illrar och bär???
nu när björnbären börjar mogna så är Leo som tokig han ska rätt in i dom taggiga snåren och äta björnbär.
Hur bra är det för honom jag vet att det förmodligen inte är nån fara att äta några men undrar iallafall

De ar ju inte skapta att ata andra grodor an de som ar halvsmalta i magarna pa deras bytesdjur. Folk ger ju gurka ibland, vet dock inte hur det ar med bjornbar. Alla stenfrukter innehaller ju blasyra, och jag vet inte hur bra det ar, men det kanske ar sa sma mangder att det inte gor ngt.
// Amanda

Jag har körsbärstokiga illrar jag.
golf.ifokus.se
Bär ingår i den vilda illerns naturliga diet, men det är självfallet begränsat till bärsäsongen och inte mer än mycket små mängder och snarare tillfällighetsvis.
Det är inte farligt för illrar att äta bär, och illrar är betydligt bättre anpassade att under kortare perioder ta hand om de enkla sockerarter som finns i bär, än de komplexa sockerarterna/kolhydrater/stärkelse (som man finner i relativt stor mängd i torrfoder).
Då var det som jag trodde att det är ingen jättefara jag ville bara få det verifierat och kanske en anledning till att hålla honom ifrån dom taggiga buskarna.
men då blir han lycklig att han få äta sina bär istället. jag får väl plocka taggar när jag kommer in
illrar är skapta att inte äta något annat än kött och den minimala mängd fibrer som kan finnas i deras bytesdjurs magar. I vissa perioder äter vildillrar ägg men det är inte ofta under året som det finns tillgängligt.
Vad jag fått lära mig från alla som utfodrar med barf är att den vilda illern inte äter annat än kött och får knappt i sig några fibrer från växtrer från sina bytesdjurs magar för det är i så pass liten mängd.
#3 vart har du lärt dig att vilda illrar äter bär?? De är rena canivorer och ska egentligen inte äta annat än kött.
Att äta bär är inte nyttigt för en iller då de innehåller socker och även fruktsocker är dåligt för en iller och kan bidra till insulinom. Man kan ge sin iller godsaker- men i mycket små mängder!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Stiffler älskar smultron och mumsar gärna i sig 2-3 stycken när vi går på promenad åp sommaren. Som vanligt gäller att det mesta går att äta i små mängder och om det inte är för ofta. Har man däremot redan en insulinomsjuk iller bör man nog passa sig lite med att mata dem med frukt och bär.
#6 Förresten, hur är det med Leo? :)

#7>Leo knatar på och käkar prednisolon nu, 1/5-dels tablett per dag och den verkar ge effekt. Efter sista blodprovet bestämde vi oss för att acceptera diagnosen och låta bli att bråka med honom mer hos andra veterinärer. Så nu är det åter igen en stor väntan på att tumörerna ska göra sitt… :( Men än så länge mår han bra och leker och verkar välmående… Måste ju säga att man kontrollerar honom lite nogrannare nuförtiden, känner på magen för att se om njur-tumören växt något och om man kan känna den. Men än känns den inte, tur nog. Svårt att veta nu, för förloppet kan vara supersnabbt, likväl som utdraget. *rys*
#8 Kämpa på :) ta varje dag som den kommer. Jag är övertygad om att ni får en bra tid med honom tills det är dags. Illrar har en stor överlevnads förmåga tycker jag :) Lus knallar på här hemma och är supersnygg nu när han har fått päls på hela kroppen! :)