Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2427 ggr
Theres
0

Djurs värde

Är alla djur lika värda? Tollererar man saker från vissa djur, men om ett annat djur skulle göra samma sak så tollererar man det inte?

Läste en tråd om en råtta som hade bitit sin ägare, och den skulle avlivas… tydligen görs samma sak med möss som bits.
Tänk om vi skulle avliva en ilelr om den bet oss?

Jag har blivit biten av råttor och möss, och låtit de få leva tills de blir gamla. Har helt enkelt bara undvikit att bli biten igen… tagit det lite försiktigare… Det är ju bara deras sätt att försvara sig. Även om det är en TAMråtta elelr en TAMmus så måste de väl få försvara sig?

TAMillrar bits ju också… men är inte det samma sak då eller?

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

Så dumt! De flesta vet att råttor och möss bits. Skaffar man då en i tron om att den inte biter en är man ju dum :/. Det ligger ju i deras natur att försvara sig mot något som är större än de själva!

Theres
0

Ja, men det var något om att hon försökte avla fram sånna som inte btis, och att det inte går att behålla de som bits för man inte kan använda dem till avel… men jag menar… det funkar inte för mig att avliva ett djur som bits :P Djur har tänder! :P

golf.ifokus.se

Denna kommentar har tagits bort.
Allamej
0

En råtta som mår bra och är frisk, både psykiskt och fysiskt bits inte. Det ligger inte i deras natur i huvudtaget. Biter en råtta den hand som föder honom så är det något som är allvarligt fel.

Jag har blivit biten av råtta, det var min första råtta och hon var verkligen helt jäkla psyko. Hon hatade alla utom mig som fick ta i henne då och då.

Jag trodde att det var normalt att råttor bits men efter att jag skaffat råttor igen så har jag upptäckt att så inte är fallet.

Råttor bits inte. Punkt.

Gör dom det så är det som sagt något som är fel.

Så döm ut dom som avslutar lidandet för en råtta som mår dåligt ni… Att hon dessutom jobbat i 20 år med att få fram dom snällaste och gosigaste råttorna i Sverige… Ja det kan ni ju glömma eftersom det verkar vara något ni vill förtränga.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

FerretCrow
0

jag skulle enbart avliva ett djur om det var sjukt och led. eller om den var psykiskt störd och inte en djur psykolog kunde fixa det men det är ju oxå en sjukdom.

Fluffpuff365
0

#4 Jag trodde att det låg i deras natur. Har själv haft råttor och jag är van vid att de bits, men inte trodde jag att de mådde dåligt för det. Då ber jag om ursäkt för mitt påhopp.

Theres
0

Av mina 3 råttor jag har nu så är det en som bits ibland när man stoppar ner fingrarna i buren… inte hårt så det går hål, men hon bits… ungefär som att hon tror att mina fingrar är mat, eftersom hon är vad vid att det är mat som kommer ner i buren. Hon bits aldrig när hon är uppe. Och jag är säker på att hon inte mår dåligt… det är hon som är den mest levnadsglada råttan jag haft skulle jag tro.

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

Men å andra sidan borde ju de flesta råttor må dåligt i såfall. Men jag tycker inte att man ska avliva dem för att de bits. Någon annan utväg måste det väl finnas… Fundersam

Theres
0

Jag har haft råttor sen jag var 12 (9 år) och jag har aldrig fått höra att råttor inte ska bitas… jag har alltid trott att det är deras sätt att försvara sig, och nu läser jag att man kan göra vad som helst med en råtta (jag läste vad som helst) utan att den ska bitas? Om någon gjorde vad som helst med mig så skulle jag nog också bitas… det är inte meningen att en människa ska bitas? Hmm… nu var det inte riktigt det jag skulle säga…

Det var mer: jag är van vid att vissa råttor bits och tycker inte de verkar vara sjuka i huvudet för att de bits någon enstaka gång. Idag var första gången jag fått höra att råttor INTE SKA bitas ALLS.

golf.ifokus.se

Allamej
0

Thessan_87 Som sagt, jag har bara blivit biten av en råtta och hon var psyko. Hade jag baserat all min åsikt om råttor på henne hade jag aldrig skaffat råttor igen.

