Illernybörjare
Vart medlem här ett tag, vart intresserad av illrar ganska många år och läst nästan all fakta jag kommigt över, haft närgångna möten med illrar 2 ggr innan för väldigt länge sedan. Fått en inbjudan av en snäll person nära mig att komma till henne och titta på illrar och jag anser att jag ska starta med vuxna omplacerings illrar eftersom jag inte vet riktigt hur man uppfostrar en valp eftersom jag inte ens levt med en iller förut.
Har koll på mat, iller säkerhet, sjukdommar, kostnader, prylar jag måste köpa och saker jag kan göra själv, köpte tillochmed filtar idag och ska ringa upp en omplacerings orginisation som sökt mig för dom har två illrar som stämmer överens på vilkoren för deras nya hem med mig och min pojkväns djurvanor, boende och intressen så det börjar dra ihop sig men jag undrar två (3 kan man väll säga) saker som jag inte kan komma på och inte kunnat läsa mig till.
Hur ska man handskas med illrarna den första tiden dom är hemma ska man låta dom vara och komma till en som med katter och valpar men ändå vara i bakgrunden för stöd eller ska man låta dom vara ifred så det inte känns som man tränger sig på?
Sen undrar jag hur ni gjort angående fönster för vi har en lägenhet som blir väldigt varm och sovrummet ska bli illerfritt så där kan vi ställe upp för det ska finnas dörrar som liknar valphags galler fast det ska täcka hela dörren men jag tror inte flödet räcker till, har ni någon lösning på anordning så man kan ställa upp fönstret men samtidigt inte får illrar utanför fönstret om dom lyckas putta saker så dom kommer upp dit? då menar jag att man gör en anordning med karmar, kraftigare nät och myggnät innerst, hur ska man fast dom så ingen piller-iller får upp det? (ganska beredd på att dom kommer kunna öppna i princip allt.
Måste bara i förbifarten även fråga om jag verkar enligt er syn ha någon som hälst koll på detta och är redo för iller.
Tack på förhand.. Mvh Malin/werner

Lycka till Tjejen :) & välkommen till illervärlden.
jag har fläktar i min lägenhet…
låt den undersöka dom första 2 dagarn klappa den ta upp den och sånt.. :)
har du sett artikeln.. 12 anledningar? dom är underbara dom små liven

Ja, flaktar ar en bra ide for att fa runt cirkulationen. Nar vi fick hem Pudding sa kande hon sig hemma pa en gang och skulle leka det forsta hon gjorde, sa jag vet inte hur man gor med mer "vuxna" individer (Pudding var ett halvar nar hon kom till oss). Hon sa liksom sjalv till att "nu javlar, ska du vara matte at mig sa far du minsann ta och leka med mig ocksa" :P
// Amanda
#1/#2 - Tackar tackar, ska bli jätte spännande och ja fläktar får väll vi köra på då, skiten va ju att våran fläkt pajjade precis.. men ja vi måste ju ändå köpa en ny ^^ Ena illern ska tydligen vara en pojke på 5 månader och den andra ska vara en tjej på 3 år så det är väll honan jag är mer bekymrad över eftersom hon levt med en annan familj så länge och tycker allt är läskigt men dock brukar ju nyfikenheten ta över totalt :)
Får göra som vanligt när man tar hem djur då, vara i bakgrunden och intrigera men samtidigt backa tillbaka lite tillbaka så dom får uppleva i lugn.
Jo jag har sätt artikeln 12 anledningar, och jag må säga att det inte avskräcker mig det minsta, minst när det handlar om att dom river ned saker för det har alla djur jag haft gjort 

En kille som köpte valp av mig i år har köpt ac inomhus(eller va det heter, minns inte), kändes otroligt lyxigt. Så där mår han som en prins=D
#4 att köpa ac till en hyres rätt man bestämt sig för att inte bo i för länge känns som en onödig utgift men tänkvärt inför framtida husygge :)

#5 Men en ac tar du ju med dig när du flyttar.

