Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 566 ggr
Stj3rnfallet
0

Redan orolig

Jag visste inte vad jag skulle döpa tråden till, men det är ju sant att jag redan är orolig.. Det är så att jag har funderat på hur jag ska få min illervalp ur löp när den dagen väl kommer? Jag känner ingen här i Kiruna med iller och jag vet inte ens om någon annan har iller här? Vad jag har sett så verkar det ju fungera med en kastrerad hane och jag vill ju vänta så länge som möjligt innan jag kastrerar mina sötnosar. Hur ska jag annars lösa det? Om jag har tur så finns det väl någon som bor i närheten med en kastrerad hane som kan få henne ur löp =) Men om det inte finns det.. Ja, det här ger mig en klump i magen :P

Jag får helt enkelt hålla tummarna att det dröjer lääänge innan hon kommer i löp första gången!

HannaM
0
Stj3rnfallet
0

#1 Jo, det hade jag ju tänkt göra, men jag vill helst vänta så länge som möjligt innan jag kastrerar.

HannaM
0

#2 är dock inte helt problemfritt att para dom med kastrerade hanar heller även om hanen ställer upp.

Min Meja parades med min kastrerade Valle och hon blev skendräktig, riktigt ordentligt skendärktig, hon hade slempropp och fick mjölk. Sedan hade hon under nästan sju veckors tid "valpar" dvs mina andra tre illrar. Detta var extremt stressande för henne och även dom andra såklart. 

Sen är absolut inte alla kastrerade hanar kapabla att ta en hona ur brunst så man måste hitta rätt hane också. 

Med detta vill jag säga att det kan vara bra att överväga båda besluten både en, två och många gånger innan man fattar ett=)

Stj3rnfallet
0

Jag har ju inte fått hem flickan än, men är lite orolig över en annan grej.. Gubben jag ska köpa henne av har inte fött upp henne på särskilt bra foder.. Hon har fått äta burkmat hela sitt liv och nu är jag orolig att hon kommer vägra äta torrfoder. Usch, tycker synd om flickan.. Hon kan ju inte alls få i sig något av det hon behöver! Jag ska iaf ta med Vitalin när jag hämtar henne, så får jag se hur det går då. Kan hon vara undernärd eller kanske inte utvecklats ordentligt när hon fått fel foder? Jag vet ju inte riktigt hur det har påverkat henne.. Föräldrarna får ju tyvärr samma foder de med =( Hur dåliga tänder ska de inte ha? Kanske jag som dömer i förväg…

Stj3rnfallet
0

#3 Hehe, jo, skendräktighet kan ju inte vara kul! Vet hur jobbigt det var för våran första hund vi hade.. Hon blev helt förstård om man råkade pipa med leksaken som hon hade som hennes valp. De kan väl få sån där mjölkstockning när de är skendräktiga också? Tur att hon är valp, så att jag har ett bra tag till innan jag behöver bestämma mig! Kan ju hoppas att hon blir sen med löpet iaf.

HannaM
0

#4 varför då köpa av honom? Föräldrarna har med allra största säkerhet riktigt usla tänder om dom levt på blötmat hela livet. Det är upp til dig att köpa därifrån men jag personligen kan inte se varför man vill se till så det finns en efterfrågan på valpar från honom när han har åtminstone en brist i sin illehåållning.

Vägrar hon får du lirka. Blöta upp torrfodret så hon får "rätt" konsistens och så lär hon sig smaken så löser det sig nog sen=)

Stj3rnfallet
0

#6 Nä, det var inte tänkt så från början, men min kille gav mig henne i födelsedags present, så jag visste inte om något och han frågade ju inte så mkt heller, eftersom att han inte kan ngt om illrar. Så jag ringde gubben själv, efter att han hade tingat henne och då frågade jag allt jag hann innan jag gick på en dhj (var på jobbet). Vad jag förstod hade han haft iller i många år och säkert gett samma foder åt alla. En burk räcker 1 månad..
Jag hann inte säga åt honom att man ska ge torrfoder åt dem, för jag hade ju så många frågor. Och sedan förstod han inte riktigt mig eller hörde dåligt. Skåningar har tydligen svårt med min norrländska dialäkt :P Vet inte om han haft kullar förut eller om han ska ta fler, då han lät rätt gammal..

Jag ska iaf säga åt honom när jag hämtar henne vad han ska ge sina illrar för foder.

LeeLoo
0

#7 enbart torrfoder är ju inte heller det optimala för en iller så jag tror inte att du behöver säga åt honom det…

Stj3rnfallet
0

#8 Nä, barf funkar ju också, men jag tänker ändå säga att hans foder inte är det bästa valet! Burkmaten han ger kan ju inte vara särskilt näringsrikt..

HannaM
0

Förutom näringsinnehållet så är ju konsistensen rena döden för tänderna på illrarna..

Stj3rnfallet
0

#10 Precis!

LiindaLarsson
0

ja bor ju i gällivare.. men har inge kastrerad hanne

Stj3rnfallet
0

#12 Ja, det var ju synd!

LiindaLarsson
0

vad heter han du ska köpa av?

Stj3rnfallet
0

#14 I annonsen hade han tyvärr bara initialer, så jag vet inte.. Men det är inte han från Kristianstad iaf. Den här gubben kommer från Malmö.

LiindaLarsson
0

Lycka till :)