mer lukt efter vinterfällning?
Halloj!
Jag har själv enormt dåligt luktsinne men min sambo och mina kompisar tycker att Tulo luktar mer nu än förut.. Kan det ha nåt med fällningen av vinterpälsen att göra? Har ni andra märkt något liknande?
Tulo är 5 år, kastrerad och badas lagom ofta..inget annat än årstiden har förändrats..

Har precis fått lära mig att en sjuk iller luktar annorlunda än en frisk. Kan vara en ide att göra en häsokoll? Fem år är ju ändå tyvärr rätt gammalt.

Jag tycker de luktar mer om de blir svettiga så att säga. Kanske är illern svettigare på sommaren. är de tex instänga i transportburen under en halv dag, tex om man är hos veterinären så luktar de betydligt mycket mer än om de varit "vädrade" och sprungit lösa i huset.
Men visst har hanna rätt, en sjuk iller luktar mer. Mina sjuka gamlingar har luktat sötare skulle jag säga…
Hur ofta tvättar du din iller? Kanske tvättar du för ofta. kan låta sjukt att tvätta mindre för att den ska lukta mindre, men så är det tyvärr. Jag tvättar mina max en gång per halvår, och då oftast pga att den skitat ner sig eller för att de tex ska åka till svärmor… hahaha… Prova tvätta filtarna lite oftare istället för att tvätta illern så kommer resultatet bli detsamma.

Angånende lukten så var det bob som pratade om det. Han sa att dom luktade annorlunda, har för mig att det i första hand inte var sötare utan, mera skarpare? Någon som var där som kan fylla i min minneslucka?

#4> Ok, kan jag nog hålla med om åxå. Sötare och lite mer som "blöt iller" skulle jag beskriva det… hehehe…
#2 Illrar kan inte svettas, därför de är så länsliga mot värme..
#3 Det var främst andedräkten han pratade om då väl?

#5> De svettas väl som en hund, dvs genom mun och tassar? Och ja, jag vet att de inte svettas som oss, dvs genom huden. Men faktum är att en "svettig" och tex stressad iller luktar mer, så något gör de iaf! och då pratar jag inte om att den skunkat eller så… :)

#5 nej, han pratade om mellan skulderbladen också…
Visst luktar sjuka illrar annorlunda, dom andra illrarna hemma känner ju direkt när ngn är sjuk och när vi haft sjuka illrar hemma (vilket, som tur är, inte varit speciellt ofta) så har det kännts direkt både på kroppsdoften, andedräkten eller lukten på urinet.
Jag vet att illrar inte svettas, men när det är som varmast så känner i alla fall jag att dom luktar nånting som närmast kan kallas för "svettig iller"….

#8> Precis så jag upplevt det! :-)
bada honom inte så ofta, det behvövs inte!

#10 var står det att han badas ofta?
Oj det var inte meningen att det skulle komma i den här tåden. Förlåt.

tack för alla svar! Nä, badar honom inte ofta och kör regelbunden tvätt av filtar os.v… Kanske får bli en hälsokoll hos vet då..men han e pigg som vanligt och verkar inte dålig.. Tankar om det?