Men det är faktiskt så att vi som sysslar med avel på råttor gör allt vi kan för att bara avla på friska, sunda individer, både i psyket och fysiskt.

Jag ska alltid kunna stoppa in fingrarna till råttorna och veta att jag inte kommer att bli biten. Och det blir jag inte. Jag kan ha nyss skurit upp kött och stoppa in fingret och ändå så biter dom mig inte.

Friska råttor biter inte.

Det din hona gör kallas att hon vaktar. Det är icke önskvärt beteende i avel liksom att en egenuppfödd hane hugger så att blodet sprutar… Det innebär att man måste se över hela linjen och avsluta den där felet uppstod.

Jag har en liten psykoboll här hemma som inte bet men som  var överdominant. Uppfödaren till honom avbröt allt jobb med den linjen trots att det var från morfars sida som dominansen kom ifrån.

Det blir en jäkla massa råttor.

Jag kan som sagt göra precis vad jag behagar med mina råttor och dom bits inte. Jag har medicinerat dom subkutant utan att bli biten och det var en häftig nål… väldigt stor…

Jag kan lukta precis vad som helst utan att dom får för sig att jag är mat, som mest luktar dom mer intensivt på mig och slickar mina fingrar.

Grejen är ju att om man viger 20 år av sitt liv för att ta fram det absolut bästa temperamentet, dom gosigaste mysbollarna man kan tänka sig… Och en av dom hugger utan anledning…

Det är besvikelse.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Gilla
0

Sen finns det ju individer även bland möss, råttor o hamstrar som bits för att testa prexis som hos våra illrar.
Har 2 hamsterexempel som jag aldrig skulle gjort mig av med även om de var bitiga (som även illrarna kan vara)

Ena var en av mina dvärghamsteruppfödningar som bet den nya matten så fort hon stoppade ner handen.
Fick bytte med en annan i kullen som inte var bitig.
Asterix bets oxå när han kom tillbaka till mig men efter en olycklig rymning när han blev fast i en trådback i garderoben var han som förbytt o den snällaste , tacksammaste hamstern som vandrat på denna jord.
Bet aldrig någon mer o blev en favorit av alla.

Andra hamstern var en köpt hamster som skulle avlas på.
Plexus…som visade sig vara en Plexa bet ALLA helt rabiat…utom mig som hon var helt tillgiven.
Men det hade mycket med att jag …inte satte henne på plats direkt utan lät henne göra sina utfall i bitas…o så märkte hon att det inte gav något.
Hon drog tom in mina fingrar i boet så jag skulle få "se" hennes nyfödda bebisar.

Mycket med bitning har nog med test att göra.
Var gränsen går.
Oxå personkemi.
Sen är det väl klart att det som i alla arter finns individer som är instabila…kanske rent av har en skruv lös.
Men det gör det ju överallt…

Allamej
0

Hamstrar har jag aldrig litat på men jag gillar dom ändå.

Råttor ska helt enkelt inte bitas ens för att testa. Råttor som bits har en skruv eller två lösa men alla avlivar inte alla som biter på en.

Vad som fick folk att bli så förbannade i det fallet som Thessan_87 pratar om är att det inte var någon pardon angående råttans vara eller icke vara.

Om någon av mina råttor skulle tugga på mig så att blodet sprutade skulle även jag avliva det djuret, hur mycket jag än älskar den… pga. att den råtta som biter den hand som föder den mår verkligen inte bra.

Jag har några som kan sätta tänderna på skinnet när dom löper om man luktar hane. Men dom gör det aldrig med mig.

Mina hanar är det snällaste man kan tänka sig, finns inte ett ont ben i kroppen. Om nån av dom skulle vända sig om och hugga en dag så vet jag att det är något fel.

