tipps om kött
Jag är helt tippslös nu. Försöker att få våra pälsar att äta kött. Jag har kycklingvingar, kycklingmage, benmärg (?), kycklinghjärta och nötfärs, lever hemma. Det ända dem äter är kycklinghjärta! I natt var andra gången som jag tog bort torrfodret och dem bara fick kött, men dem rör det ju inte!!
Jag har krossat vingar och blandat med laktosfri grädde, äggula och äggskal. Men dem vill ju inte =(
Är dem inte snabba så äter Schess (katten) dessutom upp vingarna!
Ge mig tipps snälla, bara dem lär sig äta kycklingvingar så blir jag glad!

Pudding var lite skeptisk till en borjan med, men jag smetade in vingarna med ferretone, da gick de ner :)
// Amanda

Äter dom hjärtan så tror jag dom kommer ge sig snart med det andra också. Prova kycklingfärs med hackat hjärta i? Jag har bara behövt lära en iller att äta kött och då gav jag honom lättuggat kött i början så han slapp jobba, han visste liksom inte hur man använder tänderna på det sättet. Sen kan du lämna dom utan torrfoder längre än över natten förutsatt att båda är friska. Förr eller senare blir dom tillräckligt hungriga. Fortsätt försöka och ge inte upp.
Ja, det var det jag blev misstänksam mot att dem inte var särskilt hungriga =/ vad är kycklingfärs? Är det som köttfärs eller? ska testa det såna fall. tack :)

#3 jepp mald kyckling, brukar finnas i alla matbutiker

Vissa illrar är bara riktigt kräsna. Stina rör inte det kött jag lägger fram till henne medans Tassa äter i princip allt. Så jag har accepterat att Stina bara äter torrfoder nu.
kan ju meddela att det fortfarande står kvar på samma ställe, dem äter inget kött!!
Min nye Mr Miller är uppvuxen på besiktigat viltkött samt utblött torrfoder. Här hemma kan jag inte ge honom viltkött, så 3-4 ggr/vecka får han kycklnghjärtan, vingar och lever samt utblött torrfoder, skulle vilja ha tag på dag gammla kycklingar, men vet inte vart jag ska vända mig för detta (vet inte om de som föder upp kycklingar även har dag gammla till försäljning, ska kolla detta). Men jag hoppas att han ska börja äte det utblöta torrfodret som det är, dvs torrt som de andra gör. Har också kommit på att både My och Otto gärna tar smakprover av det råa köttet som Mille får. Så även de börjar så smått äta rått kött. Detta kommer jag att vidarebefodra detta till ev nya ägare.
Ni som vill börja ge kött, jag måste få fråga om ni vet allt ni måste tillsätta och hur mkt av vad ni kan ge i veckan?

Jag har inte sa stor koll pa tillsatserna alls, men jag ger inte heller kott som basfoda, utan som komplement en eller tva dagar i veckan for att de ska ha ngr ben att tugga pa, samt fa bli lite bortskamda da och da. Lite som godis, fast en hel maltid :P
// Amanda
Jag vill att mina ska vilja äta kycklingvingar, när man ger dem en varsin på dagen, dem ska fortfarande ha torrofder framme. Då behövde man inte tänka på alla saker som man måste tillsätta om dem bara går på kött, eller har det ändrats nu?
#11 Så gör jag med Tassa, hon äter vitalin blandat med rc kitten och kycklingvingar (annat kött också ibland). Då finns ju ingen risk att hon får näringsbrist. Skulle nog inte kunna tänka mig att ge bara kött, verkar ganska dyrt och krångligt plus att Stina bara äter torrfoder.
#11 Nej nej :) men jag tänkte först och främst på dem som ger barf istället för torrfoder!
Jag tycker själv att det var riktigt rörigt ibörjan och det kändes lite läskigt att inte förstå riktigt vad och hur mkt av vilket. Men nu har jag större koll. Jag har fått höra att jag varierar väldigt mkt och det känns bra, det har varit mitt mål ;) Jag ger sällan samma sa 2gg i veckan!
#13 Hihi, jag tog inte åt mig alls :) och jag beundrar faktiskt dem som ger sina illrar BARF helt och hållet. Det verkar vara ett himla pyssel. Och som du sa så är det ju jätteviktigt att man verkligen lär sig vilket slags kött och hur mycket man ska ge varje dag.
ja tycker nog att det blir billigare i längden….men samtidigt har jag ju inte hållit på så värst länge. Gäller att hitta bra ställen/slaktare. Helbarfar även hunden…där kan kilopriset sticka iväg eftersom man köper mycket ben. Igår köpte jag ett halvt lamm, framdelen (utan huvud dock, har inte vågat mig på huvuden). Killen tittade nog lite snett på mig när jag sa att jag inte behövde det styckat. Sen när jag kom hem upptäckte jag dock att det var svårare än väntat att få isär benen (under/överben)…ville ju sära på dom i leden, inte såga ben. Det gick tillslut…kände mig lite som en styckare hemma i köket. Nadir tyckte det var mums dock! Åt upp ett helt underben kött ben och leder! Jag hittar mycket bra hos en svensk fågel/vilt slaktare, även willys affären i gamlestan, och orienthuset precis brevid, allt i göteborg. Igår kom jag hem med minst 20-25 kg kött/inälvsmat och köttben(kyckling ben/vingar/mage/hjärta/lever; grishjärta; nötlever; oxsvans; lamm och nöt bringa; köttben av nött och hel lamm, köpte även ägg) allt till hund och iller…för ca 6-700 spänn. Det blir väl typ 30kr kilot tror jag, inte så illa tycker jag. Men lite mer bök blir det ju…har fått skaffa en till frys. ;)
Mvh, IDA
#15 Jag har precis varit och handlat lite mat åt killarna för att kunna variera. Jag köpte 5 viltkorvar, 5 st kycklingkorvar och 5 st kalkonkorvar och varje korv väger 500gram :) 15 st alltså!
Sen blev det lite fisk också, alaska polock och torskfile, ca 1kg.
Men köpte även 1 kg kycklingfileer som jag ska klippa ner ordentligt och ge en snutt varje dag :)
By the way kan jag säga att mina killar som är valpar just nu, kan gott och väl äta 100gram fisk var, varsin kycklingvinge och sen slinker en kycklinghals med ibland. Detta är alltså ett mål mat och dem får 2 mål om dagen. Dyrt! hehe
Sant…jag kankse återkommer om ett halvår eller så och tycker att de e svindyrt…;) Dom äter nog inte lika mycket nu…säkert pga värmen och att de e töser jag har. Va vet jag.
Har provat med kalkonkorv här med….va mycket uppskattat.
Brorsan min äger ett fiskeri nere i hamnen så jag brukar åka dit för att samla på mig lite fiskrens…mest de som blir över när dom filéar. Har provat helt fiskhuvud men dom va inte lika förtjusta i det…vilket var lika bra…luktade pyton. Hellre möss isf…och lite fiskolja. ;)
ja, jag beudrar dem som verkligen kan detta med alla tillsattser och hur man ska variera och allt. Jag hade gärna försöka få mina att bara gå på barf, men är så rädd att göra fel och jag skadar dem men min okunnighet.,
#19 det finns många bra trådar och många som är duktiga. :)
Sa även att hon inte äter kött då sa hon att jag skulle köpa ett foder och blanda ned fläskfärs,men hon bara spottar ut, men får väl inte ge upp.