Amazon
Amazon parades i mitten av maj och det är nu ca två veckor kvar tills det är dags för "valpning". Vi var på ultraljud för ca en vecka sedan så valpar vet vi att det är, men inte hur många.
Amazon var en riktig liten envis bustjej som liten trots detta älskade hon att gosa, vilket hon fortfarande gör. Busigheten har vuxit ur henne, lite envis är hon fortfarande och busryck kan hon ännu få när hon är på det humöret. Oftast är hon en snäll och försynt liten tjej som vill ha mycket uppmärksam het i form av gos. ;-)
Mer information kommer när valparna är födda.
Åh vad kul!! Grattis!!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack. Känns lite spännande och nervöst, men är Amazon lika duktig som sin mamma så kommer det gå jättebra.

Grattis hoppas det går riktigt bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Grattis :)

Grattis grattis!
grattis! Hoppas allt fortsätter gå bra!

Tack så mycket allihop.
Veterinären är förvarnad och vi kommer ha dialog med varandra när det närmar sig för henne att valpa.
Efter alla honor som har misst sin kull så tänker jag inte ta några risker. Gör heller ett kjejsarsnitt på Amazon och riskerar en hel kull än att riskera henne.
Nu när jag vet att det är valpar behöver jag inte gå några dagar och tro att det inta var något med riks att hon skulle blii jättedålig, nu kan jag åka till veterinären på en gång om allt inte fungerar som det skall.
Skall bara förbereda mig själv mentalt också, tur att ens pojke är lugn som en filbunke som kan ta tag i saken om och när jag får panik. ;-)

Lite uppdatering
i går när jag kom hem trodde jag att slemproppen hade gått. Kollade henne i vulvan och såg då blod, blev genast orolig. Ett samtal med Ammi och veterinären senare var vi på väg ca 4 mil för att åka in med Amazon. Vettens kommentar var att hon kan valpa i bilen… tack för den kände jag. ;-)
Väl framme hos vet. och efter undersökning visade det sig att det inte var någon fara hon var inte ens redo att valpa, så det var bara att bege sig hem några hundringar fattigare.
I natt sov jag i köket på golvet hos Amazon me dklockan på larm varje h. Men ingen skymt av valpar, möjligtvis att hon hade förvärkar. I morse såg vulvan fin ut och jag knallar lugnt iväg till jobbet.
Strax efter 12 ringer pojken till jobbet och meddelar att Amazon är på väg att föda, då var första valpen på väg. När jag kommer hem 1-1,5h senare har fyra små valpar kommit. Pojken var tvungen att åka iväg och jag satt kvar hos Amazon. 4 små valpar till kom varav en föddes i min hand, hon hade lite jobbigt med den, så jag fick hjälpa henne lite.
Hon har varit jätteduktig, ätit upp alla moderkakorna utom 1 då tredje valpen föddes i toalådan så det var bara att slänga den moderkakan. Efter den tredje valpen ville hon föda resten i toalådan, den lilla stollan. ;-)
Allt som allt har det som jag vet blivit 8 valpar, dessa kom inom loppet av 3h.
Mer info kommer om dem ikväll då jag även kommer lägga ut vikt på dem.

Grattis=) Ser fram mot ännu mer bilder på söta valpisar

Grattis! Hoppas att alla blir fina och välmående! Tre timmar, det var ju ingening!
Grattis!
Sara

tackar
#10 Nej, lite förvånad själv faktiskt. Även om man tycker att det är lång tid när man väl sitter där. ;-)

Nu är valparna vägda och alla ligger inom det normala.
2 väger 10g,
1 väger 11g,
1 väger 12g.
3 väger 13g.
1 väger 14g.
Amazon är jätteduktig. Hon var inte så glad över att vi tog valparna, men hon bet oss inte. Utan skulle bara hämta tillbaka dem till boet.
Pappan till valparna är Proffen. Ni som har vrait med på de större utställningarna i Sverige och Norge vet säkert vem det är. Proffen är en underbar pastell angora. Proffen är en snäll och lugn kille.
Bilder på mor, far och valpar kommer inom några dagar.

