Iller köpes/sökes
hej
Jag är en ensam liten filur som just har hittat hit… har letat i flera år efter en iller… men inte fått tag på någon än. var nära att köpa en av lenart i sjöbo men han skulle ha åkt ut och lämnat illrar till diverse köpare men struntade i våran överenskomelse. ja vargefall
jag söker en valp/vuxen iller att ha som sällskap har haft iller förut
och divese djur för den delen med. så det skulle vara skönt om någon viste om någon uppfödare i närheten av värmland eller om någon måste skiljas från sin kära kompis.
önskar snabbt svar…
nås även via msn: Mr_terrorist@hotbrev.com
eller mobil. 0735328103
eller mail kaj,sanfridsson@post.tre.se

Önskar dig välkommen hit. och nu börjar det ramla in omplaceringar var och varnnan dag känns det som. Massor med annonser om sådana som plötsligt inte har tid för sin lilla valp. Eller ett åring.
Så omplaceringar borde det finnas.
Vill du ha valp, så finns det några uppfödare här inne som du kan ta kontakt med. ;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag får be och tacka så mycket för välkomnandet
ja somsakt är det någon här som itne har tid för sin vän
så tar jag gärna emot den…
priset har ingen större betydelse… bara inte det är fantasi summor.
vad är fantasi summor?
vad va de lenart strulade med?
Jag har en iller från honom världens mest underbara lilla sak :D
Jag har valpar.
Messa mig gärna privat om du är intreserad.-
Hej jag har en iller till salu,, Det är en 8 veckor gammal hona som är ganska busig i sig!..Om du är intresserad kan jag skicka bilder på den os.v M.V.H Sarah
P.s kontakta mig på min e-mail… Kurdiia_421@hotmail.com
Det kanske löser sig snabbat för dig Clogsman. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ser ut att kunna lösa sig. Du måste skriva och berätta när du får hem din nya familjemedlem. Och så vill vi ha massor av information om färg, kön, ålder och en massa kort. ;-)
Vi är som illrarna här inne, nyfikna. hihi
Audiatur et altera pars

fantasisummor är typ 3-4000
som sakt är jag bara en enkel arbetare som knegar så jag ska få mat på bordet som alla andra. men bor sj så man har ju inte hur mycket pengar som helst :P ni känner nog igen er :P
SVAR PÅ FRÅGAN OM LENART I SJÖBO?
han skulle höra av sig när han närmade sig örebro men han drog ner på typ E4:an istället och struntade i lillla mig som belv helt bestört och jätte ledsen över detta. DETTA ÄR VARFÖR JAG INTE GILLAR HONNOM
Ja de kan jag förstå. DÅLIG STIL!
Jag va juh hemma hos honom när jag hämtade Lillen så jag har inte blivit lurad av honom så.
Så gör man inte.
det verkar ju lösa sej snabbt för dej :)
#7: tycker inte 3000 'ngra fantasisummor, tycker det är bra med ett högt pris på valpar så att köpare tänker sig lite för innan dom köper en iller. tycker ett högt pris på alla djur är bra. Iår betalade jag 3000 för Frodo, men efter alla utgifter gick uppfödaren ändå inte plus. det är dyrt att vara uppfödare.
ja, inköps summan är ändå den i slutändan som är billigast med Att skaffa iller så man får nog tänka sig en o annan gång extra om man inte ens tror sig ha råd att köpa en för 3-4000:-!..försäkring, vaccin, vet.kollar, kvalité foder osv det kostar att ligga på topp o ge sina djur det bästa ;-)
egentligen är iller billigt me tanke på vad en hund med samma livslängd kostar…
jag känner bara att jag hellre betalar en del för min iller och vet att den är frisk och vaccinerad osv än en struntsumma… det kännns som bättre. vill inte gärna se på illrar som "mjölkpaket"
hoppas ngn fattar mitt virriga inlägg ( drack för mycket kaffe)

3000 är väl rimligt för en valp..
En Chihuahua för 25.000 DET är fantasi summor.
Känner man inte att man äns har råd med inköpet av illern så ska man nog spara ett tag till :) Jag har lagt ut många tusenlappar på mina två monster. Så om du är en vanlig knegare.. tror du då att du kan punga ut med 10,000-20.000 kr extra för en iller, de första året?
Carpe Diem

med fantasi summor menade jag att inte gån för långt och förska käna pengar på illern. okej då var det utret. för det andra så är det som så att jag anser att skulle jag sälja en iller skulle priset inte ha någon betydelse bara den fick komma till ett kärleksfullt hem….
hellre sälja en iller till en fattig som inte kan ge sånna summor som vet hur man ska ta hand om dom och ge dom ett bra och kärleksfullt hem än en rik somvill ha en för bara för att vara häftig…..
hoppas alla förstår hur jag menar…

