Tragiskt =(
Hämtade en ny iller igår, mest för att vår nu 2 år gamla skulle få en vän, men givetvis även för vi ville ha en till.
Som sagt hämtade den igår, såg jättepigg å fin ut. Idag skulle vi vaccinera å de märkte direkt att något va fel. efter en grundlig undersökning visades att den hade medfött handikapp iprincip i bägge frambenen.. =( ska avlivas imorgon.
dock ska vi få åka å hämta en ny av han som sålde den har han lovat..
nu ligger hon här hemma i sin bur å inväntar sin död =(
12 veckor gammal =(
Men va :O Vad var det för fel på frambenen då? Kunde hon inte gå ordentligt?
stackars liten har du bild på henne?

Men stackar iller! Min första reaktion är: ska du verkligen ha en annan från samma uppfödare? Om handikappet var medfött så har ju uppfödaren lurat dig. Hade begärt pengarna tillbaka och sett mig om efter en iller på annat håll. Beklagar iallafall den lilla.
Jag beklagar hemskt att behöva mista en pälsvän även om det är en ny vän. För övrigt håller jag med #3 jag hade nog oxå letat efter en ny uppfödare! Nästa iller kanske har fel som inte syns på utsidan. :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Märkte ni inte igår att hon inte kunde gå ordentligt?

det finns ju flera illrar här med stora handikapp som lever lika gott som vanliga utan handikapp. jag skulle absolut inte rekomendera avlivning om den inte lider av handikappet.
och om det nu är så pass allvarligt att den måste avlivas, ska den verkligen leva i en bur sista tiden ?

#6 Vem har sagt att hon bor i buren. Det enda det stod var att hon låg i sin bur. Det kan lika väl röra sig om en öppen transportbur som hon ligger i.
Ibland tycker jag att många dömmer personer lite väl snabbt utan att ha all fakta, detta gäller inte bara dig #6 utan andra på forumet.
Tror att det är svårt för en iller att leva ett drägligt liv när båda frambenen är förlamade. Tycker inte att vi skall dömma dem för att de tar detta beslut, de har det säkert tufft nog som det är. Jag hade nog gjort samma sak i deras sits om det inte hade funnits några andra alternativ vill säga.
#7 Håller med, folk dömmer för snabbt här inne på dom olika sajterna.

Nä va hemskt =´( känns det så bra att få en ny valp av samma iller då?tänkte den andra valpen kanske blir tvungen att möta samma öde=(*tröstkramar*

Men usch.. Stackars liten..
Jag hoppas att ni har träffat en kunnig veterinär som ni känner förtroende för och att ni tillsammans har kommit fram den absolut bästa lösningen som går för lilla valpen och er.
Jag beklagar att ni måste ta bort den lilla men ibland är sånt nödvändigt.
Det jag funderar på hela tiden är vilken uppfödare skulle låta det gå så långt så att valpen blir 12 veckor med det här svåra handikappet? Jag tycker inte att det är moraliskt rätt.
Jag är övertygad om att ni gör det ena rätta. Livskvalite heter det"
många många stöttande kramar från oss
Men du, kan hon inte gå eller har hon ont?
Annars tycker jag inte att du ska avliva henne bara för att hon inte är perfekt.
Vill inte ni ha henne med handikapp så ge bort henne till någon som vill.
Sara

#7> tyckte det var lite komiskt att du sa att andra dömde eller tolkade fel. Vet inte om du sitter på mer info än oss andra, men du "dömde" ju just själv och gjorde samma fel som den du klagade på när du skrev att illerns båda ben var förlamade. Det står ju faktiskt inte heller att benen var förlamade, må så vara fallet, men det står faktiskt inte… så innan du kastar sten… *ler snällt och inställsamt* Alla gör vi småfel ibland! ;-)
#0> Beklagar, måste vara jättetrist att behöva avliva en sån liten parvel… Hoppas det går bättre med nästa!

men vadå snabb att döma. det är ju lite skillnad på att upptäcka ett handikapp vid en veterinärundersökning (hade man inte sett det tidigare så skulle den väl aldrig bli såld?) och helt förlamad på båda frambenen.
#13 precis vad jag tänkte

#13 Ursäkta mig att jag råkade skriva förlamad i stället för handikappad. Var absolut inte min mening. Vet inte om jag tycker det är att dömma någon att skriva förlamad istället för handikappad. Vad jag vet så skrev jag aldrig tolka i min text utan bara att många är snabba på att dömma andra.
Däremot så tycker jag att om det står i en text: "och om det nu är så pass allvarligt att den måste avlivas, ska den verkligen leva i en bur sista tiden ?" är att dömma ägarna till att de låter sin iller bo i bur.

Snälla inte bråka i denna tråd.
#0: Beklagar så att eran valp var sjuk. Och hoppas att det går bättre med nästa. Det är tyvärr en chansning man tar om inte valparna är veterinärbesiktade innan. Men det är lika tragiskt i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#16 Förlåt JonasOhlsson och Åsa. var inte meningen att börja bråka.
#0 Beklagar verkligen det som hänt er och hoppas att det går bättre för er med nästa valp. Ett jobbigt beslut ni har tagit men om ni och vet. anser att det inte finns några andra alternativ gör ni rätt och ni gör det för tösens skull. Ytterligaren en än gång lycka till med den nya valpen.
Gud vad hemskt!
Men var glad atthan/hon slipper lida. Och han/hon kommer till ett bättre ställe nu.