Grattis till valparna! Så roligt att det blev nåt i år när det inte gick så bra för honom förra året. Slänger in en bild på Proffen här så länge. Tog flera bilder när jag var och hälsade på dem förra sommaren men ingen utav de blev bra. Så ni får hålla till godo med den här så länge tills Nea lägger ut sina bilder.

Vilken pälsparvel, mysgris!
Sara

Proffen er en utrolig herlig gutt! Snill som dagen er lang, og har aldri bitt noen!
Proffen kan håndteres av både store og små. Han har et kjempe godt lynne og gemytt! :)
Og det må legges til at grunnen til at det ikke har blitt noen valper ved tidligere avl på Proffen, er pga tispene som har blitt brukt…
Min samboer er den stolte eier av Proffen!
Både Kenny og jeg krysse fingrene for at alle valpene skal overleve! Kjempe glad for Amazon!
Gratulerer så mye Linnea! Det er betryggende å vite at de har deg som matmor! ;) Hold oss oppdattert!

Hur kan man veta att det är honornas fel? Ledsen att jag byter ämne i tråden, men jag reagerade verkligen på det.

#16 Tack och tack för förtroendet.
Än så länge lever alla 8:a. Är ju lite extra nervös eftersom det är första gången för oss båda. Som sagt det är tur att man har en pojke som tar det hela med ro.
;-)
Bilder kommer förhoppningsvis någon gång i helgen.

17# Har snakket med eierene av tispene! Så det er er en diskusjon som ikke skal tas her! vi kan gjerne ta den på pm. dette skal ha en hyggelig tråd…
Grattis Linnea!!!

Tusen grattis Nea. Vad glad jag blir för din skull. Hoppas alla 8 kommer få leva och ha hälsan.
Audiatur et altera pars

Stort grattis!!!
Ska bli kul att se bilder på de små :)

Nå kan du tro at både far og bestefar er stolte!! Ønsker og gratulere både mammaen og bestemor med flotte store valper 
Tenkte jeg skulle skrive litt om Proffen for dere som ikke veit så mye om han.
Proffen er født i 2005 og kommer fra flekkefjord. Jeg har lenge prøvd og finne ut mere om han, men har ikke gitt opp enda. Proffen kom til meg i 2006 og var da en tynn gutt pga at tidligere eier ikke hadde vært helt snill mot han og pelle som han bor sammen med. Proffen brukte ikke mange timene på og vise at hn var en kjærlig, snill, bitefri og dotrent guttemann. Han likte veldig godt og ligge på armen og kose, men ikke veldig lenge. Han ville heller ned og leke. Proffen har heller aldri vært syk, skadet eller noe annet. Han er til dags dato frisk, leken og aktiv.. Han spiser godt og trives som fisken i vannet.
Plasseringsmessig på utstillinger, men dette er jo pga at han er angora. Men vi har alikevel fått med oss 2 hederspriser fra ahms illertorg, 1 førsteplass på flygande iller og 1 publikumsfavoritt på nidarosilderen. Så man kan trygt si at jeg er stolt av den lille hårballen min =)
Det var vel det viktigste som jeg kom på sånn i farten. Nå får vi bare vente og håpe at alle valpene legger godt på seg, vokser opp og blir store og flotte barn. Gratulerer så masse enda en gang Linnèa og Amazon
Hilsen Kenny

#27 Ni kan fortsätta vara stolta. Alla 8 valpar lever fortfarande och de är små pigga pipisar. De rymmer gärna från sin mor så Amazon har fullt upp att hålla koll på dem. ;-)
Amazon är jätteduktig och har hitills inte visat några aggressiva tendenser. Snarare tvärtom, tror hon ser mig och husse som valpar också. *suck* Det bästa hon vet är att ligga på sida så valparna kan dia henne samtidigt som man klappar henne, skönast är att få klapp under hakan då slappnar hon av riktigt ordentligt.
Gud vad jag blir trånsjuk!!!
Sara

Nea. Har du inga uppdaterade bilder på valparna?;)

#30 Kolla bilderna i inlägg 25 och 26. Det är de senaste bilderna.

