Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1150 ggr
Sevendays
0

Lupron?

Nu är Gonzo nästan helt kal, han har bara lite hår på sidan av kroppen, och är flintis. Hans vänstra binjure är förstorad och han har gått på Lupron i en veckas tid exakt idag. OM Lupronet skulle verka skulle det ta ca 2-3 veckor för pälsen att växa ut. Det har inte kommit ett enda hårstrå… i övrigt mår han väldigt bra, han har dock förlorat rätt mycket i muskelmassa men kan hoppa, skutta, klättra, stå på bakben och är allmänt pigg! Blodvärderna var även mycket bra hos veterinären. Tycker detta är väldigt skumt.

vad har ni för erfarenhet av Lupron? Har pälsen vuxit tillbaka snabbt?

LiindaLarsson
0

vad fasen är Lupron? ^^Skrattande

Sevendays
0

#1 Injektion som drar ner könshormonen i binjuren till en oskadlig nivå. När binjuren är påverkad är det ofta som könshormonerna som stiger nämnvärt, när man kastrerar och steriliserar illrar.

LiindaLarsson
0

Okaaay :) hahaha i bland är jag faktiskt helt trög  hehe :)

Sevendays
0

#3 Hehe, det är inte lätt att veta! Du har väl antagligen haft tur med dina illrar :)

Ceciliaolucifer
0

Alltså, vi illerägare är lite naiva när det kommer till vård och resultat när det kommer till våra illrar.  Bara för att man kommer fram till diagnosen så ska allt vara bra, men det är ju inte bra. Dem måste få vara sjuka för att få bli friska :)

Det tar lång tid att återhämta sig för både sjuka människor och djur. Pälsen kommer när han "orkar", han måste få läka först!

Jag har en Luspus här hemma som man rakade varje gång vi ultraljudade och den pälsen ville aaaaaldrig växa ut igen.  Han var även kal på rumpan och uppåt ryggen, men nu ett halvår efter att pälsen blev gles så har den vuxit ut med enorm kraft.

Lycka till :)

Sevendays
0

#5 Jag var också väldigt skeptisk när veterinären sa att pälsen skulle växa ut så snabbt. Jag tror inte ett dugg på det. Jag tror INTE att hormonhalten åker ner efter bara 2-3 veckor och dessutom växer pälsen inte så snabbt ut, på vare sig hund/katt/iller! Men somsagt! Jag har förhoppningar att hans päls kommer att växa fram så småningom!

Sara
0

Jag har haft 2 illrar som behandlas med Lupron, varav en här hemma nu. Pälsen växer inte ut helt så snabbt, men du börjar se att den kommer.

Har även fått höra av veterinär att Lupronet verkar tumörhämmande.

När veterinären tog bort Lupronsprutorna på min hane efter ca 1 år, han hade pälssymptomen men visade inget på ultraljudet, växte tumören väldigt fort på bara några månader, vilket ledde till operation.

Trazan fick dessutom problem då med förstorad prostata och hade svårt för att kissa. Så han fick Lupron igen och sedan opererades han med gott resultat.

Hur gammal är Gonzo?

Sara

Sevendays
0

#7 Gonzo är 4 år gammal nu och symptomen kom vid 3,5 års åldern. Det är en vanlig ålder då problemen börjar komma. UL gjordes i maj men det visade ingenting, men nu i början av juli har pälsen blivit värre och värre så jag sökte upp hos veterinären på blå stjärna i gbg. Vetten tyckte att jag skulle återkomma efter sommaren eftersom han antog att det bara var sommarpäls. Men rätt fick jag tyvärr… men jag är samtidigt glad att han har fått en diagnos, och att det förmodligen går att behandla. Jag skall antagligen ta ännu en Lupronspruta i slutet av augusti, för att månaden efter operera. Har försäkring på honom men har bara kvar ca 5000kr på försäkringen, så det täcker ju inte 14 000 kr för en operation, så lite pengar vill jag hinna spara..

vart opererade du dina små?

Sara
0

Har bara opererat hanen då honan jag har nu inte visar nått på UL.

Trazan opererades på Blå Stjärnan i Gbg av veterinär Annika Westlund. Hon har startat eget i Ale nu så hon finns inte kvar.

När börjar din försäkring på ett nytt försäkringsår?

Jag ska kolla Funny igen i september och ev operera i oktober då min försäkring börjar på nytt år.

Sara

Sevendays
0

Typiskt nog så börjar försäkringsåret på nytt i april nästa år.. och jag har redan gjort åt ca 5000:- sedan april detta år…. att vänta på en operation till april nästa år är ju en alltförlång tid…

Sara
0

Ja, april är det ju ett tag tills tyvärr.

Sara

AlbaStiffler
0

JAg tycker det kan ta upp till ett halvår för pälsen att växa tillbaka hyfsat. är illern sjuk kan det ta ännu längre tid eller inte alls komma tillbaka.

Men i regel brukar det skynda på lite när väl vinterpälsen börjar komma. Vad gäller lupron har jag dock noll koll…