Theres
0

Jag hade också en hamster som hette Plexus :D

golf.ifokus.se

JossanH
0

Det finns tusentals djur som bits och visar eggresivitet pga att ägaren gjort något fel från början och djuret tappat förtroende eller att djuret helt enkelt hålls på ett helt fel sätt. är då avlivning det första alternativet? För min del- aldrig!
Jag skulle testa rehablitering fån början.
Jag träffade 5 råttor som bodde ihop och alla utom en gamling bet. Vad berodde detta på? Att de var psykfall eller hade en skruv lös hela bunten? Aldrig- det borodde på att ägaren var ett psykfall och hade en skruv lös. Ägaren var en flicka på runt 11-12 år som vanvårdade sina råttor genom att tex slänga dom i väggen om dom var dumma och hon var extremt hårdhänt.
Råttorna bet i rent självförsvar och jag lyckades få "loss" 3 uta råttorna för omplacering.
De var mycket osäkra i sin bur och bet om man stack in handen. Jag lät råttorna ta steget utan att tvinga mig på dom och det märktes klar skillnad på bara 2 veckor även om dom fortfarande hade svårt att lita på människohänder… I detta fallet var bitandet helt befogat enligt mig.

Det jag anser är fel i historien i inlägg #0 är just det att allt som inte går att avla på ska dödas… För ett djur inte passar in i ramarna för vad som är önskvärt för oss människor har den då inte rätt till ett liv?

#4 varför avla för att få fram de snällaste råttorna i Sverige om bitandet inte hör till råttans natur?? Då borde ju redan alla råttor vara de snällaste i Sverige.. eller avlas det för att få fram de snällaste råttorna i Sverige för att det är så få råttor som är "friska"?, och det i sin tur måste ju innebära att det finns tusentals råttor som genast borde avlivas för att de alla är psyko pga enstaka bett mot männsikor.. 

Det finns inte många dåliga djur men massor med dåliga djurägare. Jag skyller nästan alla beteendeproblem på de sistnämnda….

Sajtvärd på Iller.ifokus

Allamej
0

#14, oj oj…mycket att svara på här men jag gör ett försök.

Ni har fullständigt missuppfattat det hela. Om vi nu ska ta uppfödaren i #0 så avlivar hon inte dom djur som inte lämpar sig i avel, dom omplaceras som sällskap. Att dom inte passar sig för avel gör inte dom till dåliga råttor bara att dom inte uppfyller du hårda krav som denna uppfödare sätter på sig själv och sina djur.

Att en råtta som kommer från hennes uppfödning biter henne innebär att hon någonstans har missat och avlat på någon som inte borde avlats på. Det är något som hon tar väldigt allvarligt på. Hon är ledsen och besviken och då mest på sig själv.

Det ligger inte i råttans natur att bitas. Att göra sitt bästa för att få fram gosbollar som är så fullständigt tillitsfulla och vänliga som möjligt är inte en dålig sak.

Man märker skillnaden hos zoo råtta, uppfödarråtta och råttor från denna uppfödare. Hennes råttor är ännu trevligare, ännu gosigare, än någon annans.

Råttfolk är absolut inte mer kallhjärtade… snarare tvärtom… vi "räddar" djur som blivit misskötta och bortglömda. Vi blir redigt förbannade när någon tänker göra något som kan skada råttora eller använder giftiga produkter till sina djur.

Vi gör verkligen allt för våra råttor.

Vad som hände här var att en råtta från hennes uppfödning gjorde något som man kan träffa på hos en zooråtta… vilket gjorde att hon blev enormt besviken.

Hon har aldrig kastat en råtta i väggen, slagit dom eller misskött dom. Råttan mådde inte bra. Punkt.

JossanH
0

Jag menar absolut inte att denna uppfödare skulle ha misshandlat sina djur eller att råttfolk över lag är kallhjärtade och dåliga djurägare! Absolut inte!
Jag förklarade bara mina egna erfarenheter från dåligt bettende hos råttor och varför dessa betedde sig så.

Jag förstår denna uppfödares besvikenhet. Hon avlar för att få fram en viss egenskap och det gick inte 100% så som hon ville. Förmodligen jättejobbigt.
Och jag "hoppas" verkligen att råttan mådde väldigt dåligt psykiskt annars skulle den avlivas pga råttans uppfödares besvikenhet..??

Och jag påstår aldrig att det är dåligt att föda upp snälla råttor, bara att det är dåligt att avliva de som inte följer ramen för hur en snäll råtta ska bete sig.

