Iller iFokus

Iller

Etikettersajtenifokus
Läst 2647 ggr
Aelsklinn
0

Missvisande bild?

Jag reagerade direkt när jag såg den nya illerbilden högst upp på hemsidan. Är inte det en vild iller? Det ser i alla fall ut så med natyren och allt i bakgrunden.

Här handlar det ju om tamillrar som är något HELT annat än deras vilda kusiner. Jag tycker det blir fel och missvisande att det inte är tydligt att det handlar om TAMiller här på sidan. Jag tror det kan späda på de fördomar som folk har om iller. Jag får redan frågan minst en gång i veckan när i är ute och går: "Vart har ni fångat dem?".

Jag tycker vi ska jobba mer för att öka folks förståelse för tamillern som husdjur och familjemedlem. Jag tycker det blir helt fel när intresserade människor kommer in på (den bästa) ifokussajten och ser en bild på ett vilt djur!

KerstinL
0

Det är inte säkert att det är en vildiller, det finns tama oxå som är så mörka! Kan ju iofs vara en vildillermix.. Titta på Sarah`s valpar dom är såå mörka och vackra!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan vara en vildillermix. Kolla in Aslan här på fotot, han var en vildillermix.

ferretgirl
0

Här är Jazz, han är vildillermix han med.

ViktorMarina
0

Håller med dig, det reagerade jag också på!

Lunic
0

Reagerade också starkt på detta och vet flera till som hade samma reaktion. Det är en vilseledande och opassande bild som sänder helt fel signaler. Det är ju inte en mörk tamiller utan tydligt en vild iller. Jättefin iller, visst, men det ser ut som en bild för ett natur/viltforum och inte ett forum för tamillrar. Är ju redan så himla mycket fördomar om detta och det här späder på ännu mer! Inte bra.

UlrikaD
0

Det är upp till sajtvärden att välja bild på forumet. Eller så skickar sajtvärden in flera så de har några att välja mellan. Tycker också det är lite missvisande men ruskigt fin iller dock!

KerstinL
0

#6 den påminner lite om din Avatar.. ; )

Cool

ferretgirl
0

Fotot behöver nödvändigtvis inte vara av en vild iller i naturen, det kan ju vara så att det antingen är en väldigt mörk iller eller vildillermix som man har tagit ett foto på när han/hon har klättrat upp i ett träd. Mixar är väldigt duktiga på att klättra, det vet jag själv med både Aslan och Jazz. Aslan kundt t.ex ta sig upp på både hatthyllan och garderoben utan att klättra på kläder eller liknade (fråga mig inte hur han gjorde för det vet jag inte, hittade han ofta på dessa ställen). Jazz i sin tur kan hoppa från golvet och rakt upp på köksbordet, och det är ca 95-100cm högt, så fotot kan som sagt vara en mix som man har tagit foto på när den har klättrat upp i trädet.

Fotot är på Aslans syster Artemis, som synes är hon om möjligt ännu mörkare än sin bror.

UlrikaD
0

#7 Mmm, min vackra Nolita.Kyss

KerstinL
0

Åh vad jag är förälskad i dom där mörka skönheterna!!!! Våran Zuki var oxå ganska mörk, och jag tror inte ens att det var vildiller i henne..

Cool

KerstinL
0

Blev dubbelt…

Cool

Velsan
0

hehe men det är ju ingen som tänker "å titta en tamiller som sitter i ett träd" :P Ska ju va en tamiller som leker med en boll hemma i vardagsrummet eller nått :P

Velsan
0

eler den gamla bilden bara ett illerhuvud. Miljön avgör ju mycket om vad man tänker om bilden.

Faxlin
0

Jag kan säga att jag håller med om att bilden är missvisande. Jag håller på och försöker få tag på ansvariga med anledning av detta då jag inte tillfrågats om byte av bild. Jag skulle aldrig gått med på ett byte om de frågat mig.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

alla anndra iFokus asjter har ju sin vanliga bild förutom blandras hundar dom har samma hund men nu hat dom en till hund brevid…

JossanH
0

jag håller med. Det ser defenitivt ut som en vildiller. Även om det nu är en hybrid eller inte eller en mörk tamiller så ger det ändå fel intryck!…
Bilden föreställer en mycket mörkt viltfärgad iller som inte har varken sele eller koppel och som sitter på en trädgren ute… det folk kommer tänka är- ett vilt djur-iller!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Det gör inte jag, men så har jag också en av dessa mörka illrar. Han som sagt en vildillermix så han är väldig mörk med väldigt tydlig mask. Så för min del säger bilden att det är antingen en mix eller en väldigt mörk iller som är ute fritt i naturen och klättrar i ett träd. Så för min del behövs bilden inte ändras.

JossanH
0

frågan är ju inte vad vi illervana människor tycker för vi vet ju att det finns en ganska så stor skillnad mellan tam och vildiller. Frågan är vad nya medlemmar tänker när de ser bilden. Hela bilden ger ett intryck av ett vilt djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

kan garantera att det där är en vildiller…en mycket vacker sådan dessutom.

Blueshift
0

Det där är ett foto av Graham Taylor (UK). Listat som "Polecat climbing on a branch". Vild iller men säkerligen fotat på VWT eller liknande. Ligger som stockbild lite här och var på nätet.

stock photo : Polecat climbing on a branch

HannaM
0

Tycker illern är fantastiskt söt. Dom som ska få sina fördomar påspädda lär ju inte ens se att det är en vild iller?

Blueshift
0

Det fina fotot kan även beskådas i större format på Grahams hemsida :)

http://www.gtmedia.com/Gallery/Gallery/content/1DIII_March_09_2008_123207_large.html

Kan vara kul att veta lite om bakgrunden, och det här berättade han om fotot:

"This shot was taken at the British Wildlife Centre at Godstone in the UK. Plenty of patience was needed to wait until the creature climbed out on the branch and bring in the natural looking background.

The camera was a Canon 1DmkIII and the lens a Canon 300mm f2.8Lis. 1/500sec @ f4.5. 400asa."

Faxlin
0

Jag håller i alla fall på att hävdar att jag vill ha min gamla bild tillbaka. Jag älskar de mörka vildfärgade illrarna. Och jag tycker att de vilda illrarna är otroligt vackra. Och kortet är också mycket vackert. Men det är inte vad jag vill ha som sidhuvud inne på iller.ifokus.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gustav-o-Linda
0

Min iller Nova e oxo halv iller…. Vilket jobb det e med henne, usch ja !