde hålla honom som vanligt och varje gång jag bara petade honom i nacken så gnällde han.. För gnällandets skull liksom..
Du får inte ge dig med honom!
Kan du inte ge godis när du håller honom i knät? Då kan du ge honom beröm för att han inte bits så han får lite positiv respons från dig också. Sen ska du absolut fortsätta att väsa och visa att det är du som bestämmer och ingen annan. Eran relation kommer förmodligen inte bli bra förrän ni båda är säkra på vem som är högst i rang. Jag tror inte att man kan förlora en bra relation genom att vara sträng för att sätta sina regler och gränser. ni kommer inte kunna gosa och mysa om ni inte litar på varandra och vet vart ni har varandra i er relation så det måste börja med att du är "hård" mot honom och tillrättavisar.
Har du börjat en strid måste du slutföra den för att misnka förvirring hos honom. Sluta inte för att du (eller Ross) blir blödig. Det resulterar bara i fler strider då han inte får lära sig sin plats och tror att han komma vinnande ur striden som sist. Jag hade 2 "strider" med Triton när han var liten men efter det har vi aldrig tvivlat på vem som är överst i vår relation. Han biter aldrig mig så det börjar blöda (tillåter lek med tänderna) däremot kan han klampa rakt fram till andra människor och bitas, hårt, oprovocerat.
lycka till!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, Loki hade ocksa jattemanga syskon, sa han kanske var lagst i rang dar. Later ju ratt logiskt :)
Har gett honom lite ferretone nu iaf. Han vill inte ha nar han sitter i knat, men far han sta pa marken sa kommer han garna fram och smakar lite utan att bitas - framsteg iaf!
Har haft ngr fler smaduster nu, men han borjar lara sig tror jag. Inget gnall pa nagra timmar och bara tva frasningar!
Tack sa mycket! Det kanns sa mycket lattare att ta tag i problemet nu nar jag vet vad problemet ar :P
// Amanda

Suck, skulle inte ha skrivit att det gick sa bra -.- Naturligtvis forvandlades han till illern fran helvetet sa snart jag skrivit klart inlagget… Men jag kampar pa!
// Amanda
kämpa på :) vi håller tummar och tassar för att de ska bli bättre för er :D

Jag vet inte om ngn ar intresserad, men tankte att jag skulle uppdatera lite om Loki iaf.
Vi var nyss ute pa promenad, jag, Loki och Pudding. Efter lite stretande (och en Pudding som lyckades ala sig ut kopplet) sa gick de snart fot och vi tog oss in till stan i expressfart. Vid stora vagen blev det lite laskigt, sa da borjade Loki klattra pa mina ben och ville komma upp i famnen. Sa jag plockade upp Pudding ocksa och vi borjade ga. Val framme i stan satte jag mig pa en trapp och vantade pa att Ross skulle sluta jobba.
Da lagger sig Loki i mitt armveck! :D Jisses vad glad jag blev, antligen vapenvila! Han verkade till och med njuta av att bli klappad och gosad med. Plockade upp Pudding i famnen ocksa och sa lag de bada tva dar och gosade i en kvart ungefar tills det var dags att ga hem igen. Da blev det fart pa dem :P
Nu ar vi hemma igen och Loki har inte bitits mer och man far klappa honom pa huvudet. Han sitter inte still lange, men han har inget emot att bli upplockad!
Ett steg narmare seger! :D
// Amanda
åh skönt att höra :D
jobbigt, jobbigt. Ibland är dom snälla som socker och så plötsligt förvandlas dom till små djävular pga nån liten motgång för deras ego.. :)
Jag har bara erfarenhet av Triton som som sagt inte biter mig utan bara mina kära vänner och min pojkvän. Jag har lärt mig att acceptera hans små egenheter och samma sak gäller min pojkvän- han har accepterat. Triton har svårt att inte bita för hårt när andra än jag busar med honom och det var faktiskt min pojkvän (som jag bara träffat sedan februari) som kom med förslaget att det kanske hade med hans rädsla för att vara lågt i rang att göra.. Han försäkrar sig om att inte hamna under i rang på nya människor genom att bita dom. Han är oftast snäll vid min pojkvän men ibland så biter han- o oftast så det går hål.
Triton har även satt sig över min far från början. Honom biter han i fötter, händer, armar, ben- allt han kommer åt och hårt! Triton bits inte i fötter mer än på min far.
Triton är även osäker på de flesta djud och rörelser utöver det normala/vardagliga hemma. Jag kan få honom att springa och gömma sig bara genom att gå mot honom när han inte räknar med det.
Jag tror att Triton mår bäst av att bara umgås med mig för jag tror han känner sig trygg i att inte behöva försvara sin rang med mig. Vi kan ligga och gosa (jag masserar hans rygg, nacke, ben ganska så hårdhänt- vilket han blir helt avslappnad av och bara njuter) och han somnar tom ibland i min famn (inte vanligt för Triton) vilket han mer eller mindre aldrig gjort med någon annan utan i undantagsfall.
Du måste en gång för alla få honom att förstå att du inte accepterar hans beteende som ranghög. Men du kan ju försöka att undvika situationer som du vet kan göra Loki upprörd för att försöka öka de gånger han får beröm istället för skäll. Gör inget på hans villkor. Släpp aldrig ner honom när HAN vill utan när han gett upp kampen för att komma ner. Ge aldrig godis när han tigger utan det ska han få efter han gjort sig förtjänt av det. loki ska inte kunna räva nåt av dig som det ser ut nu. Försök att trötta ut honom genom tex långa promenader så att han blir lite avtrubbad och trött- då kan du konfronera honom och erbjuda honom kel och lite godis…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 skrev så länge att jag inte hann läsa det du skrivet.
Vad skönt!!! passa på när hanär trött och inte har nån annan trygghet än dig :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack sa mycket JossanH och Fhnua! Idag har vi varit pa promenad igen, och Loki kom fram till att matte ar nog en ganska trevlig prick anda. Fick maaaaassa pussar och nar han inte orkade ga langre sa satt han forst pa axeln, sen krop han in i trojan och myste ner sig riktigt :)
Mindre trevligt var dock att han spydde ner min t-shirt med resterna av en humla han satte i sig i morse, alldeles efter att kortet ar taget >(
// Amanda
han är en riktig söting!!! hahaha, äta humla…. :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