Jag tror nog att jag förstår hu du menar. Och när man talar om en omplacering så har många olika åsikter om hur mycket man betalar för en sådan. Sedan blir det självklart annat om man köper valp från en seriös uppfödare, då får det kosta lite mer;-)
Audiatur et altera pars
14: om man nu säljer en iller till en fattig, hur ska den personen då ha rådmed om illern blir sjuk eller skadad? man _måste_ ha okej ekonomi. förra året var min albin tvungen att opereras, jag maxade försäkringen på 2 sek och var tvungen att betala över 10 000 kronor ur egen ficka. och som sagt, om man räknar på priset det första året så ligger det runt 10.000 då med då inlusive köpekostanden av illern, så det är ju inte köket som är det dyra, det är resten av djurets liv som är dyrt.

Fast jag är ju extremt fattig för tillfället. Men jag har aldrig låtit mina djur vara utan veterinärvård.
Så när man väl står där så grejar man det för att man måste liksom. de är ju en del av ens familj.
Audiatur et altera pars
Jo det är klart, men om jag medvetet skulle veta att jag skulle få svårt att lägga ut stora summor på t-ex veterinärvård så skulle jag vänta med att köpa iller tills ekonomin är stadigare. sen kan ju ekonomin försämras och då får man ju ta sm'llen. Jag har ett sparkonto utifall att ngt skulle hända-

haha finns alltid bilar att sälja om det skulle behövas snabba pengar för djurens skull. ;-)
Audiatur et altera pars

alla är inte som dig åsa :)
Carpe Diem

Va? Är dom inte? Trodde jag. hihi
Nejdå, vilken skrämmande tanke om alla skulle vara lika galna som mig. ;-)
Audiatur et altera pars
#16; så hade jag också tänkt! Har också ett konto som är för säkerhets skull och jag hoppas verkligen, för illrarnas skull, att jag slipper använda dessa pengar.
hade lätt betalat 3000 för en iller med bra stam och, så vitt man vet, bra linjer!
Sajtvärd på Iller.ifokus

har du hittat någon liten iller ännu
*asg* tyvärr är jag lik dig i det där med att man alltid kan sälja bilen för att rädda sian djur. Jag sålde min bil snabbt som sjutton när jag avr pank för ca ett år sen för att få fram pengar och köpa loss en 1årig tik som levt instängd på ett kallager i hela sitt liv (dobermann) Tog henne där ifrån och levererade henne efter en runda till en polare som ville ha henne. Jag hade inte plats för henne själv och inte tiden. Sen betalar han fortfarande av henne!! och detta var ett år sedan. Hon har kostat honom endel och jag har legat ute med pengar i ett år .Får sista hundralapparna nu i slutet av den här månaden. Så nog finns de galna människor. Har dock köpt en ny bil nu när jag har jobb istället för att plugga… Behöver jag säga att min sambo inte avgudade mig precis när han insåg att bilen var borta? Det finns buss…. Så enkelt är det och både pluggade… Jag köpte ju en cykel till honom?? *ler stort*

Misty, jag tycker det är beundransvärt det du gjorde. Tyvärr så är jag inte riktigt sån. Men det kanske beror på att man har barn. Jag måste kunna köra mina barn till diverse ställen.

#25: Men då har du ju pengarna ändå. ;-)
Jag har faktiskt sålt en bil en gång då min ena schäfer bröt benet och dumma matte inte hade försäkring. Detta då jag var ung och dum. Nu är jag bara OCH. hihi
Men d var det också många som sa, herregud avliva hunden.
Aldrig att hon skulle dö för att jag är dum.
Men nu har jag mina pälsar försäkrade, och jag skulle fortfarande aldrig låta pengar komma imellan för att rädda ett liv.
Audiatur et altera pars

Jessus, jag har nog lagt ut långt över 10 000 kr på mina monster. Bara på Malolo har jag nog lagt massor. Man måste ju räkna med vareda pryl, varenda veterinärbesök (och då har aldrig mina varit sjuka) och sen all mat och alla pengar som går till resorna man gör för att tex åka på utställning :) Ja allt! Det blir sjukt höga summor.