Sååå söta. Och tänk för en gångs skull är jag inte avis när jag ser en valpkull. Jag som sååå saknat valpar och piipis ljud här hemma. Men nu sitter jag med egna så det är fullt upp med dem :-)
Audiatur et altera pars

Idag när vi vägde valparna visade det sig att de hade ökat rejält i vikt.
1 på 12g
2 på 13g
2 på 15g
2 på 16g
1 på 17g

#31 Ojj tänkte inte på vilket datum de va hehe

Måste bara skryta över hur duktig Amazon är. Hon beter sig som en hona skall dvs. vakta sina bebisar, diar och tvättar. det är ett evigt tvättande. Vilket inte är så populärt hos vissa av dem, det blir ett vaninnigt pipande. Vi har dessutom en eller två små pipisar i högen, även om de ligger och diar skall det pipas. ;-)
Hon jättesnäll mot mig och husse. Vi kan sticka ner händerna till henne utan att hon biter. Dessutom kan jag sitta i hagen hos henne och klappa henne medan hon diar. Hon bara ligger där och myser och njuter av att vi ger henne uppmärksamhet.

#34 Inte lätt att hålla koll på. jag är själv lite förvirrad. Ligger någon dag fel, tur det finns almenacka i datorn. ;-)

Vilka sötnosar, ser att vissa börjar mörkna nu=) *spännande*
#40 hehe nä man blir lite dagvild ibland;)

#41 Jo det är spännande, Skall bli roligt att se vad det blir för några små krabater.
Jepp, speciellt när man har jobbat helg och är ledig och dessutom ledig samtidigt som pojken. ;-)

#42 Ja visst är det. det är som små överasskningar hela tiden hehe. Har du några intresserade ev valpköpare?=)
hehe det förstår ja;)

#43 Inte ännu, tyvärr.

#44 Jasså, har du annonserat på illervänner/illercafe och här inne? Trodde du hade valpköpare till alla redan. Synd att det är stopp här inne på ett tag annars hade jag inte ens tvekat, är så valpsugen fast man har en snart 16veckors valp från min egen kull.

#45 Jag har skrivit både här och på illervänners/illercafés forum att Amazon har fått valpar.
Vet hur det är. Trots att det redan finns ett litet monster hemma skulle man inte ha något emot att skaffa ett till. ;-)

#46 Jaha okej..konstigt att ingen är intresserad, som sagt jag skulle inte tveka att ta hem en till liten dun boll men har lovat pojkvännen att det får räcka ett tag framöver..*suck* men hoppas du hittar livslånga och bra hem åt hela högen, du ska se att det kommer, du får fresta med lite bilder då och då hihi;)
Ja absolut, men tyvärr måste man hålla på sig och tänka på monstren som man redan har och att dom ska ha uppmärksamhet och kärlek.

Hoppas att du hittar bra folk snart. Vet att det är lite trögt i år…

#48 Jag med. Har märkt att det är svårt att hitta köpare.

Valparna växer och fodras. Det märks att de börjar bli starkare…speciellt på deras ljudvolym. Ville först haft dem i sovrummet men pojken sa blankt nej så det blev köket. Vilket är tur för med de röstresurserna de har hörs de in till sovrummet så det är lite svårt att somna på nätterna. ;-)
Amazon sköter sig fortfarande exemplariskt som mamma.
Grattis!!! Ser det ut att bli några angoror i kullen? 

#51 Tackar. Vet inte ännu. Har inte kollat så noga, är dessutom inte helt säker på hur fem dagars gamla angoro skall se ut. Som det är nu så är jag fullt nöjd med att se att alla ökar i vikt som det skall.

