Glömd vaccination.
Har gått hela sommaren med vetskapen att Phoenix ska vaccineras nu i aug. Men vad händer? Jo, jag sätter mig upp som en fällkniv i sängen när jag är påväg att somna och tänker "VACCIN!"
Springer upp och rotar fram pärmen med alla papper som rör illrarna, och se på fasen, sista dosen fick han 2007-08-09…
Nu blir det ju för sent. Hittade inga fakta om hur jag ska göra, är det bara att gå och vaccinera han fort som attan, eller måste han "vaccineras in" med sprutor i olika intervaller?
Paulina
Det är ingen fara om det går någon månad extra. Vaccinera du när du kan.
Sara
#1 *pust* skönt att veta, då får han den innan september. Här hann jag nästan få panik och tro att han skulle skrumpna ihop och dö i morgon ;)
Paulina
Nipprig? Jag?! .. Aldrig… 
Paulina
ofta håller vaccinationerna längre än vad som rekomenderas att vänta… Tror att forskare hade sett skydd på illrar som var vaccinerade med fervac d 4 år efter senaste vaccinationen. Man ska väl ta det säkra för det osäkra men ingen panik :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
Oj, kanske ska kolla våra såna pappaer, tror det är dax nu till hösten. Min vett är ganska okunnig, så om han ger dem en dos ifrån samma flaska som förra året, är det farligt? Grejen är att han tror att han kan så mycket mera än mig fast jag frågar er här inne och försöker förklara detta. suck.
#6: Det ska stå ett bäst före datum. Så där bör det stå när det går ut.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
När jag har vaccinerat har varje enskild dos funnits i en egen flaska. Det har alltså inte funnits nått vaccin kvar att ta en andra dos av.
Kanske finns det olika storlekar veterinärerna kan köpa in vaccinet i. Engångsdoser eller flera doser i en flaska?
Sara

Valpsjuka är väl en smitta som de får när de träffar andra med smittan, eller hur? Alltså är det väl ingen större fara om man skulle missa ett tag såvidare man inte umgås med andra illrar! Eller har jag fel?
Jag tog min för tidigt på Agnez i år, var bombsäker på att hon skulle vaccineras i mars runt den 20:e eller så. Så utan att titta på vaccinationskortet så ringde jag och beställde tid då jag ville vaccinera henne innan valparna skulle komma. Väl hos Din Veterinär (där jag oftast går med mina illrar) så blev hon vaccinerad den 26/3. Men när jag tog upp kortet för att veterinären skulle skriva på, så såg jag att hon inte skulle ha vaccinerats förren nu den 23/8. Så jag frågade om det var farligt att vaccinera henna ca 5 månder innan det egentligen var dax, men det skuller det inte vara. Kunde istället vänta ett par månader extra nästa år med att vaccninera henne.
Nu när vi ändå talar om vaccinering, har min Mr Miller som är efter en osprutat mamma. Ska han ha en eller två vaccineringar?? Är osäker på detta, och då han ska med på Änglaillern i november så vill jag ha honom full vaccinerad innan dess. Han får sin första vaccination nu den 19/8 tillsammans med Nanooq som får sin normala vaccintion. Han fick sin första vaccination med Fervac D för 2 år sedan, så han ska börja få det nya Febrivac Dist, han kommer också att få sin spruta ca 1 månad efter det att han egentligen skulle ha det. Men då jag ändå ska vaccinera Mille så tänkte jag slå 2 flugor i en smäll så att säga.

#10: Med nya vaccinet ska du enbart vaccinera en gång. Såvida illern är över 10 veckor. Vilket Mr Miller är. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
OK Åsa, då räcker det med att jag vaccinerar honom 1 gång fast att han är efter en osprutad mamma. Miller har precis blivit 11 veckor (blir han idag) så han är över de 10 veckorna.

Ja exakt. Oavsett om mamman är vaccinerad eller inte så räcker det med en spruta av det nya.
Audiatur et altera pars
Jätte bra, då behöver jag inte oroa mig för att han inte hinner få sin vaccination innan Änglaillern, apropå den så har jag nu anmält även Tiffanie så nu har jag 4 illrar som ska med upp.
Som jag förstod det så var den en flaska 200 ml (?) som han köpte in som han berättade att det var för minkfarmar därav den var så stor?! Såg nu att vi gjorde det den 24/9 så det är dax nu snart igen. Vill inte gå tillbaka till honom och ingen annan vet verkar vilja köpa hem det.

#15: Det ska vara små ampuller inte stora flaskor. Är du säker på att det är rätt vaccin?
Audiatur et altera pars
Febrivac står det bredvis stämpeln med datum och allt, det är väl rätt?
Kan dem vaccineras nu ca en månad innan den 24/9 om jag får en tid?
Putt, skulle oxå vilja ha svaret på frågan i #9 =)
Paulina
#17 ja, febrivac är det vi har nu. :) så det är rätt. det är helt lugnt att vaccinera en månad tidigare än sist.
#9 hmmm, jag är osäker där… De kan ju få den via vaccinerade illrar och hundar som kan bäsa smittan i kroppen. Tydligen ska det vara extra stor risk om illern blivit felvaccinerad med tex kattvaccin istället för illervaccin.
om man kan ta med det hem som öronskabb är jag osäker på
Sajtvärd på Iller.ifokus
usch blir så osäker på min vetrinär =/ tack för svaret jossan! :)