Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 426 ggr
Cecilia
0

Freja,mitt problem barn? 2

jaha nu har man varit hos veterinären o även fått svar på proverna. Han gjorde ultraljud på henne o hittade en cysta. så han tror att det antingen är en tumör på en äggstocksrest eller en tumör på binjure (höger). han tycker att vi ska operera så att man kan veta med säkerhet. är det en äggstockstumör tror han att han kan få bort den ganska lätt men det kan ju även vara så att dom bara öppnar henne o sen stänga direket för att det inte går att få bort.

Hon är ju pigg o så så det känns ju konstigt att börja karva i henne o så är ju det svåra(moraliskt) är det verkligen värt pengarna att öppna henne om det kanske inte går att få bort. jag vet att många kommer att reagera när jag skriver så men han trodde att det skulle gå på mellan 5000 o 7000. tänk om det är en tumör på höger binjure, då är det svårt att få bort om det ens går att få bort. o stackars lilla iller som ska skäras i o sövas. usch. det är svårt att veta.

veterinären sa att operation är enda sättet att veta med säkerhet vad det är. så det kanske får bli det iallafall o så finns det ju en liten chans att hon blir frisk.

emoflickan
0

Hej! Jag satt i det där dilemmat förra året när albin hade en tumör på vänster binjure, men vi valde att operera, tyvärr har han ju fler tumörer nu och vi kunde göra en operation till men det sa vi nej till så nu får han bara må bra så länge han kan. angående tumör på höger sida, min veterinär Marie har gjort sådana operationer och hon säger att det enda som är mer problematiskt med det är att det är lite pilligare att ta bort den eftersom ett blodkärl ligger brevid men det är inga som helst problem med att ta bort den, inte om det är en skickig veterinär. 5-7000 är lite pengar i mina ögon, albins operation gick på 13, och då hade vi redan maxat mkt av försäkringen så det mesta fick vi stå för själva, men det var värt det för att få den här tiden.

Vad jag mest ville säga var en en operation tycker jag man ska satsa på! Om det sedan blir fler grejjer så är det dags att börja tänka på vad som är bäst för djuret. Jag tycker ändå att det låter som din tjej har en god chans! tycker oxo illrar har en fantastisk förmåga att återhämta sig efter en operation, albin var döuttråkad att sitta för sig själv redan efter 3 dagar :)

[Falo]
0

hoppas det kommer att gå bra, finns det en chans så tycker jag det är värt att ta den om hon nu är pigg och välmående för övrigt. Tråkigt att det ska kosta så mycket men det är en del av att ha djur. Tycker veterinären att det bör opereras så får man nog lita på dem.

Alltid jobbig att få ett sådant besked men bättre att få det i tid då man har en chans att ge henne ett fortsatt bra liv.

Madde
0

Det är ju ditt beslut om det blir operation eller inte.

Synd att de inte kan göra en biopsi som man kan på människor. Eller går det?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Cecilia
0

hur mycket är max på försäkringen? varför gick Albins operation på så mycket eller är det hela veterinär kostnaden du menar. för vi har redan betalt 1200 för prover o ultraljudet o då har försäkringen betalt en del.

tror nog att veterinären hade sagt om det gick att göra biopsi.

Det är svårt att bestämma själv men det lutar nog åt att göra operationen för har man väl tagit hand om ett djur så får man ju ta hand om den också. är väl orolig för onödigt lidande.

sarae
0

tror vetereinär vård försäkringen täcker 10 000kr per år. Sedan skiljer det väldigt mycket i pris beroende på veterinär…

emoflickan
0

#4,  max på försäkringen är 10 000. då hade vi innan kanske tagit ett par tusen på förskringen till undersökningar, blodprover, ultraljud o så. själva operationen med narkos o allt gick på 12.700 kr jag tror att vi la ut kanske 6 tusen ur egen fick på det, sen mer pengar efteråt till undersökning o efterkoll. Dom flesta jag har hört som opererat sina illrar har haft höga räkningar, det var därför jag tyckte ditt pris var lågt :) var bor du? det är säkert olika från veterinär till veterinär vad det kostar. Våran veterinär är suverän, det bor så himla mkt folk med illrar runt omkring så dom har en suverän kompetens när det gäller just illrar.

Cecilia
0

#6 Jag åker ganska långt den här gången till veterinären. ca 15 mil. till Helsingborg. Jag brukar vara i Slöinge men en ny veterinär där trodde inte dom skulle klara av att operera henne.

Konstigt att max bara är 10000. men betalar försäkringen 10000 eller hur ska jag säj, o vi betalar resten + 20% av 10000.

är det 10000 per iller. eller får inte nån av dom andra bli sjuka nu…

DG
0

Det är 10 000 per iller, dom har ju varsin försäkring.

Cecilia
0

Har fått tid till operation den 12 september. så då vet man vad det är efter det.

Madde
0

Vi får hålla tummarna att det inte är något allvarligt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

emoflickan
0

#9, vi håller tummarna här med!! du ska se att det går jättebra och att din tjej återhämtar sig snabbt efter det!