Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 604 ggr
sonjaochjocke
0

arg valp?

ja nu har vårat nya tillskott fått stadga sig lite och har blivit väldigt kaxig den korta perioden han varit hos oss. han leker hela tiden men när de är mat time så verkar det som om han inte ens har tid att tugga och ger man honom en godis eller nått gott så biter han garanterat i fingret för att vara säker på att han inte missar nått.

han sprang in i kylsåpet i morse och hög tag i ett paket med skinka (våran kyl är liten och är därför väldigt lätt att hoppa in i som iller och sedan är de alltid nått på varje hylla) och när jag skulle ta ifrån honom paketet vart han galen och skulle bara bitas för att få behålla skinkan fast bita hårt inte på skojj. har sett samma beteende när vi gett dom mat som inte varit torrfoder typ kyckling, Lia får inte vara i när heten av hans skål och han slutar inte föränn allt är slut, maten i Lias skål också.

vad kan de bero på? är de för att han är hane? nån annan som upplevt de betendet?

Sara
0

Det första jag tänker på är att han är hungrig..

Men annars så är det nog ett rangbeteende. Han anser att han är högre än er när han utmanar er med skinkan.

Jag skulle visa honom vem som bestämmer genom att fya varje gång han utmanar er med maten.

Sara

Mstar
0

Min förta valp har mestadels ätit torrfoder under hela sin uppväxt. Han har alltid tagit försiktigt när man gett honom något att smaka..

När vi tog hem nästa valp som blivit uppväxt på mycket kött så var det precis tvärtom mot den första. Han högg så fort det luktade kött. Det avtog mer och mer när han lärde sig att mina händer fick man inte bita i. Men jag gav honom inte något utan att han fick stå på bakbenen och ta det. Då var det större chans att han tog försiktigt, då han skulle hålla balansen och nå upp samtidigt.

HannaM
0

#2 så olika illrar är=) när belsen högg som värst när han var liten var när han stod på bakbenen och balanserade.. antar att han hade taskig balans och högg för att få med sig godiset innan han trillade=p

Ceciliaolucifer
0

Han är en valp med bestämda åsikter och det har ingenting med att han är hane att göra. Alla illrar går igenom sina perioder när dem är mindre fogliga och mer otacksamma ;)

vad ger ni för foder? endast torrfoder? Se till att alltid ha mat framme och pröva gärna att ge honom kött, typ kycklingvingar eller kycklinghals.

Hur gammal är han? får vi se en bild på odjuret? :)

Huvudsaken när man uppfostrar är att alltid vara konsekvent. Använd alltid samma ord när ni fyar men aldrig i kombination med hans namn :) Hur är han när det inte kommer till mat?
Om Lia blir utan så ställ ut mat på flera olika ställen så att båda kan äta samtidigt?

Aelsklinn
0

Han kanske kommer från en stor kull och är van vid att det är konkurrens om maten. Även om de fått mer än tillräckligt med mat hos uppfödaren har det säkert varit en del gruff och bråk kring maten, kanske som en del av rangindelningen bland varparna.

Jag känner igen det beteendet, sådan var vår tös Frenja också de första veckorna hos oss. Hon blev skogstokig så fort det var matdags och hon bara vräkte i sig. Första och enda gången hon bitit mig så det började blöda var en gång första veckan då jag tog ett kycklingben från henne :) Det gjorde jag inte igen kan jag säga. Men hennes intresse för kycklingen svalnade och hon gick över mer och mer till torrfoder, och det vaktar hon minsann inte. Jag tror att beteendet kommer att växa bort. Var bara konsekvent och visa att det aldrig är ok att bitas så det gör ont. Lycka till!

Sabina-old
0

Max hade samma beteende i början, men när jag fick honom var han undernärd o hade bott i en liten bur (tror jag). Han bet på allt o alla o var sådan med maten. När han tillslut hade fri tillgång till mat blev allt bättre. KAnske kan testa det o låta han ha ett eget rum att äta i

sonjaochjocke
0

tack för alla svar, har inte hunnit svara tidigare.

vi köpte honom från en djuraffär här i spanien och dom sa att han är ca 3 månader jag mistänker att han kan vara lite äldre, tycker han är så stor :P

just nu blandar jag två olika foder ett foder jag har gett tidigare till Lia och ett valp foder som jag hittat som verkar vara mycket bättre och illrarna gillar de mer. så jag ska nog börja ge dom bara valpfodret.

dom har alltid torrfoder i varsin skål, ger dom kyckling vingar som jag klipper sönder i mindre bitar och en gång i veckan får dom en ägg gula.

Lia är ganska långsam när hon äter (när jag ger dom kyckling tex), hon tar gärna pauser och tjollrar på, så ofta så när Stitch (inte helt säkra på vad han ska heta men vi tror de blir Stitch) har ätit klart så fortsätter han med Lias mat om hon inte står och vaktar sin skål.

han bodde tidigare i en liten bur och sista tiden bodde han själv vet inte hur länge nån vecka eller nått sånt tror jag.

han biter på allt, vi har hård bitträning men han är mycket envis. han leker ganska hårt med Lia hon är alltid så försiktig men hon har lärt sig nu och ger igen :P

har varit lat med kameran ska ta mig själv i nackskinnet och ta några fina kort så ni får se de lilla odjuret ;)

Rcferret
0

Hej! Tycker också det verkar som han är hungrig. Har du alltid foder och vatten framme lär han sig till sist att han inte behöver slåss för maten.

Sen kan ju vissa illrar vara "extra jobbiga", vill inte måla fan på väggen, men ibland får man jobba extra med dem. Glömmer aldrig en vildiller jag fick ta hand om i några månader, den krabaten visste konsten i att ta för sig Hemlis

sonjaochjocke
0

vad gör jag när han blir aggresiv mot Lia, hon är ju inte så ofta ute efter hans mat eftersom att hon har egen men ofta kollar hon bara upp om de är samma eller ska bara kolla om han vill leka för att hon hela tiden ska tjollra medans hon äter, då blir han helt galen och ska typ döda henne! vad gör jag då?

sonjaochjocke
0

bör jag sluta ge honom kyckling och och sånt som framkallar de aggresiva beteendet?

Beckiss90
0

usch har typ samma problem hemma min valp högg mig i läppen när jag inte gav honom utav mitt godis även att det bara var surisar och en annan gång högg han mig i fingret bara för han inte fick smaka på lök????konstig iller men man kan säga att han är ju typ lite i trotsåldern

Sara
0

Nej, jag tycker inte att ni ska sluta med kycklingen. Låt han äta i fred och ha Lia på ett annat ställe så slutar han säkert om ett tag när han förstår att han får ha maten i fred.

Sara