Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 807 ggr
Marina
0

Hängmatta

Finns det nånstans i Göteborg man kan få tag i hängmattor till iller? Tänker väl främst om det är någon här som syr och säljer? Vi ska upp mån-ons nu i veckan som kommer och skulle gärna vilja köpa.

Norrskenets
0

putt

mellylove
0

putt

ferretgirl
0

Hängmattor är bland det enklaste att sy själv. Man tar ett stycke tyg t.ex 45-50 cm brett och 70-80 cm långt i t.ex fleectyg som är mjukt eller ett bomullstyg eller så både ock bomull på undersidan och fleece på ovansidan. Sen köper eller syr du 4 ca 120-140cm långa och omkring 3 cm breda band och sätter fast ett dubbelvikt i varje hörn. Sen är det bara att hänga upp den. Det är billigt att köpa fleece och bomullstyger när det är rea i tygaffärerna. Annars så säler väl Amhs illertorg hängmattor tror jag, men i Göteborgstrakten vet jag ingen som syr hängmattor. Vet att sarae gör puffar (om jag minns rätt), men om hon även gör hängmattor det vet jag däremot inte.

Marina
0

Ja jag har faktiskt tänkt tanken, blir ju helt klart billigare. Bara att jag har ingen symaskin men jag fyller snart år så jag får väl önska mig en :)

LiindaLarsson
0

haha jag fyller oxå snart år och jag har önskat mig en symaskin :)

Denna kommentar har tagits bort.
ferretgirl
0

Köp en billig begagnad, det gjorde jag. Gav 800:- för en maskin som var ca 10 år gammal, men så länge den syr rak och zigzagsöm så är det OK. Det är mest dessa sömmar man använder sig av ändå. Visst, du kan köpa en maskin som syr allt på egen hand efter det att man programerat in allt, men varför betala flera 10.000:- för en maskin.

Marina
0

Hmm ni som syr puffar, hängmattor o sånt, vad har ni för symaskiner?

Musiken
0

Jag syr allt mitt for hand :P (har lite exempel i mitt galleri)

Marina
0

#9 oj! det tar en stund va? ;P

Musiken
0

Hah, nja, i borjan, men sen far man klam pa det :P Puffen tog val 2 timmar att gora och leksakerna 1,5 ungefar. De virkade pasarna drog ivag till ett dagsprojekt dock (ar inte sa duktig pa att virka)

UlrikaD
0

#9 Jisses, vad duktig du är. Puffen var ju helt underbar.

Musiken
0

Oj tack ^^

werner
0

#3 tack för beskrivning tänkte sy själv med fleece som översida och jeans som undersida eftersom det är så slitstarkt.. ska jag sy in snöre för upphängning eller är det enklare med öljetter och sätta upphängnings anorning där i? vad tror ni?

holtz
0

#13 Säger detsamma! Puffen var grym och jag hör mina tjejer skrika efter en liknande nu :P

TottsiGirl
0

#8 Jag har en gamal huskvarna maskin som e ja hmm gamal den e orange hehe inget avancerat de duger mer än väl för mig jag syr hängamattor men även lite tält och dyl, finns bilder på två tält/hus på www.hungryferrets.se

#14 Jag syr in band och syr dom som öglor så fäster jag karbinhakar i dom öglorna sen. Såvida jag inte ska ha den i transportburen då syr jag bara in band som jag kan knyta fast hängmattan med..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

werner
0

#16 okej, får se så inte min symaskin dampar ur och inte orkar att sy över "repen" så det flaxar nåldelar över halva köket.. ska testa, funkar det inte för mig så finns det ju fler lösningar :)

TottsiGirl
0

#17 Jeans tyg kan ju va lite tjockt men om man tar en bit jeans utan någon söm så brukar de gå fint, ja har använt bomullsband till mina hängen, tar man de bara lugnt över själva bandet brukar de funka fint :) E de trögt kan man ju oxå testa att byta till en liten grövre nål…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

werner
0

#18 Jo men jag har klippt sönder massa byxor och flera är stretch funkar det med tror du? jag ville bara ha just jeans för det ökar hållbarheten så pass mycket i vanliga fall så det vorde optimalt och lätt tvättat.. i värsta fall är det ju bara att handsy dessa områden med prestion, pojkvännen föreslog hampa rep, luktar ju så jävligt så både jag och illern skulle svimma :( ska köra på bomull eller sån här båtlina dom brukar vara hållbara.

TottsiGirl
0

#19 Jo men de tror ja absolut ska funka, bara man försöker att ta bitar där man inte får nån jättesöm med, det är ju oftast dom sömmarna som e tjocka och ställer till problem..

Fördelen med bommulsband e ju att dom e platta och lätta att sy fast, min erfarenhet av runda snören/band är att dom oftast kan vara lite svårare att sy på plats då oftast är mycket smalare..

werner
0

#20 jo form på snöre kan ju spela roll men jag gillar ju att trassla 100ggr så jag blir förbannad innan jag är nöjd, nästan alla pysslare är så har jag märkt ^^..  en del går det ju inte att komma ifrån sömmar på.. men om man tar ett byxben och delar det så sömmen kommer i mitten behöver man bara sy över den när fleecen och den ska sammanfogas, kan ju bli ett helvete om en sån söm kommer i kanten kan jag tro.. får se hur det blir det löser nog sig :) funderar på skriklila fleece, deminblått jeans, blåa snören och en skrikig tråd så det ser bohemt ut ^^