Funderar på att skaffa iller
Jag funderar på Att skaffa iller så småning om. Är allergisk mot katter, hund men tål gnagare, kaniner och hästar. (Det är lite därför jag funderar på iller, eftersom jag inte kan ha katt eller hund).
Har några frågor:
Är illrar gosiga? Dvs, vill ligga i famnen, vill bli kliade?
Är dem smarta nog att man kan lära dem saker och ting? Tex. sitta?
Jag har runt 20 kaniner hemma, fast inte inomhus utan ute i en lada. Äter illrar kaniner? Funkar det att man luktar kanin på kläder och så när man har iller?
Kan illrar vara ute en stund på vintern? T.e x ut och gå? Visst kan man gå med en iller i sele?
Är det svårt at lära en iller att bli rumsren?
Detta kanske är dumma frågor, men jag kan verkligen inget om illrar! Fler frågor dyker nog upp..
Sök på Iller på Google, Där lär du dig massor . :)
För det första vill jag varan för att illrar kan vara precis lika allergiframkallande som andra pälsdjur. Själv tål jag inte katt, hund, häst m.m. iller funkade bra i ca 2,5 år, sedan utvecklade jag allergi för dem oxå. Inte för att det har fått mig att göra mig av med mina djur, men bara en liten varning.
En iller blir ofta vad du gör den till. sedan beror mycket på personligheten. Jag har illrar som älskar att ligga i famnen och gosa, och andra som aldrog skulle komma på tanken.
Illrar är otroligt inteligenta djur, just därför är det svårt att lära dem saker. De är helt enkelt ofta för smarta för att foga sig i något ägaren vill. Men finner man bara rätt sätt att motivera dem, så visst kan de lära sig konster, förutsatt att illern vill ;) det är i alla fall inte inteligensen som brister.
Illrar är ROVDJUR, så ja, de äter kaniner. Sedan beror det på individer. 6 av mina skulle lätt sluka en kanin, medans 3 andra antagligen skulle dö av skräck om de såg en kanin. Men instinkterna finns där, och framförallt finns intstinkterna hos kaninen, som kan bli enormt stressad bara av att känna illerlukt.
De flesta illrar gillar att vara ute i sele, och många älskar att gräva runt i snön-
Att få en iller helt rumsren är nog vad de flesta illerägare har problem med. Av mina 9 så är ingen klockren på lådan, och från och till har vi trotsperioder här hemma där verkligen ingen går på låda. Men visst, med ycket tålamod kan man få en iller nästintill helt rumsren (om man har tur :)
Ett hett tips är att du åker och hälsar på olika illerägare. Man kan läsa sig till mycket, men man förstår aldrig vad det innebär att ha iller innan man har träffat ett par stycken. Så skaffa inte iller innan du verkligen läst på, och träffat många olika illrar
# 2 Hur funkar det då när du är allergisk ?? :O
#3 det blir bättre och bättre, men allergimediciner är en gudagåva ;) Har även påbörjat hyposensibilisering, visserligen inte mot iller, men jag upplever att min allergi blivit bättre, särskilt eftersom jag nu klarat av brunstig hane, valpkullm och betydligt fler illrar än vad ajg hade när jag var som mest allergisk ;)

Kul att du är intresserad av iller. Men en fråga jag brukar ställa till alla allergiska som funderar på att testa med iller är:
Vad gör du om du väl skaffat världens sötaste iller och kanske haft den ett halvår, vad gör du om du väl blir allergisk mot denna åxå? Kan vara bra att tänka igenom detta allvarligt innnan man skaffar iller då det tyvärr är alltför vanligt att illrar omplaceras efter ägaren upptäckt att de tex blivit allergiska…
I övrigt säger jag som sarae, bästa sättet att lära sig är att hälsa på en eller flera andra illerägare. Berätta vart du bor så anmäler sig säkert flera frivilligt! :-)

Jag anser nog att illrar är lika gosig som hundar. Du kan tänka dig en iller som ett mellanting mellan hund/katt/bebis. Detta kräver tålamod av dess ägare.
Men visst finns det undantag när det gäller gosigheten med. De är personligheter.
Att få dem 100% på lådan är något vissa anammar medans andra skiter helt i det. Här märks det att det är otroligt petigt på att det ska vara rent i lådan. Men även fast jag har illrar som inte är rumsrena så fortsätter de andra att vara det.
När det gäller kaninerna så är det en vane sak för illern. Men kaninerna kan också reagera på lukten av iller. Min pappa hade massor med kaniner och det var ett par av dem som höll på att få hjärtstillestånd bara av att jag hade iller lukt på kläderna när jag gick in i kaninhuseet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack för alla svar:)
Ang, allergi så hade jag tänkt att umgås lite med illrar innan jag skaffar en. Men det är klart att det är en risk att man utvecklar en allergi så småning om..
Jag bor i Rättvik i dalarna, någon som vet uppfödare eller illerägare i närheten?

I dalarna har vi en del illerägare så det borde dyka upp någon som kan låta dig komma och hälsa på.
Uppfödare vet jag ingen i dalarna tyvärr. Närmaste uppfödare är nog jag :-) Men du är välkommen hit och träffa ett helt gäng med illrar om du har vägarna förbi. Jag bor i Älvkarleö ca 3 mil söder om Gävle.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Woho! Dalfolk som vill skaffa iller! :D Jag bor i Avesta under julen och sommaren. Har dock inte haft med mig ngn iller hem an, men klaffar allt med vaccinering och flygbolag sa kommer det bli illerbesok nasta sommar, sa da ar du valdigt valkommen att halsa pa, eller om jag kan ta mig uppat i Dalarna.
Ang dina fragor sa kan jag ju bara beratta om de illrar jag har :)
Pudding hatar att gosa. Hon kan raka somna i famnen ibland nar hon ar jattejattetrott, men sa fort hon vaknar till sa ska hon fortfort bort fran famnen och lagga sig i hammocken. Daremot har hon ingenting emot att bli uppplockad, pussa lite pa mig, och sen bli nerslappt och fortsatta leka.
Loki ar ganska ny i familjen, sa jag har fortfarande inte stenkoll pa honom. Men nar vi forst skulle lara kanna varandra sa var han illern fran helvetet. Han bet och bet och bet och skrek sa fort jag petade pa honom. Nu efter ett tags intensivt arbete (verkligen all min vakna tid har gatt at att umgas med honom nar han inte sover) sa ar vi battre vanner. Han sitter garna innanfor min troja eller pa axeln nar vi gar pa promenad, och han ligger garna och sover i famnen. Dock tycker han inte om att avbryta sin lek for att gosa, da far matte ett hugg i handen och sen springer han ivag lyckligt poppandes.
Pudding ar otroligt smart, och Loki ar otroligt beraknande. Han vet verkligen vilka knappar man ska trycka pa for att han ska fa som han vill. Men jag har lyckats lara Pudding nagra saker, som piruett, rulla runt, sitt och att komma nar jag ropar.
Som andra sagt sa har illrarna sina instinkter kvar. Kanin = mat, och kaninerna blir aven otroligt stressade av illerlukt. Vissa illrar blir galna av "matlukt" och skiter i vad det ar som luktar mat (manniska eller djur) och hugger garna. Andra bryr sig inte namnvart.
De flesta illrarna alskar att vara ute pa promenad :) Aven om en del har lite svart att vanja sig med selen sa gar det oftast bra efter nagra forsok, andra alskar den fran forsta stund.
Rumsrenheten ar val sadar… Pudding och Loki anvander ju ladan, men under sangen och byran ar ju ocksa populara stallen >(
// Amanda