Förresten- jättebra att hon i vanliga fall omplacerar de råttor som ej lämpar sig för avel som sällskapsråttor istället!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Jag funderade på en sak. Om hon i vanliga fall omplacerar råttor som inte passar för avel, som sällskapsråttor, varför kunde hon inte omplacera denna råttan också? Eller är denna råttan jättesjuk pskykiskt, och de andra råttorna som har blivit omplacerade inte det? Jag skulle hellre ta hand om råttan åt henne om hon inte vill ha kvar den, än att den ska behöva avlivas. Eller har de andra råttorna som inte lämpar sig i avel någon annan orsak än bitningen?

golf.ifokus.se

Allamej
0

Som du redan vet så är det första gången på 15 år hon har blivit biten, dvs. ingen av de råttor hon har omplacerat har bitit.

Theres
0

Det var det jag hela tiden trott ni menat. Att de övriga omplaceringarna också hade bitit henne och det var därför de inte passade i fortsatt avel, och det bara var just denna individ som skulle avlivas.

golf.ifokus.se

Allamej
0

Nope, så nu kanske du och alla som har dömt ut henne förstår det hela lite bättre.

Theres
0

Jag dömde inte ut henne, jag tyckte bara det var onödigt att avliva den när hon kunde sålt den till någon som kunde låtit den leva.

golf.ifokus.se

JossanH
0

#20 samma här, jag har inte dömt någon, bara ifrågasatt och förklarat min syn på djurs värde.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

de ende råttor eller möss som jag någonsin blivit biten utav har varit djur som inte kommit från vettig uppfödare. aggresivitet går i generna oftast. zoo råttor kan vara hemska.

att g nu väljer att avliva sin råtta tycker jag med är lite mysko att hon inte ger den mer chans.
Jag ger mina råttor 3 ggr sedan avlivar jag dom. de ggr jag har blivit biten så har råttan sovit i min famn sedan huggit som fan och somnat om. då är det fel i skallen på djuret. kan lätt vara tumör som spelar in. även haft råttor som sprungit ute på golvet och bara sådär kommer fram och hugger. det är inte normalt beteende hos möss och råttor men det är det hos iller.  problemet är att råttor och möss ytterst sällan går att träna av detta bitande beteende. en råtta som oftast biter människor brukar även vara dominanta och börja bråka med burkompisr för att tillstlu bli tvugna att bo själv.
två veckor innan jag fick hem en viss iller hane så fick jag hem en råtthane. han bodde med sina kompisar men bråkade med dom hela tiden.

råtthanen bet sina burkamrater så jag satte honom i en egen bur. han bet mig och kunde inte hanteras. två veckor senare fick jag en iller hane som inte gick att hantera. jakt iller som högg i händer. ben , tår allt den kom åt.
både två djuren hanteras mycket. samma regler, samma tålamod bet lika mycket. Nu har det gått 7 mån sedan iller hanen kom hit och råttgrabben hugger ännu på allt som kommer i närheten. sina kompisar och mig. jag tränar med den fortfrande för det är inte min råtta, jag tar bara hand om den.
Den kan ju inte må bra alls. 1½ år tror jag han är nu. kan inte vara kul att leva så ensam där i buren. jag använder numer handskar som jag hade till mina gp råttor.
råttgrabben hugger ännu illern är endast tåbitare.

visst tycker jag att man kan ge en råtta en chans till men g vet vad hon gör hon är en av dom som hållit på längst med uppfödning i sverige. ger henne kanske inte rätt för det men det är så olika på hur råttor bits.
Jag tål 3 ggr av oprovoserade rejäla bett sedan är det avlivning ev kastrering.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Stj3rnfallet
0

#1 Njaaa, det kan man väl inte säga.. Alla råttor bits INTE! Har aldrig blivit biten av en råtta i mitt liv! Och jag har haft råttor till och från sedan jag var 10 år.. Så jag har hunnit ha några st ;) De enda råttor jag har blivit biten av är mina Gp råttor. Ena Gp råttan har dött och den andra lever nu. Och de är som sagt de enda råttor som bitit mig. Så alla råttor bits faktiskt inte!=) Lava (min Gp som lever nu)har bitit mig en gång och det var när jag väckte henne :P Inte alltid så roligt att bli biten av en råtta som väger över 3 kg :O :P

Sara
0

Jag "låter" mina illrar skita lite överallt, något jag inte skulle acceptera av en hund eller katt.

