Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 546 ggr
Sarah
0

Killar kan överaska...

Mumlade för några månader om fodermöss inför killen. Blev lite inspirerad av Robin. Ett starkt nej från pojkvännen. Igår var han med mig då jag köpte möss och småkycklingar för åttahundra kr. Då, kläckte han den fantastiska idén. Men, ska du inte föda upp dem själv? Han kan till och med slå ihjäl dem och jag inte klarar… Vad hände undrar jag? Men, nu ska vi bli med möss. Letar burar och funderar på antal ;)

Sara
0

Haha, ibland måste man ge "dem" chansen att komma på idén..

Sara

skrollan
0

nu funderar inte på att sälja lite till andra då? :)

JossanH
0

Ja, visst är det bättre att föda uppsjälv så man vet att de små liven haft det bra.. Min fråga är bara vad som gjort att du har ändrat dig sarah?
Vet att du tidigare satt dig emot att ge illrarna djur som endast var uppfödda för att mätta andra djur, men nu ska du själv föda upp? Är nyfiken på vad som fått dig att ändra åsikt?? :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Nu tror jag att du har missförstått något Jossan. Jag har inte velat köpa foderdjur som jag inte vet hur det har haft det eller hur de dött. Istället visslar man och tittar åt andra hållet då man köper torrfoder ;). Jag har ju barfat valparna och köpt möss i fem månader från en foderdjursuppfödare i Norrtälje.

Jag är emot att föda upp djur som endast mat då det gäller människor, men inte då det kommer till rovdjur. Att ge dem kött i ena eller andra formen har jag aldrig varit emot. Att föda upp djuren själv då är ju det ultimata. Man vet hur de har haft det och man vet att de dör på ett bra sätt. Köper ju även ekologisk kyckling i olika former av en återförsäljare i Rånäs. Sen Robin skaffade sina har jag funderat på det och när killen föreslog det ser jag inga problem alls.

Mymlan
0

Tänk på ska man föda upp djur som foder till andra djur så måste man ha tillstånd av kommunen eller om man föder upp o ger till zoo. Detta är vad djurskyddet sa i Norrtälje kommun.

Säger detta bara av ren upplysning vad du sedan sen gör är din sak.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sarah
0

Hur är det då med de som föder upp möss överlag? De kullar ju och ger bort som foder?

Mymlan
0

#6 Föder du upp för utställning så behöver du inget tillstånd. Föds de  upp som reptilfoder etc så ska de enligt djurskydd ha tillstånd. Kolla med kommun djurskyddet vad som krävs.

Detta är vad de sa till mig reptilfoder o sälja till zoo så krävs tillstånd men EJ för föda upp till utställning. Nu var detta -05/-06 de kan ha ändrat jag vet ej..

Sarah
0

Det ska jag kolla upp. Jag bor ju själv i Norrtälje. Tack tack.

Sarah
0

Skrollan, ska nog börja med att se om det går att ge mina egna tillräckligt innan jag går vidare med det ;) Kanske inte ens får några ungar.

Sara
0

Har oxå för mig att jag läst i djurskyddslagen att man måste ha tillstånd för att föda upp foderdjur.

Men hur många tror ni har det egentligen? Tror inte ens alla bryr sig att kolla upp hur det egentligen ligger till.

Sara

Sarah
0

Tror inte att folk kollar upp det, jag hade inte en tanke på att det skulle behövas. SKa snacka med dem jag köper av, de säljer även till djuraffären i Norrtälje.

Mymlan
0

#11 tror inte jag heller men kan finnas illvilliga människor som kan göra en anmälan. Gör sedan inte som zoo säger hur man avlivar mus ungar/möss genom lägga dem i frysen levande det är ett grymt lidande och dessutom olagligt.

Ni kan finna en tråd om detta på mus iFokus i tråden Zoo norrtälje. Där finns det av en medlem inlagt skrivelse av JBV ang detta.

Sarah
0

Oh, nej, det är därför jag köper av dem jag köper. Skulle aldrig lägga dem i frysen. Skulle inte heller köpa av någon som lägger i frysen. Det ska vara snabbt och smärtfritt.

UlrikaD
0

Här hemma har jag och illrarna också en överenskommelse. Vill de ha möss i sin diet så får de flytta.Flört Död fryst kyckling fixar jag men inte mer…rys.

JossanH
0

aaaah, då förstår jag… :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#14 Haha, jag börjar vänja mig. Tror att det kan vara jobbigt att ha ihjäl första gången, men sen vänjer jag mig nog ganska fort. Är inte så sentimental utom då det kommer till mina illrar.

Blueshift
0

Nä nu har ni fått regelverket om bakfoten igen :). Du behöver inget tillstånd för att föda upp foderdjur som bara är till för egen konsumtion till dina egna djur. Ska du däremot sälja eller föda upp foderdjur till annan måste du ha tillstånd.

Sarah
0

Pratade med djurskyddsinspektören igår och det var inga problem ;) Läste det även på hemsidan så jag trodde inte att det skulle vara ngt heller.