Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1361 ggr
Madde
0

Öronskabb

Lite frågor som vi illerägare kan behöva veta.

Tänkte att det är inte fel att vi har en tråd om just öronskabben så att vi medlemmar lätt kan avända sökfunktionen för och hitta den.

1. Hur länge bör en iller vara inne/möta andra djur när den har blivit behandlad??
  2. Hur ofta ska den behandlas och med vad?
  3. Ska man topsa ur öronen varje dag eller låta bli det??
  4. Vilken medicin bör man behandla med och vilken är bäst för illern?
  5. Bör man tvätta alla deras filtar när de har skabb?
  6. Hur lång tid tar det innan skabben dör?

Kommer ni på fler frågor så sätter jag oxå in de här i startkommentaren.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0

7. Kan de fortfarande smitta andra illrar eller själva bli smittade igen, när de bara fått första behandlingen? Alltså, när de fått första dosen, kan man låta dem träffa andra illrar som har skabb?

klarsferrets
0

1)en iller bör vara inne under dom 2 v som du behandlar tycker jag

2) endast om du kan på visa att den har skabb

3) det är bra om man rensar varje dag under behandlingen

4)stronhold den är receptbelagd , du droppar i nacken mellan skulderbladen och sedan väntar du i 2 veckor o ger sissta. därefter är det viktigt att du i 2 veckor till efter behandlingen kollar öronen så att dom värkligen är borta annars råd fråga en vet om du kan ge en gång till .Men prata alltid med en vet om detta om du ska ge en om gång till ta alldrig eget beslut om det .

5) OM du ska få ett fullgått resultat så ska allt tvättas noga dagligen och glöm ej mattorna ni har på golvet dukar ni har på bord allt som din lilla vän kan komma åt ska tvättas för att man ska få så bra resultat som möjligth

6)allt från 1 till 10 dagar (där kan jag ha fel så rätta mig gärna )

DG
0

Tack för jättebra information! Har inte hunnit hämta medicinen så jag visste inte vad behandlingstiden var ännu.

elinn
0

1. Det sägs väl att skabben har en livscykel på 21 dagar. Jag är inte säker men jag tror det är så, så minst tre veckor borde väl vara en rimlig tid?! Och så kollar man öronen igen efter 3 veckor för att se att skabben verkligen försvunnit innan man låter sin iller träffa andra.

2. Jag har länge gått till veterinären för att ge mina sprutor mot öronskabb. Då har dom fått två sprutor med tre veckors mellanrum och dessutom får man ju bekräftat från veterinären att skabben är borta vid andra sprutan. Jag har tyckt att sprutorna funkar bra och det är skönt att själv slippa pilla för mycket i illerns öron. Senast jag behandlade skabb så provade jag Stronghold och tyckte det var super så skulle jag nu rekomendera någon behandling skulle det bli Stronghold. Stronghold droppas i nacken på illern med två veckors mellanrum och man behöver alltså inte in och pilla i öronen (mer än när man gör rent dom förstås)

3. Jag har gjort så att jag gör rent öronen innan jag börjar behandlingen och sen har jag låtit det vara tills jag ser att det börjar bli mycket igen. Det är mest för att jag själv har förstört mina öron genom att peta i dom för mycket som jag inte vill riskera att mina illrar ska få samma problem då det är väldigt obehagligt.

4. Stronghold rekomenderar jag (se fråga två) Men alla illrar svarar nog olika på olika behandlingar så att säga att en medicin passar bäst till alla går nog inte. Vissa har ju svårare att bli av med skabben än andra.

5. Jag har alltid tvättat alla filtar som mina illrar sover i när jag upptäckt öronskabb men inte förrän jag börjat behandlingen.

6. Se fråga ett.

Madde
0

Kanonbra för informationen AC. =)

Min vetrinär sa att man bara skulle behandla en gång och inte något om att vi skulle tvätta deras filtar och sånt. Men vi har ju tänkt till lite själva. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

cannaydia
0

3. Man bör egentligen inte rensa illerns öron varje dag eftersom det stimulerar illerns vaxproduktion och den kan få smuttsiga öron pga det istället….men en gång i veckan kan man peta ur dem med tops för att se om skabben dött elelr finns kvar…

5. Tvätta filtar rekomenderar jag att man gör samt dammsuger och skurar golven 2-3gånger i veckan för att snabbare bli av med de så skabbdjuren som bara ligger och vaktar på ett nytt värddjur..

4. som elin_n skrev är det olika hur illrarnas skabb reagerar, när vi hade skabb hemma behandlade jag med stronghold första gången men det hjälpte inte på en av mina illrar, hans skabb dog inte trotts att det var en behandling med 14dagars mellan rum innan den andra behandlingen. Men frontline vaerkar ha bättre inverkan på honom…

Tycker det ska tilläggas här att skabb behöver inte se ut på ett vist sett te x brun/svart och såråge liknande. Jag har stött på skabb i form av gula, torra frasiga kakor i öronen (ser ut som skabb bon). Har även stött på extremt kladdig orange/brun färgade vaxgegga i öronen hos de små med fullt av skabb…så det där att skabb ska se ut på ett vist sett, nja ni bör nog kolla upp det allihopa ändå för det är så lätt hänt att få hem skabb när man tar ut sin iller i naturen. Skabb-koll är nogot man bör göra regelbundet om man är ute med sin iller…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
leeanlej
0

min lilla nisse kliar sig mkt i öronen..köpte honom för en vecka sedan. nåt knep för att man ska kunna kolla honom i öronen..vetegroddsolja eller nackskinnsgrepp?

klarsferrets
0

#9 vi håller alltid i nackskinnet så att dom hänger liksom när vi rengör öronen.

vi har fösökt med vetegroddsolja men då är dom som en boll så för oss fungerar det bättre med att hålla ett stadigt grepp i nackskinnet.

[Falo]
0

Skabbdjuren dör nästan direkt då man använder exempelvis stronghold därimot så tar det upp till 3 veckor för äggen att kläckas och de förstörs inte av behandlingen. Därför är det 4 veckor som är satt som den tid de ska anses bära på smittan efter startad behandling,

cannaydia
0

#9 Det är lättast att kolla i illerns öron om man är två, iaf till en början innan man som van illerägare kommer underfund hur man håller en iller som försöker smita samtidigt som man gör rent öronen på dem :-)
Är man två håller en ett fast tag i nacken och håll illern gärna i knät (tycker det är lättast om man t ex sitter i en soffa), en håller den andre rensar öronen, men tänk på att inte "gräva" för mkt eller gå för långt in i örat, de är ju likt alla andra djur känsliga i öronen med trumhinnan…
Vetegroddolja och locka med annat godis avråder jag er, då brukar de bli ännu mer irriterade när man hålle rpå med dem o de ej får äta ifred…

domiino
0

#12 haha det kan jag hålla med om, kommer ihåg första gången vi skulle klippa Angels klor., Gjorde som vi blivit tillsagda och hälle ut lite vetegrodsolja på magen för att det skulle "underlätta"..hmm…det hela slutade med att oljan var överallt och båda jag o mamma nästan gömde oss för lille Angel som gick igenom hela lägenheten med målet att hitta mer vetegrodsolja..lol..hela hans päls var nejsölad och klosaxen fungerade som slickepott istället för sax då hela den blev nersölad med olja..jaja Angel var ju själalycklig i alla fall =) och det är väl det som är meningen, att vi ska göra våra illrar lyckligaFlört