#52 kolla på saraes bilder på hennes valpar, där kan du se hur angoror ser ut=)

#53 Lite svårt att se på de bilderna.
Upptäckte inte Sarae att det fanns angora i kullen när valparna var ca 2 veckor? Amazons valpar är inte ens en vecka ännu.
Har försökt kolla efter några kännetecken, men inte sett några. Jag inbillar mig att det borde vara lättast att se det på nosen vid den här åldern i alla fall. Å andra sidan kan de få en väldigt diskert angoranos eller ingen alls,

#54 jo hon upptäckte det då, eftersom det inte "skulle" finnas angoror i kullen och varken hon jag eller någon annan ens tänkt tanken. I efterhand har både hon och jag kunnat peka ut angoror i en kull på 7 dagar och haft rätt. Det finns tidiga tecken, nacken är där det syns mest. Om ett par dagar borde du kunna se

#55 Får hålla koll. I vilket fall så kommer det att bli långhåriga och lurviga små monster. ;-)
Så spännande Nea!
Sara

#56 kika på =) får väl hoppas på att det finns något att upptäcka då!

#57 Är lite spännande faktiskt. ;-)
#58 Jepp. Skulle vara roligt om det blir någon angora. Även om sannolikheten för det inte är så stor.

#54: Gick att se på de första korten som hon lade ut. Både jag och Veronica var bombis redan då på att det var angoror.
Audiatur et altera pars

Tror att Paula såg väldigt fort oxå…

Huuga vilka sötnosar*dreggel*

#60, 61 Okej.
Även om jag skulle misstänka att det var någon angora i kullen skulle jag inte gå ut med det förren jag är helt säker.
Har både jag och pojken sett rätt när det gäller könen, är det fem tjejer och tre killar.
Viktena idag är:
2 vappisar väger 23g (honor)
1 vappis väger 24g (hona)
1 vappis väger 27g (hane)
2 vappisar 28g (honor)
2 vappisra 30g (hanar)
#64 Sötare kommer de bli. ;-)

Huuga ligen vilka härliga små nosar, öron och "dun" päls, saknar det redan att ha små knyten som piper och doftar gott=´)

#75 Jo visst är det mysigt. Förutom när de väsnas om nätterna. ;-)
Amazon var helt slut idag. Satt och klappade henne och hon total däckade, så pass att hon drömde. Dessutom tyckte hon att det blev varmt så hon lät halva kroppen ligga på fleecefilten så valparna kunde dia henne. resten av kroppen låg där det var svalare. Hon passade även på att lägga magen och alla valparna mot mig så jag skulle passa dem. Hon är annars noga med att det är hon som skall sköta valparna.
Nea, den valpen längst till höger på gruppbilden ser ut att vara väldigt fluffig, angora kanske? ;)
Dom är verkligen jättefina!!! *avis*

#77 Jo, de mörka ser lite fluffigare ut än de ljusa. Det kan i och för sig bero på att deras päls syns lite bättre. Har försökt kolla lite på nosarna på dem. Någon ser ut att ha ett annorlunda format huvud/nosbas, men jag kan ju inbilla mig också. Fortsätter hålla koll på dem. ;-)
#78 Tack från Amazon! ;-)

Min uppfattning om angoravalpar är att dom haft mindre fluff från början.. visserligen är min erfarenhet extremt liten=)

#76 det vänjer man sig vid,gjorde jag iaf;)
naw va sött=´)

Ja, om det är någon i kullen som har mindre päls än någon av de andra så är chansen större att den skulle vara angora isåfall. De är mer släta från början. Hade ju varit spännande ifall det blev någon angora i kullen för det betyder ju att Amazon har angora bakåt i släkten.

#81 Hoppas att jag vänjer mig…och det snart. ;-) Det är värst när det är dags att sova, då är ju allt tyst och då hörs de mer.
Lite små sött faktiskt, hon måste ha varit totalt utsjasad stackarn.
Vilka små sötnosar :)

#83 hehe det gör du säkert, tänk bara positivt och att det inte är nån vits att bli irreterad, va glad istället att dom piper så mycket, då står allt rätt till iaf;) hehe ja då blir det en lite högre volym på nå vis hihi;)
Ja huuga, Saga va också jätte trött av sig som tur kunde ja sätta in Saffi vid tre veckors ålder och då delade dom på bördan. =)