Hejsan! Jag är ganska nybliven illerägare till lille Love! Jag var också övertygad om att jag inte skulle klara en valp utan tänkte att en omplaceringsiller kanske vore bättre som förstailler, men tänk då på att en omplaceringsiller kan ha mycket med sig i sitt bagage. För mig blev det en valp, Love bestämde sig nämligen att bo hos mig och det har gått jättebra fast det är jobbigt ibland. Var inte orolig, de mesta sakerna kommer lösa sig när illern kommer hem till er- ni kommer märka hur mycket och när han/hon vill ha kontakt i början, man växer liksom ihop. Sen behöver det inte bli att de öppnar och river ner allt de kommer åt. Love har inte öppnat en enda skåpslucka, fast han kanske inte förstår att han är iller…. Det viktigaste är att ni har tydliga och klara gränser för vad man får göra/inte göra hos er då får ni en trygg harmonisk kompis!

#7> en valp kan åxå ha bagage, så att säga… Men oavsett omplacering eller valp så blir det lite att börja om från början då alla illrar testar sina ägare i mer eller mindre grad. Men oftast slutar en omplacering fortare med testerna…

#5 Jaha okej.
#6 åfan, trodde det var sånt man byggde in, vet du vart man kan få tag på sånt där då?
#7 - #8 Fenomenet med att djur testar gränser är ju knappast en specefik iller grej, alla djur gör det mer eller mindre. Katter, hundar, människor, illrar, delfiner u name it. Att en omplacering har mycket i bagaget är inte så konstigt men det kan även valpar ha även som AlbaStiffler säger, dock får man ju inte glömma bort den absolut jobbigaste åldern hos alla oss djur och det är puberteten/tonåren.. dom kommer jag nu inte uppleva, hörde att den som jag fått veta va valp fortfarande hunnigt bli en vuxen iller (pojkvännen uppfattade fel) och en del kanske tycker att djur som testar en är jobbigt men om man ger upp så är man rätt svag tycker jag, vi hade nyss en katt hemma som testade oss genom att misshandla oss mer eller mindre, rev upp pojkvännens handleder, slet av nageln på en tå, kloa sig fast i pungen på pojkvänne och vägra släppa, gav mig en klösrand över ögat, bet rakt i hälsenan på mig så jag inte kunde spänna ut den på en vecka osv, anledningen till att han flyttade var att han försökte hoppa från vårt fönster och vi bor väldigt högt upp och det gick verkligen inte att ha ett fönster öppet för han ville ut och när han va ute ville han in + att han skrek så högt så det gick inte att sova med öronproppar ens.. han blev glad när han kom hem till sitt födelsehem igen.. vi hade han i flera månader och en katt vänjer sig i princip till ett nytt ställe på 2v..
Jag är inte rädd för testerna överhuvudtaget dom kommer tas ganska lungt.

#10 En ac kan du köpa på typ Elgiganten, Hornbach och andra byggvaruhus, Rusta ibland osv.

Detta är mitt första inlägg här! Är riktigt sugen på en Iller så jag tänkte skumma igenom hela Forumet innan jag börjar ställa dumma frågor :) Men efter ha läst #10 inlägg så var jag tvungen att skriva, måste vara bland det roligaste jag har läst här! Är ni säkra på att det är en katt… verkar ju vara lucifer själv :) "..Kloa sig fast i pungen.." Vette f-n om jag hade haft tålamod kvar efter den behandlingen.
Men jag håller med dig, har nog inga prydnassaker kvar efter mina tre vilddjur. En gång så slogs dom så att dom välte en hel hylla med glasskålar och vaser. Efter det har jag lärt mig att skruva fast allt i väggen. Men Illrar verkar vara som en katter på speed.
#11 kollade på dom de va líte för dyra för tillfället..
#12 Ja vi försökte bevisa för pojkvännens mamma som förlöste och äger mamma katt att vi var tvungen att söka efter en demon utdrivare men dom ansåg att det var lönlöst.
Seriöst den katten älskade jag så mycket så när jag packade hans leksaker och favorit filt och favo skokartong och älsklings godis och hans halsband och borste så grät jag, tror jag bölade i 3 dagar och pojkvännen kände sig som ett svin för han tog beslutet att katten va tvungen att åka hem där han kom ifrån så han skulle må bra igen (vilket han nu gör hos pojkvännens mamma med alla sina syskon osv)
Jag har ju inga prynads grejer i fönstrena för det orkade vi inte ens tänka på för katten rev ned det bara för att principen med fritt fönster :S Men jag är ju en av alla konstiga folk som samlar på saker som inte är sköra för fall (gummiankor) och dom måste jag låsa in nu för jag vill inte ha en iller som äter gummi bitar eller söndertuggade gummi ankor.