hmm, jag har skrivit två gånger i tråden. Och mina svar kommer inte med tydligen.
Testar igen. Och säger att det verkar som om du gör alldeles rätt. Och snälla fortsätt att berätta hur det går.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack Asa :)
Det gar bara battre och battre med honom! Han protesterar inte alls nar man tar upp honom langre, och idag hoppade han till och med upp i sangen och la sig for att sova med mig! :D (ursakta cencureringen, men minen jag gjorde pa kortet ar inte den fagraste haha)
// Amanda

Sicken sötis!!
Jag tror att allt kommer att bli bra bara ni får spendera tid tillsammans. :) Det blir en svår och känslomässig start om man inte riktigt klaffar och inte riktigt förstår varandra. Ibland så handlar det om personkemi.
Vad jag förstår så är lillkillen din andra iller? Har man ett starkt band till sin första iller och införskaffar en till så har ofta tillskottet svårt att ta sig fäste på samma sätt som den första. Små saker som man bara skrattade åt med första illern känns inte lika rolig med iller nr2 trots "att småsakerna" var densamma. Tyvärr jämnför man dem och glömmer bort att iller nr2 också behöver tid, tålamod och kärlek. Det är inte så lätt att flytta till ett nytt hem alla gånger.
Försök att åka iväg och göra roliga saker bara ni två. Ut och gå tillsammans utan pudding och försök att börja om och se det hela ur ett nytt perspektiv. Loki är trots allt en valp och jag är säker på att han är helt normal men bara lite ovan i sin nya miljö :)
Trötta ut honom och passa på och kela med honom när han är trött. Undvik situationer du vet att han utnyttjar till att bitas. Iallfall nu till en början då ni behöver bli vänner.
Försök att se Loki som en underbar varelse som du kan forma till att bli din bästa kompis!

Gissa vem som ville vara med och spela dataspel men som rakade somna istallet? :D
// Amanda

åh :D sötisar!

Hihi, idag har vi haft en riktig mysdag, bara vi tva med lek, massage och lasning (eller somn for hans del da) :)
// Amanda

vilken mysig! :D
va har du gjort me han? ;)
Berätta gärna vad det var som vände historien och varför det gick bra? vad förändrade du? Alltid intressant för andra att veta :)
så himla gosiga bilder!!!!!!!!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hmmm.. jag misstänker droger här :)
Väldigt roligt att ni lyckades komma överens så snabbt, visar ju att är man bara envis, konsekvent och ägnar mycket tid så går det att vända evil-iller till angel-iller. Han är ju hur go som helst.
Patrik

Jag har inte gjort ngt speciellt haha. Jag fraste som en galning och till slut sa gav han upp bara. Nar han var snall sa tog jag honom pa promenad, och da var han lite radd for bilarna, sa da klattrade han upp for mitt ben (han ar som nagon sorts ninja-katt nar det kommer till klattring!) och ville sitta innanfor trojan och bara kika ut nar det inte var sa laskigt :P Jag tror att det var da han insag att matte kanske kan vara bra ibland anda. Sa nu leker vi nar Pudding ar for trott och nar det gar for vilt till sa tar jag upp honom, masserar bakom oronen och da myser han till sig rejalt. Och till skillnad fran Pudding sa sticker han inte sa fort han vaknar till, utan hittar bara ett skonare stalle att ligga pa. Jag ar sa stolt over den lilla ligisten!
Hoppas verkligen att uppfostra Nisse blir nagorlunda ok ocksa :P
// Amanda

Och nu har min traning med Ross borjat ge resultat ocksa. Har oversatt den har traden at honom sa att han kan ta sig an era tips, och det har gatt bra faktiskt. Det har varit lite kampigare dem emellan eftersom Loki har bott har i tre veckor redan, och det ar inte forrens nu som Ross har insett att han maste satta sig over honom.
// Amanda
Underbart att läsa, precis så här det ska gå ju!