#82 Vi får se. Som sagt så täcker ju en mörkpäls lite mer än en ljus päls så det kan lura mig lite. De är ju inte så gamla heller så jag hinner nog klura ut både vad det kommer bli för pälstyp och färg.
Det måsta vara långt bak Amazon har angora i släkten i sådana fall, men spännande är det onekligen. ;-)
#84 Tackar.
#85 Jag vet. Irriterad blir jag inte, men ibland undrar man vad hon gör med dem för det kommer hjärtskärandes skrik från hagen lite då och då. Antingen tvättar hon valparna, eller så är det något matvrak som inte har fått tag i en tutte eller så flyttar Amazon runt på valparna)

#85 hehe ja det förståss, dom skriken är lite jobbigare det gör så ont i hjärtat när man hör det=´)

#87 jepp, så går man ut och kollar för att se vad hon gör med dem, många gånger ingenting, eller så är det just det att någon valp inte får rymma för henne. ;-)

#88 hihi va sött. Åhh va ja längtar till våren igen=´) så avis på alla som har valpar nu och på söndag har alla mina/Sagas flygit ut..

Valparna växer och forodas. Senaste vikterna är:
1vappis 35g (hona)
2 vappiasr 36g (honor)
1vappis 38g (hona)
2 vappisar 40g (hona och hane)
1 vappis 41g (hane)
1 vappis 44g (hane)
Amazon är en utmärkt mor och här visar hon även att hon har en utmärkt simultankapacitet genom att: svalka magen, sova och dia valparna samtidigt. ;-)

#91 den som ligger underst där, med svansen i Amazons nos, går det att få en helbild?

#93 Menar du att du vill ha full storlek av den. Bilden är nämligen inte klippt, utan bara nedtagen i storlek?

#97 nepp, menar en ensambild på valpisen=)

#98 Det blir lite svårare. Vet inte vilken valp det är, bara att det är en av de ljusa.
Nyfiken på varför du vill ha en ensam bild på den.

#99 aa äsch då, då var det nog inget ändå, tyckte valpen såg annorlunda ut, vill ju se om det kan vara angora=p Men ser hon/han ut som dom andra så är det förmodligen inte så.

#100 Misstänkte att det var något sådant. ;-)

Vilka härliga bilder=)

Så flott og lese at de vokser seg store Linnèa!!
Og flott og se på de kjempefine bildene du har tatt. Det er en fryd og se at det går bra med de små og Amazon. Godt og se at du er like flink med de små som jeg trodde du kom til og være 

#102 Tack
#103 Tack Kenny. Vet inte om jag kan ta åt mig så mycket. Än så länge sköter ju Amazon det mesta, så jobbet för mig är inte så svårt.
Jobbet börjar om några veckor då de skall få "riktigt" mat och börja fostras.
Valparna börjar i alla fall visa att de blir mer och mer självständiga. Amazon har fullt upp med att hålla alla på plats, fler och fler börjar bli rymningsbenägna.
Det ska bli roligt att se hur de ser ut när de växt till sig lite 
~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Grattis återigen :) Vilka färger är det på herrarna?

Sötisar

Vilka underbart söta bäbisbilder *dreggel*

#110 Det är två mörka/viltfärgade och en ljus som troligtvis kommer bli pastell.
#111 och 112 Tack.
Sarah du vet att du är välkommen att hälsa på dem när du är på Ön.

Kommer ner till öjn på söndag natten till måndag, sen tittar jag förbi dig någon dag eller två efter!

De är underbara.
Audiatur et altera pars

#114 Skall bli roligt att träffa dig igen.
Tack Åsa.

Måste säga, va dom har vuxit=D
pluttkorvar…o va många ljusa små, har Amazon något ljust i sig? Blir de bara pasteller och bruna eller tittar någon anna färg fram måtro?

#117 Vi vet. Vi är lite chockade själva. Amazon verkar ha mjölk för en kull till. Någon som vet om det finns bröstpump för illrar. 
#118 På Amazon mammas sida finns det en albino, resten viltfärgade (om jag minns rätt). På hennes fars sida skall det bara vara viltfärgade tomtar som vi vet i alla fall. Som det ser ut nu så är det viltfägad, pastell och en som vi tror kommer bli albino men vi är fortfarande lite osäkra.