Att djur bits beror enligt mig på att de är sjuka, ouppfostrade, rädda eller notoriska socktjuvar som inte kan låta bli sockarna även när de sitter på fötterna. *Funny* Hon kan bara inte låta bli dem och hon vet mycket väl om att hon inte får ta dem då.

I övrigt så anser jag att djur är lika värda oss människor. Jag är i princip vegetarian (kan falla för frestelsen ibland - det är ju så gott) och köper ägg och mjölk som är ekologiskt/kravmärkt.

Att nyttja djuren tycker jag är ok så länge man ger dem god omvårdnad och skötsel. Vi nyttjar ju hästar för att rida, hundar, katter, illrar m.fl. som husdjur osv osv..

Om bara spindlar, mygg och andra insekter låter bli mig och mitt hem så skulle jag låta bli dem oxå. Tycker de är läskiga att ha inne så då åker de ut om jag fixar det eller så tar jag livet av dem, jag vet att det är grymt men de är så *rys* bläää!

För mig kommer djurens välbefinnande före mitt eget. De får det de ska ha och sedan kommer mina behov.

Jag skulle aldrig låta kärleken gå före mina djur. Jag kanske inte skulle skaffa nya när mina går bort men omplacerar gör jag bara om ev barn blir riktigt allergiskt eller jag drabbas av någon olycka som gör att jag inte kan ge djuren det de behöver.

Djuren ÄR mina barn och jag blir lika förbannad varje gång någon säger "- Det är ju bara djur." Blir vansinnig bara jag tänker på det!!! *Grrr* Precis som om djuren inte får lika ont som vi om de skadar sig eller lider av att vara hungrig osv.

Sara

JossanH
0

#25 precis!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

#23 Har du haft en råtta i 7 månader hos dig, och han är inte din? 7 månader är ju nästan en tredjedel av en råttas liv… så vad gör det hos dig så länge om den inte är din? :P

#24 Är GPråttor SÅ stora? De är ju större än en iller då?! Vill se en irl :D

golf.ifokus.se

JossanH
0

#26 är också nyfiken på GPråttor. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velsan
0

jag har haft typ 40 råttor och bara blivit biten en gång, av en psykoråtta, som kommit fram av dålig avel. Jag skulle avliva en råtta som högg. Inte om de provsmakar på fingrarna ibland för de misstar en för en köttbulle. Men en råtta man inte kan hantera vill jag inte ha

zickan
0

#27 nej de råttorna är inte mina. jag tar bara hand om dom åt en tjej som var tvungen att flytta över till sin andra förälder som vägrar djur i hemmet. De råttorn komma hon att ta hem igen så fort hon kan eller så lever de hos mig tills de dör. ena är ju över två år och andra 1½ har jag för mig.
Men mina komipsar oxh vissa zoo affärer brukar ha en tendens att lasta över råttor och andra djur på mig när de inte kan sälja dom eller tröttnar. Så det kan även passera vissa djur här som inte brukar stanna mer än nån dag till en månad.

ja gp råttor blir både större och väger mer än en iller. 1½kg är minsta jag vet som en gp vägt i vuxen ålder. max vikt jag vet en som har är på 3 kg

zickan
0

woho.. jag hann sända iväg :-)
Sitter just nu på sthlm central och surfar. kan lägga upp bild på gp när jag kommer hem.

min tjej väger ca 2kg. börjar gå upp igen efter att hon fick 4 ungar. har ännu 3 ungar kvar hemma och de ligger ju på lite mer än en stoor tamråtta just nu.
Mycket muskler på en gp ;-)

Vill man se en gp så är de flesta gp ägare villiga att juda hem och visa upp.
Man får gärna komma hem till mig utanför västerås och titta på min alva och hennes halv vuxna ungar.
Finns även anders som lämnades in på skansen. Väldigt tam grabb.
Runt hultsfred bor en unge från mig, zambezi. väldigt snäl loch god. här runt mig finns 2 uppfödare. i sthlm finns även två uppfödare och flertal ägare.
Finns även massa info på exotiskadjur.ifokus.se ;-)