tjenare allihop….
jag har ej fått tag på någon iller med tanke på att alla som skrvit till mig har frågat vad jag vill ge. dom har ej mailat tebax så dom godog nog inte mitt bud antagligen. och efter att ha läst att om en ej så rik person säger att den är intresserad av att ta en en valp elleromplaceringsilller och nägra här säger emot bara för amn skrev att man inte kan ge några fantasi summor…..
har ett exempel här faktiskt:
En person köper en iller för 3000 har sparat och sparat för att kunna köpa en. man har köpt den sen så blir illern helt akut sjuk av någon anledning några veckor efter att man köpt den. då har man bränt upp sina pengar. och betala en akut operation är ju inte alltid det lättaste.
Medans man har betalat en lite mindre summa än den som angevs ovan så kan man vara beredd på det mesta och även köpa allt som en iller kan tänka sig att behöva i ett nytt. hem
jag vet itne vad ni tycker men ska man omplacera en iller så är det väl inte priset som avgör utan personen som den ska komma till.
ETT DJUR ÄR EN KÄR VÄN INTE ETT LEVANDE SPARKONTO!!!!
SKulle jag ha en iller och skulle bli tvungen att göra mig av med den så ger jag hellre bort den till någon som vet hur man har en iller och kan ge den ett bra hem. men det är väl bara jag som tänker så tydligen.
Vargefall jag letar fortfarande och alla vet nog vid det här laget min msn och mail och telefon nummer….. så det är bara att höra av sig :D
Ps. har börjat göra en egen hörna åt min blivande kamrat.Ds
#28 Som svar på ditt exempel så kan jag skriva att en veterinärsräkning lätt kan överstiga 3000 som kanske är vad man har över om man köpt en billigare iller och då spelar det ingen roll.. har man ingen ekonomi som tillåter veterinärsräkningar på flera tusenlappar någon gång så ska man kanske vänta med att skaffa djur. 1000- 3000 är inte så stor skillnad igentligen för en veterinärsräkning kan ligga på 10 000 om dom inte kan direktriglera från försäkringsbolaget.. Så pengar borde det finnas att tillgå från något håll i vilket fall som helst!
att betala eller inte betala för omplacering kan man diskutera tills jordens undergång..
Visst vill väl dom flesta att sina älsklingar kommer till ett bra hem, medans endel gör sig av med dom och vill tjäna en hacka på köpet. jag skulle aldrig ta betalt för mina djur om dom skulle få flytta till mina föräldrar tex- där jag kan träffa dom när jag vill, men om man sätter ut en annons då är det smidigt att sätta ut en högre summa för att folk som inte tänker lägga ner den summan på sitt blivande djur inte ska göra sig besväret att höra av sig (sen vad det "rätta hemmet" betalar är en annan sak). Det finns även dom som skickar med massor med grejer och vill ha en peng för alla illerns prylar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#29: Håller med dig JossanH i det du skriver. Någonstans måste man ha sparade pengar ifall att det händer något och de inte kan direktreglera.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

annars finns det illrar nere i mörrum, jag vet inte, men det kändes som att syskonen var rätt likasinnade, och den jag köpte har än så länge inte varit några problem, fick honom bitfri på 2 dagar =) även en anna som köpte en valp från samma kull fick sin bitfri lika fort =) så om du inte hittar en omplaceringsiller, testa där! de kosatr 500 kronor och är jättesöta, 3 månader, men de är ej vaccinerade eller chippade.
golf.ifokus.se
#28 att man har råd att betala runt 2500kr (jag syftar på att köpa valp nu) för en iller visar ju först och främst att du har råd att ta hand om den och att du (förhoppningsvis) är seriös (det är ju inte som att gå o köpa en kattunge för 25öre tassen och ha som sommarkatt, vilket är HEMSKT) och inte kommer att släppa ut den i skogen eller omplacera den i första taget. Dessutom så visar det att uppfödaren är seriös och vill ha seriösa köpare. Så dessa "fantasi" summor du talar om tycker iaf jag är till godo. Dessutom så skrev du ju att ett djur är en kär vän och inte ett levande sparkonto. Sant så klart, men jag tycker faktiskt att det låter lite löjligt, är det så fel att människor (uppfödarna i detta fallet) vill ha pengar för djuren som de har fött upp och tagit hand om tills den dagen de skall "flytta hemifrån"? Tänk på att de har lagt ut pengar på att vet.undersöka illern, vaccinera den och ev chipmärka den osv, är inte detta värt ngt? Att de sedan vill ha en summa som delvis väger upp detta och delvis bevisar att köparen är seriös tycker i alla fall inte jag är fel.
Har du inte råd att köpa en iller så har du nog inte råd att ta hand om den, så antingen får du planera om dina ekonomiska utgifter eller tänka om gällande valet av djur.
håller för övrigt med föregående inlägg..
/ Matilda och Dior