#119: Albino ser du snabbt om det är någon. Det syns redan när de är nyfödda. Då ser du inte det mörka bakom ögonen som du gör på de andra valparna.
Ska bli skojigt att se vilka färger det blir på dem till slut. De är i alla fall så söta så man får dåndimpen. Så glad att jag kan kika på dina och samtidigt mina här hemma. Så många gullpluttar samtidigt att se på.
Sedan är det lite extra roligt att följa utvecklingen på dina då mina är född samma dag. Även om det skiljer ett halvt dygn mellan dem :-)
Audiatur et altera pars

#119 hehe bara bra att hon har gott om mjölk=)

#120 Jo jag vet att det skall vara lätt att se. Men med den här lilla damen verkar det inte vara lika lätt. Vi är tre som har kollat på hennes ögon varav en har sett albino valpar som riktigt små, men ingen av oss har kunnat avgöra om det är en albino eller inte. Jaja det visar sig vad det blir för något, huvudsaken är att det blir en iller.
#122 ta ett kort på misstänkta albinovalpen så få vi se hur den ser ut på bild :-)
#123 de e ju för snuttiga när de e så små!

#124 Får bli när jag kommer hem igen. Just nu är husse ensam "barnvakt" medan jag roar mig på fastlandet. ;-)
#123 Det blev en riktigt bra turbild.

Nea, när pker du tillbaka? Jag åker 2330 från nynäs i morgon. Men du kanske åker från Oskarshamn…

#126 Jag åker från Oskars 21:10 idag.

Ah, då ses vi i veckan istället.

#128 Det gör vi.

#122: haha, ja det skulle förvåna mig mycket om det blev något annat än en iller :-)
Audiatur et altera pars

#130 Tja med tanke på hur vissa av dem låter så kan det bli allt mellan underlat och hund. ;-)

#131: haha, det låter som här då med andra ord. Heeelt underbart. Även om jag måste säga att det är rätt underbart med en hysterisk Ambra i byxbenet också som jag har nu :-)
Audiatur et altera pars

Huuga så söta=) inte ett dugg avis;)

Jo de är söta.
Nu har Amazon ännu mer fullt upp med dem då de har blivit lite mer mobila. Idag har hon börjat poppa åt dem.
Är lilla ljusöga en hona eller hane? :)

#147 En liten hona,
Så fina de är!
Sara

#149 Tack Sara.
Åh, vad vackra dom är…… *förälskad*.. Jag kommer hamna på psyket efter den här sommaren med alla underbara små valpar som nästlar sig in i hjärteroten!!!

#151 Tyckte det var någon som ville att jag skulle lägga ut fler bilder… eller hörde jag fel i telefonen. ;-)

Vilken härlig blandning, sötnosar!!!!
Ja, man har väl en självplågande sida innerst inne.. dom är ju sååå söta!!! Om man bara kunde vinna ett par miljoner så man kunde skaffa hus, då du…!! Hehe.. Jag hoppas verkligen att vi får tid/råd att komma över i sommar.. Ska ni till HC?

#153 Tackar.
#154 Jag vet. Skulle vara jätteroligt om ni kunde komma över. Vet inte om jag skall till HC ännu. Åker jag så blir det utan illrar.

De är så underbara. Njuter av att kika på dina bebisar.
Audiatur et altera pars

Nu har jag varit och tittat på dessa långhåriga sötnosar ;)

Blev det några angoror eller är de bara allmänt jättesöta?

#157 Jätteroligt att du kom förbi.
Jag själv har varit skeptisk från början till att det kommer bli några angoror då jag inte tror att det finns angora bakåt på Amazon.
Nu när pälsen har börjat växa ut lite mer så ser det inte ut som att det kommer bli några angoror utan "bara" långhåriga busar. Så mitt svar till dig UlrikaD är att de troligtvis bara är allmänt jättesöta (och kommer troligen bli små symaskiner
)

Det hade ju varit ett litet genetiskt mysterium ifall det blev angoror. Just därför var det ju lite spännande. Hyser inga tvivel om att de är helt ljuvliga dock!!