Theres
0

#31 Föder du upp? :P Får gå in på exoriska djur sedan när jag tar nästa paus i mitt bur-bygge… men jag kan ju fråga här också så det kommer lite svar i denna tåden =)
Hur bor de?
Vad äter de?
Vad brukar en unge kosta?
Hur gamla blir de? =)

golf.ifokus.se

Salladshataren
0

Avlivar man inte människor när dem bits då? ;D

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Stj3rnfallet
0

#27 Haha, min är iaf!:P Du är alltid välkommen att komma och kolla på lilla Lava =) Hon blev en större råtta än jag trodde ;) För hon är mkt större än Pugsley jag hade innan Lava när han var i samma ålder som hon är nu. Han vägde ca 1,5 kg max 2 kg och hon väger över 3 kg :P Mitt underbara lilla matvrak =) Hön väger iaf mer än en iller ;) Fast en iller har längre kropp än en Gp.

Theres
0

#34 Kan du inte lägga ut lite bilder? =)

golf.ifokus.se

JossanH
0

Så spännande om GPråttor! En sådan kanske det blir framöver när illrarna inte finns längre… Men det dröjer hoppas jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Stj3rnfallet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 Jo, ska se om jag hittar några bra bilder på min grislisa =)

Stj3rnfallet
0

Här kommer en till =)

Stj3rnfallet
0

Här ser man hur stor hon är :P Hehe, nystädad bur och det syn s inte ens :P Hon älskar att hälla ut all mat över exakt heela buren! Och sen har hon ett speciellt hörn där hon samlar den maten hon tycker om :D

Stj3rnfallet
0

Här kommer en sista bild på tösen =) Lite konstig ställning kanske, men man ser iaf hur stor hon är ;)
Vill du ha fler bilder eller räcker det?

Theres
0

#40 Var är bilden? :P

golf.ifokus.se

Theres
0

Vad står GP för egentligen?

golf.ifokus.se

UlrikaD
0

Giant Pouch Rat

Theres
0

Har de en pung? Som en känguru?

golf.ifokus.se

UlrikaD
0

Nejdå. Tror de syftar på kindpåsarna men är inte säker. GP-råtta är jag inte hemma på alls.

Stj3rnfallet
0

#41 Oj, såg inte att bilden inte kom med :S
Gp Står för Giant pouched rat alt. Gambian pouched rat eller nått sånt där :P Har precis vaknat, så orkar inte kolla om jag har stavat rätt :P

Girlie
0

Jag blir ledsen över två saker i denna tråd. Dels att så många dömer Grodan trots att ingen av er vet omständigheterna.

Dels att så många på allvar tror att det är naturligt att råttor ska bitas bara för att de har tänder. Mina tjejer är min flock och jag är en del av deras. En vild råtta som skulle bita en medlem ur sin egen flock så att denna börjar blöda skulle antagligen inte bli långlivad, i det vilda är sammanhållning i flocken A och O.

Råttor är dessutom ofta bytesdjur i det vilda, att gå fram och bita en räv i tassen om den kommer för nära är inte heller en bra överlevnadsstrategi utan det är bättre att fly för livet. Finns inte den möjligheten utan det är en trängd situation kan de säkert försvara sig mot hotet med tänderna. En människa ska inte uppfattas som ett hot av en frisk tamråtta med bra bakgrund.

Självklart finns det undantag som den i någon tråd ovan där förra ägaren kastat sina råttor i väggen. Jag har även jag tagit hand om en hona med tvivelaktiv bakgrund och hon högg mig några gånger i händerna men det var av ren rädsla. Jag valde att inte avliva henne men det tog mycket tid och arbete att få henne att lita på mig. Hade jag inte haft det tålamodet hade jag inte sett något fel med att avliva henne, hellre det än att hon forsatt till nya hem som någon vandringpokal och varit livrädd. Hur tror ni hon hade mått av det? Det må låta kallt men döda djur lider inte.

Stj3rnfallet
0

#47 Håller med dig!

LiindaLarsson
0

.

ferretgirl
0

Jag hade råttor i ca 4 år, och den ända gången någon bet var när en hona hade ungar. Och det är fullt naturligt att hon skyddar sin avkomma, det har jag ett par illertikar som också har gjort. Så att de inte skulle må bra för att de biter har jag svårt att förstå.