Många större djursjukhus brukar acceptera delbetalning i och för sig. Jag tänker mer på att det kostar ju ändå en hel del med alla grejor man behöver skaffa första tiden, som bur, klosax, schampo, transportbur leksaker(om man inte gör dom själv), vaccinering och försäkring, chippmärkning, kastrering och såna grejor. Sen kostar ju maten ganska mycket i månaden oxå, går ju inte med ica kattmat precis. En del av de pengar du lägger mer på en dyrare iller slipper du ju betala när du väl skaffat den för den är ju i regel både vaccinerad och chippad och vet.besikigad då, kanske man till och med kan ha valpkullsförsäkring på illrar fast det har jag i och för sig aldrig hört men det är ju ändå lite extra trygghet om man vet att djuret var friskt då man skaffade det. Så det är ju inte enbart ifall djuret blir sjukt som kostar för det brukar man i och för sig kunna lösa på något sätt om det väl händer, även om jag rekomendera att det är mycket smidigt att lägga undan en peng i månaden. Håller dock med att det är inte hur mycket pengar man har som bestämmer hur bra djurägare man är även om en viss summa är nödvändig för att djuret ska få rätt näring i sig. Lycka till, hoppas det löser sig för dej så du får din lilla vän.)

Tiiia, nu tycker jag att du har lite hårda ord.
Jag har inte betalat för mina omplaceringar, har heller inte betalat för att omplacera en iller. Gör det mig till en fattiglapp som inte värnar om djuren?
Vad jag vill få fram är att många som omplacerar sina djur vill ha tillbaka en summa eftersom de "lagt ut så mycket". Jag har för en längre tid varit i kontakt med en som skulle omplacera en iller som hon haft i 2 månader. Att hon ville ha 700 kr MER än vad hon köpte den för var för att hon hade faktiskt lagt ut pengar på skabb-behandling. (?!)
Djur är ingen investering, man kan inte köpa djur och förvänta sig att den dag man inte kan han kvar dem (om dagen kommer) få ut samma summa som man betalat för djuret.
Jag tycker defintivt att 2500 kr för en omplacering är fantasisummor som når högre höjder. Ett djur som har haft flera hem kan lätt bli stressat och behöva mer omvårdnad och tid än någon valp som kommer direkt från uppfödaren.
Jag vägrar betala för omplaceringar, men nog sjutton har mina djur försäkringar, får all veterinärvård de behöver, det finns klotänger i förbannelse, godis i drivor, mat av hög kvalitet. Det handlar faktiskt inte alltid att de som betalar höga summor för sina djur är bättre lämpade ägare. Det är bara så att man kanske väljer vad man lägger pengarna på.
Jag har sett många som köpt dyra illrar och sen inte har råd med operation, vaccination, kastrering mm. Är dessa verkligen bättre djurägare?!

iom att klosax, schampo, lekhage, mat, vaccin, vetrinärsbesök, chipmärkning, leksaker m.m. kostar så mycket så kanske man inte behöver betala så mycket för just illern.
jag köpte melwin för 500 kronor och har nu köpt klosax och alla möjliga tillbehör. men iom att jag köpte de grejjerna själv, och fick välja själv, så tyckte jag inte att det var särskillt dyrt med de 2000 eller vad det går på sammalagt.
detta är ju bara början på mina utgifter, och gladerligen köper jag mer till min lilla pälskling.
men iom att alla omkostnader är så "dyra" så kanske man inte behöver lägga ut så mycket på just skaffandet av illern, det är ju bättre för djuret att lägga ut sin pengar på honom/henne när man redan har skaffat sig illern =) så tycker jag.
så om han nu har sparat några tusen, nog har han råd att köpa sig en iller och tillbehör, och att gå till vetrinären. om något däremot skulle hända då mer pengar skulle behövas så finner han säkert en utväg för att skaffa fram pengar i nödens hetta.
haha, tack för mig :þ
golf.ifokus.se
Tycker som Nettan att en omplacering inte ska kosta mer än hämtningen. Då man köper en valp så tycker jag man ska se det som förbrukade pengar att man sedan får veterinärskostnader för att djuret ska ha det så bra som möjligt är något som man inte kan sätta ekonomiskt värde på. Ett djur skaffar man för att ha livet ut och om man sedan måste göra sig av med det så förlorar man inga pengar på att ge bort det då det är pengar man förhoppningsvis redan sett som förlorade då man skaffat djuret.
Att köpa valpar för väldigt låga priser ser jag däremot inte så positivt på. Det kostar att föda upp valpar om man gör det på rätt sätt. Varje gång jag ser en valp för 500kr eller liknande så funderar jag på vad uppfödaren ger för mat, varför denne inte veterinärsbesiktigar/chippar mm. Vad gör en sån uppfödare om valpkullen behöver veterinärvård? Han kan iaf inte käna tillräkligt på sin försäljning för att täcka några veterinärskostnader.

Jättebra skrivit angående låga priser på valpar Falo.