Hur länge sen är det ultraljudet gjordes?? tänkte hon har ju päls på magen. Vi gjorde ultraljud på Meja i början/mitten av maj och där finns inte ett hårstrå

#161 Fasen vilken rolig bild.
ja det är ju tydligt en iller som inte heeelt förstått vilken ände som det ska sugas in med och vilken som det ska komma ut ifrån… :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

#162 Ultraljudet gjordes i början på juni. Tog inte lång tid innan nästan allt hår var tillbaks. Var ett tag lite orolig över att valparna skulle få svårt att hitta "tuttarna". Men med tanke på den viktökningen de har haft så har ju inet det varit ett problem. ;-)
#163 och 164. Ni måste ju tänka på att den stackars tösen är blond. ;-)

#161: Snacka om klockren bild. Bara älskar den.
Roligt att se vilka variationer du har i din kull. Här blev det som planerat enbart viltfärgade.
Audiatur et altera pars

hihi va sött
har dom inte öppnat ögonen ännu ? :?

#168 Nej! de är inte så gamla ännu, lite drygt tre veckor.
Ögonen öppnar de när de är mellan fyra och fem veckor.

Nej, nu är det dags att börja blunda… nu är dom ju inne i sötstadiet (hmm det tar aldrig slut va??)

Åh Nea, jag är så glad för din skull!! Dom är sååå vackra!!! ; )

Haha, så underbara!
Sicket jobb för mamma Amazon att tvätta alla vappisar efter maten. 
Sara

Vad får dom för mumsmat?? (kikar lite mellan fingrarna)

#182 Tack så mycket Kerstin.
#186 Jo, jag skulle också vilja ha mer penga, större boende och mer tid. Då hade jag behållt alla valparna plus tagit några av alla de söta valparna som har varit till salu i år. 

#188 Vi hjälper henne lite faktisk, vill inte att boet skall bli alltför kladdigt. Idag var hon riktig duktig med att tvätta dem. I går skulle de bara flyttas på. ;-)
#189 Idag serverades det mixad kykling med vatten och så hällde jag i lite pulver av modersmjölkersättning. Igår fick de ungefär samma sak fast mer modersmjölkersättning och en äggula. Försöker variera lite, de skall ju få lite smakvariation så de inte blir så kräsna.

#191.. mums.. eller ja, för dom säkert=)

Men jisses Nea, du ska väl inte panera dem.
Ska du behålla någon själv?

Herregud så søte dem er Nea!!! Du gjør en kjempegod jobb
skal hilse fra Proffen og fortelle deg at han er stolt av deg og Amazon!!

#193 Ajdå…måste ha missat något. Inte lätt när man är blond. ;-) Jo jag skall behålla valp, lite svårt att välja när jag har lyckats kära ner mig i allihop.
#194 Hälsa tillbaks till Proffen att vi (Amazon plus 2ägare) är stolta över att han har gett så fina valpar.
Nu börjar fostran med valparna, så fort de får tag på ett finger skall det bitas. Samtidigt som det är lite gulligt och svårt att skälla på dem är det bara att bita i det sura äpplet. Mobila har det blivit och nu börjar de rymma åt alla håll, så Amazon har fulltsjå. Hon har dock börjat släppa lite på kontrollen över dem så de får röra sig lite utanför bolådan i alla fall, innan hon försöker samla ihop dem igen. ;-)

Spännande att se vilken du behåller. Då har du ju en angora-bärare hemma.

#196 Mmm…och hur många. ;-)

Lite uppdatering om valparna. Bilder blir det imorgon (eller rättare sagt senare idag).
De börjar bli riktigt stora. De har lärt sig att bolådan inte är någon bra toalett så man går i hela hagen i stället. Så nu ligger det tidningspapper överallt. ;-)
Den första valpen, ena mörka hanen öppnade sitt ena öga i fredags, precis på dagen 4 veckor. Han såg riktigt söt ut med bara ett öga så han blev kallad piraten, nu går inte att kalla honom för det längre för idag eller om det var igår kväll hade båda öppnats. Den mörka honan öppnade sitt ena öga i lördags kväll eller om det var i går morse. Det andra är på god väg, troligtvis har hon båda sina öppna när jag kommer hem imorgono bitti. En av pastellhonorna har också börjat öppna sina ögon, ena idag och troligtvis har det andra öppnats tills imorgon bitt. Det går rasande snabbt nu.
"Ljusöga" som är hitills verkar vara den som är mest framåt fick tag på en mus som hennes mor skulle haft, men bara släpade på. Såg lite komiskt ut när hon försökte äta på musen och släpa den, kommer bilder på det imorgon.
Testade att sätta ner henne med musen i en stor pappkartong tillsammans med syskonen. Det skulle jag inte ha gjort genast var det fem eller sex valpar som drog i den stackars lilla musen och de som inte gjorde det slogs med varandra i stället. Så jag satte ner ett fat med valpmat i stället. Som vanligt lyckades vissa av dem panera sig själva, som vanlig var det "Ljusöga" som var mest kladdig.
Helt klart kommer det inhandlas pinkisar till dem, känns som lite mer lagom storlek till dem än en fullvuxen mus. ;-)
Vilka små ulltottar :). Grattis till kullen!

#199 Tack.
Stort grattis till alla valparna Nea, den du kallar ljusöga, dvs den lilla albinotjejen är såååååå söt. Men så är jag lite svag för albinos, som du vet så hade jag Lina som dog den 15/7 och sen Nanooq. Har också kvar Otto och My som båda är albino.
Men STORT grattis än en gång till alla valparna.

Fasen vad ljuvliga de är. Jag är helt sålt på Ljusöga ju. Var det en tjej?
är det sista en albino?

#222 Jepp, "Ljusöga" är en liten tjej.
#223 Det är en albino.
Nu är vi 100% säkra på att hon är en albino.
#221 Guuud vad söt bild och alla ungarna är hur söta som helst! :D

#225 Tackar!

Usch va taskig du är som visar så fula och äckliga illervalpar hihi ;9

#227 Visst är jag. ;-)
Pluttarna!!!! Sååå söta!! Hoppas vi får tid/råd att komma över och pussa på dom…. ; )

#229 Hoppas jag med. Antar att jag får ha inräkning av dem innan ni åker hem i sådana fall. 
NÄÄÄ… det behövs absolut inte!!! Jag skulle aaaaldrig….. ; )

#231 Inte du inte….men Kent kanske. 

Men Nea, att hon var albino är det bara du som tvivlat på innan ;)

#233 Tvivlat och tvivlat. Hade stark misstanke om att det var en albino och då en albino med mörkare röda ögon än vanligt, eftersom vi tyckte att det såg mörkare ut under ögonen än vad det borde ha gjort om det var en albino. När man dessutom ber andra som har haft valpar innan och då albinos i kullen titta på henne och även dessa är osäkra så kan man inte annat än bli osäker själv. ;-)

#234, måste fråga, vad var misstanken att hon var om hon inte varit albino? DEW eller något annat spännande=)?

#228 Ja otroligt, det skriker i vill ha begäret så kär i hela bunten juh, satt och titta på filmklippet från tv4 när valparna va med i repotaget, saknar när dom va så liten nu väger grabbarna här över 2kilot och ena snart 2kg och är 5månader precis idag=D

#234 Antingen en väldigt ljuspastell, ljus silver, DEW eller något annat mysko. ;-) I vissa vinklar när hon var "liten" var det svårt att se om pälsen var helvit eller om den hade en svag nyans av färg. Därav osäkerheten. Ju äldre hon blev desto säkrare blev vi på att det var en albino. Nu är det ju inget snack om saken. ;-)

#247 Hon är en söt liten dam, du är inte den första som har kärat ner dig i henne. Men hon är också en speciell liten dam.

Ni som är intresserade av valparna kan kontakta mig via pm eller via mail. linnea.hellstrom@gmail.com
Åååååh Ljusöga…hon är SÅ söt!!

#250 Du vet vart hon finns. ;-)